Macen stjålet, Undercover installert

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav Børhaug » man 09.02.2009 12:19

Tror ikke det er så få som har penger, eller mulighet til å låne penger til en ny maskin på kort tid. Jeg som student ville kjøpt ny maskin samme dag. Jeg er avhengig av en maskin, og det handler ikke om man har fått forsikring ennå eller ikke. Er man robbet, så kommer pengene på konto etter hvert.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav iMacJhonny » man 09.02.2009 12:39

Olaf G: Hva i alle dager har du med å mene noe om når eller hvordan han skaffer seg ny maskin? Slike sure oppgulp ødelegger bare tråden.

ZerBox: Føler med deg. Helt sikkert en guffen følelse å ha ubudne gjester på besøk. Det blir spennende å se hvordan dette programmet fungerer. Lykke til!
medlem i 209 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav ZerBox » man 09.02.2009 12:43

Jeg har allerede vekslet ut en del ord med folkene bak Undercover, og det skal bli spennende å se hva vi klarer å få til med det programmet. De har hvertfall vært svært behjelpelige så langt, så har bare godord å si om dem.

Som sagt så er det ikke penger osv dette står på, men heller den følelsen av å ha hatt en person gående rundt i huset mens en har sovet. I tillegg kommer alt arbeidet i forhold til et innbrudd. Forrige gang han var her kom det i lengre perioder etterpå brev fra forskjellige selskaper der det hadde blitt opprettet abonnementer osv, noe som selvfølgelig krever en del arbeid å hanskes med.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav runi » man 09.02.2009 12:46

Dette er helt misforstått.

Jeg har råd til å kjøpe en ny mac i dag. Men det betyr vel ikke at jeg fortjener å bli utsatt for tyveri? Er det mindre alvorlig å robbe kjell inge røkke enn meg? Burde tyven få strafferabatt fordi offeret har så mye fra før av?

Og. Hva med det å få privatlivet invadert av ukjente? Jeg hadde ikke satt pris på den utryggheten som har rammet ZerBox.
medlem i 195 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav Larsabal » man 09.02.2009 12:50

Hvorfor stiller det seg annerledes? Hva hadde vært problemet om han hadde kjøpt ny maskin for egne penger få timer etter han ble bestjålet, for så å ta seg av forsikringsdelen senere?
medlem i 234 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav chello » man 09.02.2009 13:22

Sørg for at tyven får en permanent diagnose: Avkappet hode :-P
medlem i 216 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav ZerBox » man 09.02.2009 13:32

Politiet har sagt at personen er en av dem som har flest saker på seg av innbyggerne i kommunen, men at de likevel ikke kan gjøre noe med han. Vi har bestemt oss for å at vi ikke kan gå med på dette da vi ikke lenger kan sove trygt i huset vårt ettersom han har vært her gående med kniv rundt i vårt eget hus ikke bare en, men tre ganger siden juni.

Med litt effektiv saksgang har saken nå gått helt opp til ordførerens kontor, samt at personen i kommunen som har med slike spesielle personer å gjøre har fått saken fra advokaten, som har engasjert seg veldig.

For å snakke litt Mac, så er maskinen nå registrert som stjålet hos Apple, men det merkelige var at de ikke fant maskinen på serienummeret jeg oppga til dem, altså det som står på esken som fulgte med maskinen da vi kjøpte den.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav spiffers » man 09.02.2009 13:57

For all del, er ikke negativ til trådstarteren, min dypeste sympati går ti vedkommende. Synes det er horribelt at man skal kunne la en fyr få stjele og herje på uten at det blir konsekvenser for andre enn ofrene.

To the case:

Ifølge loven har man som huseier, eller leietaker, lov til å foreta borgerarrest av personer som blir tatt på fersk gjerning. De kan holdes til politiet kommer og henter vedkommende. Vold må kun møtes med tilsvarende, altså, får man en knyttneve mot seg, så kan man ikke skjære løken av han.
Så da er det å sikre området slik at vedkommende ikke kan ta seg inn uten at han blir oppdaget. Er det tider hvor boenheten er ubevoktet, må det sikres slik at ingen kan ta seg inn der. Det er grenser for hvor mye stress en vanekriminell gidder å gjennomgå for å få tak i noe. Ekstra dirkfri lås, beslag som hindrer brekkjern, belysning med bevegelsesdetektor m.m. er ting som fort avskrekker en tyv.
medlem i 183 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav ZerBox » man 09.02.2009 20:20

Nå har til og med ordføreren i kommunen engasjert seg. Han har snakket med advokaten, og ville at advokaten skulle komme opp med et skriftlig brev om saken i morgen tidlig, for han ville ta dette videre.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav bohdi » man 09.02.2009 20:28

Spennande - keep us posted mtp Undercover - lurar på kor bra dette eigentleg fungerar :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav ZerBox » man 09.02.2009 20:31

Ja, jeg gleder meg til å se om programmet kan være til hjelp. Det fine er at tyvene (eller bakmennene) ikke får brukt maskinen uasett, for eneste de kommer inn på er gjestekontoen. Dersom de bytter harddisk blir de bedt om å skrive firmwarepassord, og om ikke maskinen er koblet til nett i løpet av en måned vil Undercover gjøre skjermen helt sort, noe som ikke er mulig å løse uten å levere den til reperasjon. Om den leveres til reperasjon så finner de jo fort ut at den er stjålet, for saken er registrert hos Apple.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav Aquamatic » man 09.02.2009 20:32

Om du ikke har oppdatert til siste versjon av Undercover, må du huske å notere deg MAC-adressen på ethernetkortet. Det er dette Orbicule bruker til å identifisere maskinen din.

Hadde en mac som ble stjålet med Undercover på, men hadde ikke fått med meg at det ikke holder med bare serienummeret :-(

Ser ut til at siste versjon bare benytter en egen UC id...
medlem i 207 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav ZerBox » man 09.02.2009 20:34

Jeg hadde heldigvis siste versjon av programmet installert :)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav Ronnien » man 09.02.2009 20:46

ZerBox.
Det blir spennende å se hva programmet kan gjøre.

Maskinen er sikker tapt, men blir jo vannvittig moro å se smartingen som starter maskinen og tenker at han har fått seg ny mac :) Enda mer moro hvis det er en som faktisk han tror han har gjordt er Røverkjøpt (noe som han faktisk har gjordt).

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav ZerBox » man 09.02.2009 20:49

Det hadde vært ubeskrivelig morro å få bilder av personen som sitter ved maskinen. Det skulle jeg betalt mye for!

Jeg har likevel min tvil ettersom maskinen må kobles til internett for at informasjonen skal bli sendt ut fra maskinen.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]