Lyst til å snakke om Mac på TV?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Innleggav dannyxio » man 16.04.2007 21:08

NRKs NettTV har reklame per view, og i den siste tiden har vært snakk om å gjøre NRK til en kommersiell kanal. En rekke av programmene er jo også "presentert" av næringslivet.

Alt offentlige tar tid, og så kreve at alle offentlige internettressurser blir kompatible er et rettferdig krav, men ikke vent deg at de kommer til å gjøre noe med det første ;)

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav NickFalk » man 16.04.2007 21:14

KuaJmC skrev:
NickFalk skrev:Nå er vel ikke vi macbrukere på noen som helst måte ansvarlig for de feil og mangler Apple måtte ha som selskap. (Selv om en del av oss tidvis synes å ta all negativ omtale av Apple personlig). Jeg klarer derfor ikke å se at det er noen selvmotsigelse i å klage på eksempelvis MS' misbruk av monopolmakt...


Du ser vel at det blir utrolig tåpelig å klage på en praksis hos en bedrift, samtidlig som man HYLLER samme praksis hos en annen bedrift?

For det første: jeg tror ikke det er så veldig mange som hyller Apple for å binde løsninger opp mot egne teknologier.

For det andre: Det hadde vært bedre om de ikke gjorde dét, men i langt de fleste tilfeller dreier det seg om tilleggstjenster til egne, eksklusive Appleprodukter i utgangspunktet - det skader altså ingen som ikke har nevnte produkt.

For det tredje: Det har fremdeles ingenting med glasshus og steinkasting å gjøre. Det er ikke Apples brukere som står bak en slik [eventuell] praksis og det er dermed ikke deres glasshus å knuse. Dobbeltmoralsk er det nok derimot.

(Tror ellers jeg har kverulert nok for i kveld)...

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav JonT » man 16.04.2007 21:16

dannyxio skrev:JonT: En av de utfordringene som folk flest frykter er at hvis de opplever mye problemer med Windows, er de redd for å starte "helt på nytt" med noe de ikke kjenner. Hvordan Apple skal rekruttere flere Macere kommer an på marketing og ikke minst produktene


Joa, det er sikkert en medvirkende årsak det. Men dette er faktisk noe Apple/Linux-distoene selv kan gjøre noe med. Det er langt vanskeligere å for disse å få resten av verden til slutte å ignorere folk som ikke bruker Windows. Selv om Apple og Linux prøver med emulering- og virtualiseringssprogramvare er dette langt fra fullgode alternativer. Og i mange tilfeller er det faktisk sånn at man likevel må kjøpe og bruke Windows vis man vil bruke Mac/Linux/Solaris.
medlem i 205 måneder
 

Innleggav kolby » man 16.04.2007 21:18

Den generelle Macbruker er mer bevisst om nytten ved bruk av åpne løsninger som alle kan bruke enn den generelle Windows-bruker.
Jeg vil tro at de aller fleste her på forumet vil at skoler for eksempel skal bruke løsninger der alle kan bruke enkle, åpne løsninger som alle elever og lærere kan bruke sammen. (Men at vi heller ville brukt løsninger som låser oss til Mac OS istedenfor Windows er heller ikke å skjule. ;) Lesser of Two Evils)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav ErikB » man 16.04.2007 21:29

Norsk Tipping har en piiil råtten Java løsning.
Se på http://www.rikstoto.no, spilletjeneste med høy sikkerhet og fungerer utmerket på alle plattformer.

Dette er ikke et sikkerhetsspørsmål, men et elendig teknologivalg.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav TDSzevz » man 16.04.2007 21:31

Hey kult.
Det var jo egentlig bare en onlinetjeneste for hest jeg manglet :-) Resten ordner jo andre bookmakere, takk for tipset.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav quadra800 » man 16.04.2007 21:34

Okay gutta!
Vi er enige om at det er feigt og krenkende at vi med Mac ikke har like mange muligheter som de som bruker Windows.
MEN som det opprinnelige temaet er: Er det noen som drar på MacPizza og gir FBI huden full av hvor råttent det er lagt opp her i Norge?
Så hvis det er noen som har sterke meninger om dette og kunne tenke seg å snakke litt om det, så har dere god mulighet i morgen!

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav dannyxio » man 16.04.2007 21:43

Vanskelig å gi de kjeft, men kan prøve å få fokus på problemet ut til de som kan endre på det.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Xuphon » man 16.04.2007 21:45

Video streams er generelt dårlig støtet på mac. Meste parten av streamene på nettet er i wmv format, som stort sett krever WMP 10 eller 11.

Flip4mac er ikke noe god løsning for oss mac brukere, og egner seg bedre til lokale/offline filmer. Er ikke helt sikker, men jeg tror også at flip4mac kun kan lese wmv 9, ikke 10 eller 11.
medlem i 211 måneder
 

Innleggav kolby » man 16.04.2007 21:53

Det hadde vært interessant om de kunne lurke rundt i NRK selv og undersøkt hvorfor de har valgt de løsningene de har. De kunne kommet med fordeler og ulemper med akkurat det systemet som de bruker, og om denne løsningen har en fremtid.

NRK leverer ikke nettradioene i MP3 selv, de linker til media.hiof.no på sidene sine og er helt avhengige av HIOF sine egne servere.
Det samme gjelder Nettradio-pakken jeg har laget for oss, den er avhengig av vår server for at WMA-kanalene skal fungere. Det morsomme er at mange radiokanaler i Norge har begynt å linke til denne pakken ettersom de vet at veldig mange bruker iTunes, men at de lytterene ikke får hørt på kanalen på grunn av det dårlig valget av nettradioløsning de selv har gjort.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav dannyxio » man 16.04.2007 21:56

Jeg skal prøve å komme på MacPizza imorgen.
Sist endret av dannyxio den man 16.04.2007 22:01, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav martin » man 16.04.2007 21:57

kolby skrev:Det er da rart hvordan så mange andre internasjonale tjenester på nettet med langt mindre budsjetter enn TV 2, Norsk-Tipping osv. klarer å levere tjenester for alle platformer, men ikke de her i Norge?

Jeg tror det i noen sammenhenger rett og slett er snakk om hvor opplyste TV 2, Norsk-Tipping eller andre aktører er når de skal kjøpe en teknologi og tilby en tjeneste. Flere ganger har jeg sett at de som sitter med makten til å avgjøre hvor og hvordan, ikke har begreper om mer enn et ullent hjørne av det store bildet. Man går igang med utvikling av et fantastisk nytt produkt, og i neste øyeblikk blir man kjempe overrasket over at det allerede finnes et mye bedre tilbud på det internasjonale markedet. Det er her man trenger flinkere konsulenter og oversikt over hva som skjer globalt, for Internett er ikke begrenset til lille Norge.

En annen ting er hvilke generasjon som styrer dagens teknologiutvikling. Kanskje noen har et behov for å vise at man ikke er gått ut på dato? :P

Til syvende og sist handler mye av dette om penger, tror jeg. Penger til å kjøpe teknologi, penger å tjene ved hurtig etablering fremfor grundig og god utvikling, og ikke minst evnen til å betale riktig pris for ønsket tjeneste eller produkt. Alle vil ha en bit av kaken, uansett hvilken kake det er.

Mvh Martin

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Øysteinh » man 16.04.2007 22:12

DarkDog skrev:
Øysteinh skrev:Vel, basisen for diskusjonene og argumentene fra Mac-siden er vel ganske klar.

Macbrukere prioriteres ikke når det tas avgjørelser vedrørende nettløsninger.
Saken blir bare viktigere og viktigere, da markedsandelen - og dermed - antall macbrukere øker.

På samme måte som DRM/Apple-konflikten, er denne også tilsvarende kompleks. Èn ting er hvilke løsninger Norsk Tipping m.fl velger, men det er disse løsningene som er den grunnleggende problematikken. Det er til syvende og sist utviklerene som er ansvarlige for å sikre kompatibilitet.
Så lenge disse eksluderende systemene blir tatt i bruk, ser de ingen behov for å tilpasse seg en fremdeles liten andel databrukere(Mac).
Derfor er det likevel viktig at leverandører av nettjenester går bort i fra disse systemene - om så med tvang.

(Terminologien er forøvrig litt vrien i denne diskusjonen)


tror strengt tatt ikke det er snakk om et bevist valg av å spare penger på å luke bort mac og linux brukere fra ofentlige tjenester i allefall.


Nei, det tror ikke jeg heller. Er som du sier ikke et bevisst valg å eksludere Mac/Linux, men mange av de løsningene som finnes gjør nettopp dette. Og når personer med alt for lite kunnskap på feltet danner råd som skal ta slike avgjørelser sier det seg selv at det ikke nødvendigvis er den beste løsningen som går seirende ut, men heller den løsningen som selges på best mulig måte.

Nettopp derfor mener jeg at ansvaret til syvende og sist ligger hos utviklerene. Nå vil nok dette være et uoverkommelig mål, da lille Norge sannsynligvis ikke kan hamle opp med de markedskreftene som regjerer i dette markedet(Propreitære system kontra åpne standarder). Men samtidig er det plenty av systemer som baserer seg på åpne standarder og som fungerer på de fleste plattformene - og som mange norske instutisjoner benytter seg av.

Når FBI har lagt nok press på de ulike leverandører kommer vi over på den virkelig store problemstillingen. Hvor, og hvordan skal denne "kvalitetssikringen" foregå. Spør du meg bør det utnevnes et råd på statlig nivå med utdannede og kvalifiserte medlemmer som kan innføre et lovverk rundt disse systemene. Dette lovverket bør sørge for at alle leverandører av medieinnhold o.l, holder seg til visse system som oppfyller de kriterier som er fastsatt (deriblant kryssplattformstøtte).

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Samarbeid

Innleggav gamenius » man 16.04.2007 22:17

Personlig kommer jeg fra Linux-miljøet. Jeg er daglig leder og en av eierne av Linuxlabs AS. Jeg startet min løpebane i Skoleinux-miljøet og satt i styret der i to år. Det jeg mener å ha sett den tiden jeg har luktet på Mac er at dette miljøet virker mindre politisk engasjert enn det mane i Linux-miljøet er.

Om dette inntrykket stemmer vet jeg ikke, men det er nå det jeg mener å ha sett.

Hva om man forsøkte å samarbeide, både Linux- og Macmiljøet? Vi har bla. annet NUUG http://www.nuug.no (Norwegian Unix User Group) som er meget aktive, og ikke minst EFN http://www.efn.no (Elektoronisk Forpost Norge) og sist men ikke minst Skolelinux http://www.skolelinux.no. Dette er alle meget aktive miljøer som hel tiden sloss for åpne standarder slik at man skal kunne utveksle informasjon fritt mello alle systemer, uavhengig av OS.

Skolelinux-miljøet har bla. fått Departementet til å legge ut nasjonale prøver i annet enn .doc format o.l.

Disse miljøene kan være nyttig alierte i en kamp for å få tillgang innhold som kun nås via MS-produkter.

En av ulempene med disse miljøene er at de har sin del av MEGET engasjerte mennesker og det kan bli litt mer støy enn det man hadde tenkt, men kanskje det er det man må ha for å nå frem?

M

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

FBI

Innleggav refsvik » man 16.04.2007 22:32

Tillater meg igjen å putte inn et argument i debatten. I mine øyne er ikke dette en Mac versus PC debatt, men en debatt om åpne versus lukkede systemer all den tid vi har en situasjon det ett firma leverer operativsystemet til over 90% av operativsystemene i Norge.

Dette blir i mine øyne litt skjevt hvis det koker ned til en ren debatt om hvorfor tjenestetilbydere ikke tar hensyn til Mac. Det er jo bare indirekte det dette handler om.

Altså: Åpne løsninger handler i sin kjerne om at vi bør ha løsninger som ikke krever kjøp av en bestemt produkt fra ett bestemt firma (som Windows/WindowsMediaPlayer fra Microsoft) lenge har vært når det gjelder mange mediatilbud på nettet, og ActiveX fra samme leverandør når det gjelder en rekke løsninger innen ulike sektorer.

Selv om dette er et Mac-forum, håper jeg at denne debatten og det påfølgende innslaget fra FBI får litt vidsyn og ikke blir fremstilt som en ren Mac-PC problematikk der Mac-brukere blir motarbeidet. Dette er RESULTATET av problemet, men ikke kjernen.

Det hjelper sikkert også å gå inn i noen av årsakene til at det ER slik, som bl.a:

-At Microsoft med sin store markedspenetrasjon på operativsystem- og serverprogramvaresiden gjør det de kan for å binde kunder og å låse andre leverandører ute, og at de som en kommersiell leverandør selvsagt gjør dette (for å tjene penger) helt til noen setter noen grenser for denne virksomheten.

-At svært mange IT ansatte og IT-ledere ønsker å forenkle sin egen og sine ansattes hverdag ved å velge de allerede svært utbredte MS løsninger uten tanke for sideeffekter dette kan ha.

...og aller sist, hva vi alle kan gjøre for å gjøre hverdagen mer tilgjengelig for alle:

-Kreve åpne løsninger dersom løsningen er bygd med offentlige penger
-Klage på private aktører som ikke leverer tilsvarende løsninger
-Jobbe aktivt for utvikling av gode åpne standardiserte løsninger og at standardiseringsarbeid generelt får bedre vilkår og større forståelse

En gjentatt bønn helt til slutt: Please - ikke gjør dette til en forflatet "stakkars Mac-brukere" debatt, men løft blikket litt og lag et enkelt, forståelig og vidsynt innslag om åpne tjenester som ikke krever kjøp av konkrete enkeltprodukter!

Mvh,

Kjell Are Refsvik
Mastergradsstudent - Informatikk
Høgskolen i Østfold
medlem i 204 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]