Hvilket Apple-produkt fikk deg til å switche?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Re: Hva slags Apple produkt fikk deg til å Switche?

Innleggav trydl » lør 20.09.2008 8:50

Den opprinnelige Mac 128 i 1984.
Før det hadde jeg prøvd flere forskjellige maskiner, men da jeg sommeren 1984 fikk prøve den første Macintosh som kom til Norge, var det ikke tvil.
Så da jeg fikk min første datamaskin i 1986 måtte det bli en Mac. Og det har jeg brukt siden. Jeg har prøvd det meste som er levert siden 1980 (MS-DOS, Windows i alle avskygninger, Atari, Amiga ...), og jeg har aldri vært i tvil om at jeg valgte rett i 1984.

Idag sitter jeg med en MacBook Pro og en Mac Pro.
medlem i 249 måneder
 

Re: Hva slags Apple produkt fikk deg til å Switche?

Innleggav MacPlus » lør 20.09.2008 8:52

Har aldri switchet fra PC.
Jeg begynte på min første Mac i 1993 da på en Performa 600 CD (32Mhz)
Den hadde 4MB RAM og 80MB HD.
Senere ble den oppgradert til 12MB med en utrolig stor forskjell :-)
Husker det var reklamert den gang at den hadde BÅDE diskettstasjon OG CD-ROM drev med DOBBEL hastighet! :rolls eyes: Systemet var så vidt jeg husker Mac OS 7.1
Kjørte Photoshop 3.0, Illustrator 5, og Quark Xpress 3.11
Good old times...
Sist endret av MacPlus den lør 20.09.2008 8:57, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Hva slags Apple produkt fikk deg til å Switche?

Innleggav arntss » lør 20.09.2008 8:53

Kjøpte en iPod Nano i 2005, kjøpte deretter en iMac G5 20". Men... jeg slet med operativsystemet (jeg hadde en windows pc ved siden av) og solgte til slutt iMacen til en god kompis som har hatt mac siden tidenes morgen.
Kjøpte deretter en macbook! Det var denne som fikk meg til å "switche" totalt. For da skjønte jeg det plutselig.
Dette var pga at jeg klarte å kvitte meg med å prøve få macen til å oppføre seg som en windows maskin!
I dag jobber jeg og gjør ting mye mye kjappere på min macbook enn jeg klarer gjøre noe som helst på min win xp pro maskin på jobb! Selve os'et er mye mye kjappere å jobbe med.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Hva slags Apple produkt fikk deg til å Switche?

Innleggav paaanda » lør 20.09.2008 9:10

tiger

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Hva slags Apple produkt fikk deg til å Switche?

Innleggav T.B.Hansen » lør 20.09.2008 9:13

Dette var pga at jeg klarte å kvitte meg med å prøve få macen til å oppføre seg som en windows maskin!

Det er nettopp poenget. Hvis du gjør jobben raskere i Windows, er det fordi du ikke vil lære deg Mac.

Tenkte bare at jeg skulle legge til at min første selveide Mac var en PowerMac 6100 med 16 MB RAM (senere utvidet til 40 MB) 0g 160 MB harddisk (senere komplettert med en ekstern 700 MB Quantum — den sylslanke 6100'en hadde ikke plass til ekstra disk).

Den første jeg prøvde, var naturligvis den klassiske 1984-modellen. Litt av en kontrast til jobbens IBM-maskiner, som så ut som kasser, bråkte som lokomotiver og måtte bytte strømforsyning to ganger i uken.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hva slags Apple produkt fikk deg til å Switche?

Innleggav Sakalav » lør 20.09.2008 9:19

Vel, jeg har vel personlig ikke hatt noen problemer med windows, og har fortsatt 3 maskiner i huset som kjører det. (selv så bruker jeg for det meste Mac Pro).

Men grunnen til at jeg ville prøve mac er vel følgende:
Jeg har (hadde) gjort meg veldig godt kjent med windows og de problemer som kan oppstå der (egenerfaring), men etter hvert så lærte jeg så pass masse at jeg holdt maskinene mine stort sett problemfrie.

Kluet var at jeg hjelpte familie og venner med deres maskiner, og så begynte ordet å spre seg at folk måtte kontakte meg for å få løst problemene sine.
Når det gikk så langt at folk i bygda jeg ikke kjente, og faktisk så tok folk kontakt med meg fra andre bygder, så fikk jeg nok.
Jeg irriterte meg grenseløst over at folk ikke kunne ta sine forhåndsregler, og forklarte dem hva de måtte passe på (de enkle tingene som faktisk gjør man trygg), men den gang ei. De ringte meg opp igjen etter f.eks. en mnd. og jeg måtte hjelpe igjen.

Jepp, jeg var så dumm at jeg sa ja, og ikke minst at jeg faktisk ikke tok noen penger for det (jeg er av den snille og hjelpsomme typen).

Alt dette gjorde meg så dritlei windows at når maskina jeg hadde begynte å kødde seg litt, så begynte jeg å se meg om etter alternativer (operativsystem).
Lurte på å prøve Linux, men dette ble fort utelukket med tanke på programvaren jeg måtte kjøre.
Da sto jeg igjen med valget mellom en ny windows bassert maskin, eller å prøve noe nytt. Jeg visste da at en mac ville kunne gjøre det jeg trengte.

Etter en stund med surfing, så dukket dette stedet opp, og jo mer jeg leste og spurte, jo mer interessert ble jeg i å prøve en mac.

Så til påsken i 2005 kjøpte jeg min første mac, en powerbook 17" 1,67GHz.
Det tok litt tid før jeg vendte meg til dette nye, så jeg leste masse her inne på disse sidene, men etter en uke så var alt mye bedre, og etter en mnd. så tenkte jeg at dette skulle jeg ha gjort for lenge siden :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Hva slags Apple produkt fikk deg til å Switche?

Innleggav Fred » lør 20.09.2008 9:27

Jeg har aldri switchet, da jeg begynte med Mac var windows knapt en dårlig ide.
medlem i 227 måneder
 

Re: Hva slags Apple produkt fikk deg til å Switche?

Innleggav A4_dama » lør 20.09.2008 9:39

Operativsystemet og bukervennligheten, var skikkelig lei av alt klusset i windows...

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Hva slags Apple produkt fikk deg til å Switche?

Innleggav Tonedefeat » lør 20.09.2008 9:42

4G iPod 20GB kjøpt for konfirmasjonspengar i 2005.

Var mange forskjellege grunnar til at eg kjøpte MBP for ca. eit år sidan, men hovudgrunnen er nok OSet.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Hva slags Apple produkt fikk deg til å Switche?

Innleggav minkulf » lør 20.09.2008 9:56

Ble veldig fascinert av Powerbook 12" som en kamerat hadde, men turde ikke ta steget før jeg visste at jeg kunne kjøre eventuell nødvendig Windows-programvare på samme maskin. Da MacBook ble lansert var jeg ikke sein i vendinga :-D

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Hva slags Apple produkt fikk deg til å Switche?

Innleggav iBoy » lør 20.09.2008 10:06

Mitt største ønske var å bli typograf, og da måtte jeg lære meg å bruke Mac og QuarkXPress. Det var i 1999. Siden har jeg aldri brukt annet enn Mac!
medlem i 245 måneder
 

Re: Hva slags Apple produkt fikk deg til å Switche?

Innleggav Bringsverd » lør 20.09.2008 10:22

iPod + iTunes
medlem i 214 måneder
 

Re: Hva slags Apple produkt fikk deg til å Switche?

Innleggav bensen » lør 20.09.2008 10:41

Er litt heldig sådan. Ble født inn i en Mac-familie, og har egentlig brukt Mac siden. Hadde 2 år der jeg hadde en Dell Dimension (2005 og 2006). Den slutte å fungere, så da ble det en MacBook 2.4 GHz og 4 GB RAM på meg :D

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Hva slags Apple produkt fikk deg til å Switche?

Innleggav csharp » lør 20.09.2008 10:41

minkulf skrev:Ble veldig fascinert av Powerbook 12" som en kamerat hadde, men turde ikke ta steget før jeg visste at jeg kunne kjøre eventuell nødvendig Windows-programvare på samme maskin. Da MacBook ble lansert var jeg ikke sein i vendinga :-D


Samme med meg!

Nå har jeg macbook pro, ipod nano, iphone og airport extreme.... Og siden jeg jobber med it og kun på windows, har jeg noen pc'er også som jeg har gjort om til hackintosh'er. En laptop kjører også xp, og en kjører linux - men det er bare fordi osx86 ikke funker på dem ;)
medlem i 213 måneder
 

Re: Hva slags Apple produkt fikk deg til å Switche?

Innleggav petterandreas » lør 20.09.2008 10:49

Eivron skrev:En 20" iMac, den hvite modellen, innkjøpt i mai 06 :wub:


Ditto. Nesten et år senere vel og merke..

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]