Finder - Alle filer

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Finder - Alle filer

Innleggav Toddsen » søn 20.11.2011 17:54

Har noen spørsmål angående mappen: "Alle filer" i Finder.

Jeg slettet alle disse filene idag og tømte papirkurven. Har dette noe å si?

Jeg fikk et bilde på mail som jeg lagret i iPhoto. Når jeg åpner Finder og trykker på "Alle filer" blir det liggende tre filer med dette bildet som jeg la inn i iPhoto. Jeg er jo vant med PC og windows og lagrer jeg et bilde der så er det kun det bilde som blir lagret. Men er usikker på hvilken funksjon "Alle filer" i Finder har. Synes det blir et irritasjonsmoment at absolutt alt jeg lagrer, laster ned, åpner etc. blir liggende der. Sletter jeg det forsvinner jo programmer som f.eks. Skype jeg har lastet ned. Dette måtte jeg hvertfall laste inn på nytt. Sanger og videoer ble liggende på Itunes.

3. dagen min med Macpro Air, så håper noen kan forklare meg litt dette med "Alle filer" og i Finder.

På forhånd takk.
medlem i 149 måneder
 

Re: Finder - Alle filer

Innleggav eisa01 » søn 20.11.2011 18:16

Ja, nå er alle filene du slettet borte fra harddisken.

Har du backup?

Alle filer er en funksjon som viser alle filene dine slik at du enkelt kan åpne dem. De er sortert etter sist bruk så vidt jeg forstår. Bruker ikke Alle filer selv.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Finder - Alle filer

Innleggav Toddsen » søn 20.11.2011 18:39

Nei, har ikke backup, men har bare hatt macèn i 3 dager så var ikke noe absolutt viktig der. Jeg tenker mest på om jeg har mistet noe viktige programmer som allerede var installert eller andre filer som er viktige for selve macèn. ?

Har du fjernet "Alle filer" fra sidepanelet? Er det slik å forstå at det i utgangspunktet bare er et ren unyttig funksjon at Apple har lagt den lett tilgjengelig?

Det kommer opp under dokumenter i Alle filer "Albumdatal.xml og Albumdata2.xml og under der er det en masse uforstålig tekst. Vet du hva dette er?

Når jeg går på selve dokumenter i sidepanelet (Ikke dokumenter under "alle filer") så kommer ikke dette "Albumdata.xml opp.

Takker for enhver tilbakemelding.
Sist endret av musher den ons 23.11.2011 9:39, endret 1 gang
Grunn: Ikke sitér når det ikke er nødvendig §2.8
medlem i 149 måneder
 

Re: Finder - Alle filer

Innleggav Lukas » søn 20.11.2011 18:48

Hvis det er mapper av typen "alle bilder", "alle filmer" osv. i venstremenyen i Finder-vinduene, og mappene har et tannhjul på seg, er det ikke kopier av filene som ligger der, men såkalte "smarte" mapper som viser filer sortert på ulike måter, et slags kontinuerlig oppdatert søkeresultat. Du kan skjule funksjonen eller velge den bort i visningsvalg eller noe, hvis du ikke liker den.

Hvis du er vant til Windows, kan det du har gjort kanskje tilsvare å søke etter filer etter gitte kriterier, markere alle filene du finner og slette dem, ettersom de lå i et vindu som het "søkeresultater" og det irriterte deg. Heller ikke her ligger filene dobbelt på disken, de bare vises på forskjellige måter. Er det ikke noe "sist brukte filer" eller noe i Windows også, tror jeg?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Finder - Alle filer

Innleggav Toddsen » ons 23.11.2011 7:35

I windows kunne jeg hvertfall slette disse filene, i Mac blir det bare liggende som en idiotiting under finder. Ting jeg sletter vil jeg ha vekk, og ikke liggende omtrent på skrivebordet så jeg får det slengt opp i tryne hver gang jeg slår på macèn.

Noen måte på å få vekk Alle filer under finder? eller er dette enda en unyttig og totalt ubrukelig funksjon fra Apple?
Sist endret av musher den ons 23.11.2011 9:40, endret 1 gang
Grunn: Ikke sitér når det ikke er nødvendig §2.8
medlem i 149 måneder
 

Re: Finder - Alle filer

Innleggav Lukas » ons 23.11.2011 8:33

Det er høyst sannsynlig noe som er lagt inn for å plage deg. Har du prøvd å dekke over med tape?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Finder - Alle filer

Innleggav Toddsen » ons 23.11.2011 8:38

Det var det beste rådet du kunne komme opp med etter å ha vært medlem i 56 måneder og storbruker av dine elskverdige Appleprodukter?
Sist endret av musher den ons 23.11.2011 9:40, endret 1 gang
Grunn: Ikke sitér når det ikke er nødvendig §2.8
medlem i 149 måneder
 

Re: Finder - Alle filer

Innleggav Lukas » ons 23.11.2011 8:44

Trollalarm, folkens. Søk dekning.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Finder - Alle filer

Innleggav elma75 » ons 30.03.2016 23:58

Jeg har også et spørsmål angående "Alle filer".

I Finder har jeg nå lagt alle bildene mine i Dropbox. I menyen Bilder, finner jeg nå bare "Bilder-bibleiotek". Men under "Alle filer" finner jeg tusenvis av bilder. Jeg lurer på om disse bildene er kopier fra "Bilder-biblioteket"? Vil jeg slette bilder i "Bilder-biblioteket" hvis jeg sletter bilder fra "Alle filer"? Hvor stor plass på hardisken tar de bildene som ligger i "Alle filer"? Kan jeg ta bildene under "Alle filer" over på en annen disk, uten at det forstyrrer "Bilder-biblioteket?

Takk for hjelp! Synes dette er forvirrende.
medlem i 134 måneder
 

Re: Finder - Alle filer

Innleggav hansk_e » tor 31.03.2016 16:06

Bilder menyen er en folder hvor det er hensiktsmessig å plassere bilder. Bilder biblioteket ligger som oftest i denne folderen. Bilde biblioteket er i bunn og grunn en egen folder som programmet bilder, eller tidligere iPhotos bruker for å organisere bildene sine.

Om du bruker dette programmet kan du velge om bildene du importerer der vil bli kopiert til denne folderen som heter bilde bibliotek, eller om bildene dine skal ligge hvor enn du har plassert dem.

Så over til "Alle filer". Ingen filer ligger under "alle filer". Alle filer er en referanse til diverse filer du har på disken din.

I Finder om du går på View -> Show Path Bar (beklager engelsk) vil du se hvor bildene ligger.

Du sier at du har lagt bildene dine i folderen Dropbox. Dette er helt greit, og det er nok disse bildene du ser under alle filer.
Så vidt jeg vet er ikke bilder fra bilde biblioteket synlig via "alle filer". Men om du sletter noen filer fra her, blir de også slettet fra hvor du sannsynlig vis vil ha dem (dropbox?)
Men bare for å gjenta meg "alle filer" er ikke en duplikasjon, men en referanse til filer andre steder på disken din.
medlem i 147 måneder
 

Re: Finder - Alle filer

Innleggav Grubasek » tor 31.03.2016 16:28

Siden du bare har hatt Mac'en i 3 dager, bør du absolutt lese dette (gjerne FØR du prøver på ymse andre ting): :-)

http://mac1.no/switch

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Finder - Alle filer

Innleggav Morse » tor 31.03.2016 17:44


Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]