Lyst til å snakke om Mac på TV?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Re: Problematisering

Innleggav trydl » tir 17.04.2007 13:02

pengwen skrev:La oss virkelig bruke annledningen til å hjelpe brukere velge den enkleste plattformen som er der ute! Ikke skrem dem vekk med et i utgangspunktet marginalt og prinsippielt problem!


Hør, hør.
Fokuser på det positive.
Ikke skrem brukere bort fordi noen ting ikke virker.
Få fram at alt virker så lenge man bruker veldefinerte, åpne standarder. Og få frem at det i de fleste tilfeller ikke er noen grunn til å ikke bruke disse standardene.

dr. Zzz skrev:Jeg blir sur hvis noen uttaler seg "på vegne av mac1.no" i denne saken, for jeg synes hele greia med Norsk Tipping og iTunes bare er skrik og vræl fra macfundamentalister.

Norsk Tipping har valgt å gå for en løsning, den støttes ikke av alle på markedet. Synd for oss, men Norsk Tipping gjør ikke dette for å stenge oss ute eller for å styrke sin posisjon i markedet.


Norsk Tipping har monopol på spill i Norge. Da må de tilby dette til alle innbyggerne. Man har ingen alternativ. Det blir som om du bare skulle kunne handle på Vinmonopolet hvis du kjører VW (eller en annet kunstig begrensning). iTS blir noe annet. Der finnes det mange alternativ. Du må ikke kjøpe en iPod, og selv om du har en iPod må du ikke handle i iTS.
medlem i 249 måneder
 

Var det ikke en artikkelserie i Computer Word...

Innleggav Willyt » tir 17.04.2007 13:51

...ang switch fra PC til Mac. Det var en journalist som ville gi OSX 3 mnd? på å dekke hans personlige behov. Det gikk i all hovedsak bra!

Har desverre ikke linken, men noen andre vet kanskje?

PS: Kan hende noen andre har gitt tipset tidligere i tråden...har ikke lest alt.

Edit:
Fant linken: http://computerworld.com/action/article.do?command=viewArticleBasic&articleId=9004803
medlem i 232 måneder
 

Re: Problematisering

Innleggav segrov » tir 17.04.2007 14:37

pengwen skrev:Ønsker vi virkelig så mye fokus på hvor problematisk det er å bruke mac?


Dette er et veldig viktig poeng.

Og vi kan også snu litt på flisa: I dag jobber jeg et sted hvor jeg ofte hjelper kunder å kjøpe inn publiseringsløsninger. Og en typisk kunde bruker 100 - 500 tusen pr. kjøp.

Nå er det jeg som diskriminerer: Jeg velger simpelthen vekk løsninger for kunder som bare fungerer på Windows. Det finnes mange alternativer, og de fleste er minst like bra og gjerne bedre en windows-only-løsninger. :)
medlem i 249 måneder
 

Re: Problematisering

Innleggav Øysteinh » tir 17.04.2007 15:13

pengwen skrev:Ønsker vi virkelig så mye fokus på hvor problematisk det er å bruke mac?


Dette er, om vi vil det eller ei, et faktum. De leverandørene som ikke støtter Mac gjør hverdagen vår problematisk - sånn er det bare.

Men det viktige er å flytte fokuset på leverandørene, og få folk til å forstå at det er DE det er noe galt med, ikke Macintosh maskiner.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav JonT » tir 17.04.2007 17:08

Firestone skrev:Er ikke kvaliteten på H264-streamer bedre enn Windows Media-formatet? Jeg er på litt tynn is nå, for jeg vet dessverre lite om dette.
Burde vel være mulig å lage codecs for Windows Media Player slik at man kan få det beste fra to verdener?

Hvilken kvalitet man får i WMV er helt avhengig av hvilken codec man bruker. Men jeg er ganske sikker på at VC-1, som er den vanligste WMV codecen er nesten like god som H264. Uansett kan både mov og wmv containerne innehold H.264 og MPEG-4 video codecene. Quicktime støtter i tillegg resten av MPEG-4 standarden og kan spille av .mp4 (og andre MPEG-4 formater). Dessverre gjør ikke Windows Media Player det, så det er vanskelig å bruke MPEG-4 formatet istedenfor de proprietære formatene til Apple og Microsoft.

Selv om MPEG-4 egentlig er et åpent format og er en ISO-standard er mange av teknologiene som er benyttet i MPEG-4 patentbeskyttet i mange land. Det er derfor vanskelig å implementere støtte for MPEG-4 lovlig i åpen programvare (mao. Linux). Og er derfor ikke noen fullgod løsning selv om WMP hadde støttet det.

Det finnes andre alternative formater som er helt åpne bl.a. theora. Theora ligger så vidt jeg vet litt under MPEG-4 kvalitetsmessig, men er derimot helt åpen. Hittil har veldig få store mediaplayere støtte for formatet, men man kan laste ned denne offisielle (men eksperimentelle) plug-inen for å få støtte for det i alle programmer som bruker Core Audio i OS X. Og vil kanskje bli det eneste lovlige formatet i video-elementet i html5 (det foregår en stor diskusjon om det på WHATWG sine mailinglister).

EDIT: Som jeg håper folk kan se er det ikke noen veldig enkel måte å få video til å fungere på alle plattformer. Men jeg syns NRK og TV2 heller bør kreve at folk laster ned Quicktime eller en annen MPEG-4 spiller, enn å bruke WMV-formatet.
medlem i 205 måneder
 

Innleggav trydl » tir 17.04.2007 17:29

Har Apple et proprietært videoformat? Trodde ikke de hadde det. .mov er en container som du kan legge en video i, men Apple har vel ikke lagd noen egen codec - slik sett er de codecagnostiske. QT kan spille hvilket som helst videoformat bare noen har skrevet en codec plug-in for det formatet.

Jeg synes man skal støtte ISO-formater (selv om noen av dem/deler av dem er lisenspliktige). Jeg tror at det er den eneste sikkerheten for å få leverandøruavhengige løsninger.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav LarsB » tir 17.04.2007 17:34

Øysteinh skrev:Når de satte seg ned å valgte denne løsningen var de nok 100 prosent klar over at den ikke fungerte tilstrekkelig med Mac. Likevel gikk de altså for denne løsningen.


Jepp, det var det jeg sa i mitt første innlegg for å illustrere at utviklerene ikke tar disse valgene, så flott at du er enig.

Øysteinh skrev:Nei, nei, nei. Apple benytter seg av veldig få propreitære standarder, tvert i mot er de i mange sammenhenger forkjemperen for ulike åpne standarder. Her har i praksis Apple "rett" og Microsoft "feil".
Samtidig samarbeider jo Apple faktisk med Microsoft med bl.a Office, men en evt. lisensiering av wmv standarden er like mye opp til Microsoft - som Apple.


Man er ganske blåøyd hvis man ikke ser sammenhengen mellom hvilke produkter / teknologier Apple utvikler selv og hva Microsoft tilbyr for Mac.
Apple introduserer Safari -> Ingen flere versjoner av IE for Mac
Apple lager sin egen DRM -> Microsoft lager ikke sin DRM for Mac

Tåpelig å si at Apple har rett og Microsoft har feil, de tar begge feil...

Edit: Tror vi er mer enige enn lange svaret nedenfor gir inntryk av, så beklager at det ble langt.

trydl skrev:Det er vel bare delvis sant, LarsB.

Mange som spesifiserer et system tenker ikke på at dette er et problem, og i mange tilfeller tenker ikke utviklerne på det heller. De bare lager noe med det verktøyet de kan. Og så skjuler de seg bak at kunden ikke spesifikt ba om en kryssplatformløsning når/hvis problemet dukker opp.
Det finnes helt sikkert veldig mange eksempler på svært dårlige kravspesifikasjoner. Og det finnes svært mange utviklere som ikke kan noen ting om annet enn Windows.


At det finnes mange dårlige kravspesifikasjoner kan jeg skrive under på, men har ikke inntrykk av at utviklere generelt ikke tenker på kompabilitet med ulike platformer, det har kommet inn med morsmelken for de fleste som lager nettbaserte løsninger.

Syntes ikke utviklerene "skjuler" seg bak en dårlig kravspesifikasjon, man er i en konkurransesituasjon og estimerer utifra hva kunden spør etter. "Gode" utviklere stiller dog kritiske spørsmål for å belyse evt. svakheter i kravspesifikasjon, og mange selskaper som har "ferdige" løsninger tilbyr gjerne sin løsning selv om den ikke nødvendigvis passer helt med det kunden spør etter.

Finnes mange utviklere som ikke kan annet enn Windows, men de ligger jo svett ann i det øyeblikket diverse anbud krever støtte for flere platformer. ;)

trydl skrev:Når noen utvikler et tilbud - hvorfor velger de bort en del av kundene? Gjør de det med hensikt, eller vet de ikke bedre?


Det blir jo et spørsmål om pris / nytte, betale 50% mer for 5% større kundegruppe er ikke nødvendigvis god butikk. Men i svært mange tilfeller så er det ikke dyrere å utvikle åpne løsninger, men det vil koste mer å teste løsningen på flere klient-platformer.

trydl skrev:NRK, Norsk Tipping, Filmarkivet osv...

Det er heller ikke greit når private tjenester du er avhengig av og som før var tilgjengelig for alle, plutselig ikke blir tilgjengelig for deg (fordi de flytter ting over på nett og legger ned fysiske filialer), som f.eks. nettbanker.


Ikke helt enig i at alle tjenester skal være tilgjengelig for alle hvis det ikke kan forsvares utifra kostnad. Blir samme prinsippet som NRK2 som ikke alle kan (kunne?) ta inn, men som ble finansiert via lisens.

Enig i at de fleste av disse tjenestene burde være tilgjengelig for alle dog, tjenester slik som nettbank er det jo håpløst å være uten - banken er jo stort sett stengt når man har fri fra jobb.

Selv må jeg innrømme at jeg ikke hisser meg opp fordi noen må se TV på... vel, en TV, og levere tippekupongen på Rimi fordi de har valgt Mac. 8-)

Lars

Trippelposting er en uting :) - kolby
medlem i 214 måneder
 

Innleggav KuaJmC » tir 17.04.2007 18:22

kolby: Skriver man polemisk, så kan man ikke se bort i fra at det kommer reaksjoner.

Jeg ser aldri borti ifra reaksjoner, det jeg skrev ble fjernet slik at tråden ikke skal skli ut mer. Noe dette innlegget også kan forårsake, som er grunnen til at jeg svarer på denne måten. - kolby

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav LuiGi » tir 17.04.2007 22:51

Når kommer den på tv`en?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav noilivap » tir 17.04.2007 22:55

hvordan gikk det? kan vi få litt info? :)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav golo » ons 18.04.2007 0:53

Kan en av dere som skal snakke med NRK nevne Telio. At et firma som har fått så mange kunder kun har softphone for Windows. De kommer kanskje til å gjøre noe med det hvis det kommer på TV :)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav EinarJ » ons 18.04.2007 9:26

Jeg ville ikke ha regnet med noen kjapp endring golo, med mindre de bytter teknisk løsning til en annen leverandør eller noe sånt.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav MacPetrus » ons 18.04.2007 11:20

kan vi få litt feedback fram dem som var på møte/snakket med FBI??
medlem i 227 måneder
 

Innleggav fredarn » ons 18.04.2007 11:58

Ja, vil gjerne høre litt mer jeg også....
medlem i 217 måneder
 

Re: Brukervennliget

Innleggav sodaniel » ons 18.04.2007 12:43

mgaard skrev:Noe de bør legge vekt på er hvor mye mer brukervennlig og lettere Mac er. Alle program man trenger finnes på macen når man kjøper den.

Eks, så er det mye lettere å koble seg til ett nettverk med Mac enn windows.


Noen ting er minst like enkelt i Windows XP, f.eks. installere et program, der brukeren i prinsippet bare trenger å klikke på en knapp (next) et par ganger. I mac os x må man dra app-fila manuelt over til programmer-mappa i Finder. Man må altså ha Finder åpent med et vindu først, noe man ikke alltid har der og da. For en nybegynner på begge systemene vil nok XP være lettere der.
Sist endret av sodaniel den tor 19.04.2007 10:34, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]