Lyst til å snakke om Mac på TV?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Innleggav riktor » tir 17.04.2007 1:45

Den teknisk plattformen til TV2 sin web-tv er, såvidt jeg har forstått, bygd opp av dem selv. Men selve mediafilene og den biten er MS-teknologi fra A til Å.

Jeg har selvfølgelig ikke Macen her og får ikke testet, men fungerer NRKs nett-tv i OS X? Eller VG, for den saken skyld. Jeg så bare at dere nevnte TV2 streaming på forsiden, noe jeg synes var litt rart hvis de "andre" er like ille.

Forresten fungerer TV2 perfekt her med flip4mac, men det er vel litt juks :)
medlem i 213 måneder
 

Innleggav NickFalk » tir 17.04.2007 6:47

KuaJmC skrev: Apple syns at det er greit av OS X kommer med et komplett operativsystem. Det er en selvfølge at man blant annet har safari, mail, ichat, quicktime og itunes installert. mindre slit for brukerne.

Microsoft syns egentlig det er greit om Windows fikk lov til å prøve å gi brukerne sine et komplett operativsystem i Europa. Oi, anti trust. monopolmisbruk. Ut med windows media player, inn med en handicappet messenger.

Alle som er inne på dette forumet er rett og slett uærlig, hvis de nekter for å ikke ha noen gang: 1) uttalt seg FOR apple for deres helhetlige løsning, og 2) forfektet at Microsoft misbruker sin stilling da de prøvde å snike inn Windows media player i Windows.

Det er to viktige elementer du underslår da: Windows har 90% av markedet og kan dermed effektivt binde praktisk talt alle nettmedier til sin platform og dermed benytter de faktisk sin monopollignende stilling i OS-markedet til å skaffe seg monopol i et annet marked.

Det er jo nettopp slikt man har anti-trustlover til å forhindre...

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Cotkar » tir 17.04.2007 8:39

Uansett hvem som stiller opp - jeg håper at de som gjør det ymter frampå om at mange mac-brukere finner kampanjen mot iTunes (Store) i Norge en tanke tendensiøs.

Apple-miljøet er tross alt et minoritets-miljø. Jeg synes det er litt pinlig at så mange ikke kan akseptere at Apple er best på distribusjon av elektronisk musikk.
medlem i 217 måneder
 

Innleggav stefan skogsaas » tir 17.04.2007 8:59

bruker og handle en del filmer på cdon, og syns det var veldig positivt at de skulle begynne med leie av filmer ved hjelp av streaming over internet, men når jeg skulle prøve og leie en film fikk jeg opp melding om at jeg måtte ha windows xp med nyeste internet explorer.

Dette syns jeg er diskriminering av alle som bruker linux og mac, de burde ha tenkt på en løsning til dem også, særlig nå som både mac og linux begynner og bli mer og mer populært.

noen andre som har prøvd? evt metoder man kan bruke for å kunne leie filmer der uten å ha windows installert? o_O

EDIT: at microsoft ville gjøre windows til et mer komplett operativsystem er litt feil i mine øyne, de prøver jo og utklasse alle andre leverandrører av software og hadde jo f.eks tenkt å legge inn eget antivirusprogram, noe som ville gjort at antivirusprogramleverandørerne ville tapt store penger.
Syns det er veldig positivt at vi har ordninger som gjør at microsoft ikke kan ta majoriteten på alle felt! :-)
medlem i 208 måneder
 

Innleggav KuaJmC » tir 17.04.2007 9:23

NickFalk skrev:
KuaJmC skrev: Apple syns at det er greit av OS X kommer med et komplett operativsystem. Det er en selvfølge at man blant annet har safari, mail, ichat, quicktime og itunes installert. mindre slit for brukerne.

Microsoft syns egentlig det er greit om Windows fikk lov til å prøve å gi brukerne sine et komplett operativsystem i Europa. Oi, anti trust. monopolmisbruk. Ut med windows media player, inn med en handicappet messenger.

Alle som er inne på dette forumet er rett og slett uærlig, hvis de nekter for å ikke ha noen gang: 1) uttalt seg FOR apple for deres helhetlige løsning, og 2) forfektet at Microsoft misbruker sin stilling da de prøvde å snike inn Windows media player i Windows.

Det er to viktige elementer du underslår da: Windows har 90% av markedet og kan dermed effektivt binde praktisk talt alle nettmedier til sin platform og dermed benytter de faktisk sin monopollignende stilling i OS-markedet til å skaffe seg monopol i et annet marked.

Det er jo nettopp slikt man har anti-trustlover til å forhindre...


Nå fikk jeg assosiasjoner om Apple/iPod/iTunes.

Men som sagt: Det blir tåpelig å HYLLE, samtidig som man ANGRIPER samme praksis.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

FBI ikke så lette å ha med å gjøre

Innleggav brioman » tir 17.04.2007 10:04

Har ikke lest alle inleggene på denne tråden men tenkte jeg skulle komme med en liten "advarsel" til den eller de av dere som skal snakke med FBI folket.

For å gjøre hele historien kort. En kamerat av meg importerte miljøvennlig muse og rottegift som er ufarlig for mennesker. Det fungerte meget bra og salget tok seg opp. noen konkurrenter (De som har de største annonsene ute) tipset FBI om at min kamerat hadde mange misfornøyde kunder og at stoffet ikke virket. Disse påstandene konfronteres min kamerat med og han sier at han på de årene han har solgt dette ikke har fått inn en eneste klage på middelet og lurer på om NRK kan navngi 4-5 missfornøyde kunder. Noe de ikke kan. De kan faktisk ikke navngi noen men det klipper de vekk. De bare opplyser om at han har mange missfornøyde kuder. Og en rekke andre spørsmål de bare klipper vekk svaret hans på.

Enden på visa er at distributørene hans opplever et fallende salg etter programmet og at han må slutte med hele greia. I dag selger de store firmaene som bekjemper skadedyr fortsatt gift som kan ta livet av barn om de får det i seg.

Hele poenget mitt er: Vit hva du svarer og KREV å se intervjuet, hvis det blir et intervju, før det går på lufta. Det glemte min kamerat og dermed sto han uten muligheter for å rettsforfølge innslaget.

FBI virket hyggelige og interessert på telefonene men oppførte seg nesten ufint under intervjuet. Jeg ble litt skeptisk til vinklingen i spårsmålet. "Hva som IKKE er kompatibelt med Mac" De vil muligens slakte produktet uten å vise hele bildet. FBI er kjent for det fra flere sammenhenger.

Bare for å opplyse deg før FBI griller deg.
medlem i 212 måneder
 

Innleggav NickFalk » tir 17.04.2007 10:15

KuaJmC skrev:Nå fikk jeg assosiasjoner om Apple/iPod/iTunes.

Men som sagt: Det blir tåpelig å HYLLE, samtidig som man ANGRIPER samme praksis.

Jepp det er tåpelig og dobbeltmoralsk.

Det som derimot er ganske merksnodig er følgende:
Forbrukerombudet kjører hardt mot Apple i musikkmarkedet. Man kan faktisk kjøpe online musikk til andre spillere fra andre aktører og også kjøpe musikk (f.eks.) på CD og legge inn denne i iTunes. Problemet er altså egentlig ganske beskjedent, i hvert fall hvis forbrukeren er klar over begrensningene...

Samtidig synes ikke forbrukerombudet å bry seg døyten med MS. MS' som faktisk sementerer sin markedsdominans i OS-markedet og benytter denne til å knytte nettets infrastruktur enda tettere til kun sin platform.

Norsk Tipping er jo et kroneksempel, ikke minst med tanke på at Staten faktisk arbeider for at N.T. skal være enelevarndør av pengespill i Norge.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav trydl » tir 17.04.2007 10:20

Enig med brioman.
FBI kan vinkle dette som de vil. Man kan lett ende opp med et program der man sitter igjen med følgende opplevelse:

"Huff så mye som ikke virker hvis man har Mac. Det kan jeg ikke kjøpe - jeg vil ha noe som virker."

Så vær forsiktige med hva som sies, men kanskje helst med hvordan det sies.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav trydl » tir 17.04.2007 10:33

Til KuaJmC:

Det er en forskjell mellom Apple og MS. MS ble dømt (i USA), ikke for å legge ved IE i Windows, men bl.a. for å:
1: integrere IE så tett med Windows at den ikke kunne fjernes.
2: nekte hardwareleverandører å installere andre nettlesere på en slik måte at brukerne oppdaget at det fantes alternativer.
3: pluss en mengde andre ting

I EU er de også dømt på samme grunnlag, men i forhold til Media Player.
Så det er ikke at MS leverer med software de er dømt for, men fordi de gjør det på en slik måte at de selv får fordeler i fohold til konkurrerende produkter.

Slike bindinger har man ikke fra Apple. Programvaren fra Apple installeres på det samme stedet som programvare fra andre leverandører, og det lages ikke automatisk snarveier til dem der hvor brukerne normalt starter programvaren (litt usikker - noe installeres vel automatisk i docken?), og det er lett å fjerne den/erstatte den med konkurrerende produkter.
Så det er måten det gjøres på som er forskjellen, ikke at det gjøres.

Når det gjelder iPod/iTunes eksisterer det selvfølgelig en binding. Men mens det finnes et utall av nettbutikker som selger musikk til digitale musikkspillere, finnes det bare en butikk som selger til iPod-brukere. Så problemet med iPod/iTS er ikke at musikk kjøpt på iTS kun kan spilles på en iPod (for den kan spilles på alle CD-spillere og alle Mac og Windowsmaskiner), men heller at det ikke finnes andre butikker man kan handle i. Det er et større problem.
Det er 2 grunner til at man ikke kan handle musikk til iPod andre steder - en er Apples og den andre er Microsofts. Apple vil ikke støtte WMA (noe jeg støtter dem i), de støtter ISO-standarder (AAC) og ikke proprietære standarder (WMA). Microsoft vil ikke porte sin teknologi (DRM) til andre plattformer (antagelig fordi den da lettere ville kunne hackes), akkurat som Apple sier om Fairplay (akkurat det samme argumentet, men det er kun Apple som får "pes" for det).
medlem i 250 måneder
 

Problematisering

Innleggav pengwen » tir 17.04.2007 10:48

Ønsker vi virkelig så mye fokus på hvor problematisk det er å bruke mac?

Om jeg ikke hadde hatt erfaring i bruk av Macos med tilhørende programvare ville jeg faktisk tro at jeg ikke ville greid å bruke de aller fleste nettsider der ute. Heldigvis er erfaringen motsatt, har utrolig få problemer!

Kanskje vi heller bør være tydlige på hva vi egentlig vil ha? For eksempel lovregulering av at offentlig tjenester ikke skal låse brukere til kommersielle produkter, som windows? Kanskje tilsvarende krav for alle viktige tjenester i samfunnet, som lønnsutbetalinger klart kommer inn under?

FBI vil søke etter og sannsynligvis finne utsagn som dette " Mac er håpløst når man vil bruke denne tjenesten" når de klipper det de film på MacPizza. Og om man er komfortabel med å få trynet sitt kobla til sånne utsagn så er det selvfølgelig fritt fram. Men når man har mikrofon og kamera i trynet er det viktig å tenke først og prate etterpå. FBI vil som gode journalister sette saken på spissen.

La oss virkelig bruke annledningen til å hjelpe brukere velge den enkleste plattformen som er der ute! Ikke skrem dem vekk med et i utgangspunktet marginalt og prinsippielt problem!
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Øysteinh » tir 17.04.2007 11:20

TV2 har valgt å bruke MS teknologi, men det er vel neppe MS som har levert TV2 sin nett-tv løsning.


Hvorvidt de har levert den eller ikke, de benytter seg av den - og det var sannsynligvis aldri snakk om noe anbudsrunde.


Regner med at TV2 har vurdert tilgjengelig teknologi og valgt det de mener var den beste løsingen på det tidspunktet.


Det er nettopp dette jeg sier. Når de satte seg ned å valgte denne løsningen var de nok 100 prosent klar over at den ikke fungerte tilstrekkelig med Mac. Likevel gikk de altså for denne løsningen.

Jeg vil våge å påstå at hovedgrunnen til at Mac brukere ikke kan se TV2 Nett-tv er at Apple valgte å utviklere sin egen DRM løsning istedenfor å samarbeide med MS.


Nei, nei, nei. Apple benytter seg av veldig få propreitære standarder, tvert i mot er de i mange sammenhenger forkjemperen for ulike åpne standarder. Her har i praksis Apple "rett" og Microsoft "feil".
Samtidig samarbeider jo Apple faktisk med Microsoft med bl.a Office, men en evt. lisensiering av wmv standarden er like mye opp til Microsoft - som Apple.

Uansett forstår jeg Apple godt som ikke vil benytte seg av en så råtten standard som WMV.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav dr. Zzz » tir 17.04.2007 11:35

Jeg blir sur hvis noen uttaler seg "på vegne av mac1.no" i denne saken, for jeg synes hele greia med Norsk Tipping og iTunes bare er skrik og vræl fra macfundamentalister.

Norsk Tipping har valgt å gå for en løsning, den støttes ikke av alle på markedet. Synd for oss, men Norsk Tipping gjør ikke dette for å stenge oss ute eller for å styrke sin posisjon i markedet.

Apple valgte å gå for en løsning med DRM av iStore-musikk som gjorde at man måtte bruke iPod for å spille av musikken sin. Synd for alle andre, og Apple gjorde dette ene og alene for å styrke sin posisjon i mp3-spillermarkedet og "binde" kundene til sitt merke.


Håper fokuset blir på at det er kjempelett å bruke mac fordi alle programmer som finnes til PC i en eller annen grad finnes til Mac også, men at problemer oppstår når man blir tvunget av noen (skole, jobb, etc) til å bruke nettopp dette ene programmet. Pluss at man får litt problemer når Microsoft gjør som Apple gjorde med sine mp3er, nemlig binder kundene til sitt operativsystem.

Umulig å kritisere MS uten å samtidig kritisere Apple sin politikk ifht iTunes. Dvs, det er selvsagt mulig men da kan du ikke regne med at de klipper det med i programmet - med det resultat at du virker helt korka som ikke kan kritisere Apple.
medlem i 216 måneder
 

Innleggav tjodolv » tir 17.04.2007 12:37

Bare for å hive meg på koret som prøver å messe frem et budskap i bakgrunnen:

Dette er IKKE, og MÅ IKKE bli en "MS mot Apple-sak". Sakens kjerne blir til syvende og sist at store selskaper, og spesielt det offentlige, velger løsninger som binder brukeren til én leverandør, som benytter seg av proprietære standarder i motsetning til åpne standarder. Andelen brukere som velger andre, åpne løsninger vokser, og disse blir neglisjert.

skal prøve å komme meg på MacPizza jeg også :)

edit: Hos meg fungerer for øvrig nett-TV arkivet, men ikke nyhetsstreamingen.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav martin » tir 17.04.2007 12:49

Spørsmålet man kan stille seg er vel hvorfor det velges løsninger som binder brukeren til én leverandør som benytter seg av proprietære standarder i motsetning til åpne standarder?

Og her kommer stikkord som trygghet og rettigheter fort på banen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav kolby » tir 17.04.2007 12:51

Det er stor forskjell på at offentlige institutter leverer tjenester som fungerer kun med produktene til én privat bedrift og at en privat bedrift selger produkter til sine egne produkter (ladere, handsfree, hjul osv.). Om du synes dagens situasjon er grei, så kanskje vi skulle ha holdt kjeft for flere år siden slik at norge.no/minside/ og lignende sider ikke fungerte med andre OS enn Windows?
Når Norge kjører en stil som de gjør, med å ta vare på monopol på alle kanter (kanskje de tar vare på Windows sitt monopol på samme måte som Norsk Tipping?), så nekter jeg å godta at offentlige tjenester ikke skal være tilgjengelig for alle. Om jeg plutselig må bruke én bestemt bukse for å handle på Vinmonopolet, da er jeg vel utrolig nok en Levi's-fundamentalist siden jeg er uenig, ifølge enkelte folk?

Sangene i iTunes Store er til iPoden, PS 3-spill er til Playstation 3, mobilladeren min er til Sony Ericsson.
Selvfølgelig er det best for oss forbrukere at sangene vil fungere på alle spillere som selv bestemmer om de vil støtte formatet eller ikke. DRMen som ingen forbrukere vil ha, fjerner dette valget til produsentene.
Om den Norske Stat fortsetter med å lage tjenester kun til de innbyggerene her i landet som bruker ett bestemt operativsystem på datamaskinene sine (som blir mer og mer viktig i alt vi gjør i alle aldre) så får vi flere og flere korrupte situasjoner. Plutselig er det én privat bedrift her i Norge som bestemmer alt vi gjør med data og tjenester på internett, og da får vi tendenser som et annet land er kjent for.

– Husk også at man ikke behøver å være en Islam-fundamentalist fordi man ikke støtter Israel. (Trekk sammenligningene der dere vil, jeg er bare drit lei at folk ser så svart hvitt på mine og andres meninger og synspunkter.) – 

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron