Time Machine og sletting av filer

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Time Machine og sletting av filer

Innleggav pettereialien » tor 08.08.2013 10:05

Hei.

Siden jeg har fått melding om at "Startdisken er full", har jeg nå laget sikkerhetskopiering på en ekstern harddisk via Time Machine. Har hørt at det er det som lurer seg. Er det trygt for meg å slette filer på Macen min nå da? Er alt lagret sikkert på harddisken? Forrige gang så flyttet jeg bare via Finder, slettet filene og nå er de dessverre borte for alltid. Og hvordan får jeg slettet bilder fra iPhoto for godt?

PS! Jeg har sjekket lagringskapasiteten til Macen min, ifm hva jeg skal slette. Får beskjed om at halvparten av plassen som blir brukt er "Annet", men aner ikke hva det kan være. Er også en stor andel som viser filmer, men det har jeg slettet.

Noen som vil dele erfaring eller prøve å hjelpe til?

På forhånd takk :-)
medlem i 162 måneder
 

Re: Time Machine og sletting av filer

Innleggav Lars A. Gundersen » tor 08.08.2013 10:51

TM backup fungerer slik at den holder kopier av alle dine filer på Macen, i en historikk bakover i tid, begrenset av hvor mye plass det er på backupdisken. Når det ikke er mer plass, etter den n'te inkrementelle backupen TM har tatt, slettes den/de eldste backupen(e) til det er nok plass igjen.
Derfor er ikke TM ment å være en løsning for sikker lagring av filer som du ikke for øyeblikket trenger på din egen maskin. TM er ment for gjenoppretteting av enten hele disken etter en katastrofe, eller gjenoppretting av filer man har slettet ved feil. Med samme begrensning i tid. Og hvor langt tilbake i tid TM vil føre filhistorikk avhenger altså av strørrelsen på den eksterne disken.

For å gjemme unna filer du vil beholde, uten å risikere at de blir slettet av TM, er en finder-kopiering til en ekstern disk, eller en skytjeneste, veien å gå. Kopier over og slett så filen på den interne disken (husk at en ekstrern disk også kan bli ødelagt, så en ekstra kopi et annet sted av viktige filer er lurt).

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Time Machine og sletting av filer

Innleggav T.B.Hansen » tor 08.08.2013 13:21

Det er stor forskjell på backup/sikkerhetskopiering (som Time Machine) og lagring på ekstern disk. Sikkerhetskopiering vil synkronisere diskene, slik at innholdet er likt (med eller uten mulighet til å gå tilbake til eldre kopier, som i Time Machine).

Backup/sikkerhetskopiering bruker du derfor bare til å sikre det som ligger på den interne disken din. Du bør alltid ha slik sikkerhetskopi; helst på to disker (f.eks. en Time Machine-kopi, og en klone av den interne disken).

Filer du ikke har plass til på den interne disken, må du lagre på en ekstern disk som ikke brukes til backup. Du bør også ha backup av denne disken. Alle filer bør alltid være lagret på minst to forskjellige disker — en harddisk vil før eller senere alltid gå i stykker.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Time Machine og sletting av filer

Innleggav carsten2 » lør 31.10.2015 17:55

Jeg har (igjen) vanskeligheter med sletting av TM backup filer som jeg ikke får slettet fra en ekstern harddisk.
Filer ville ikke bli flyttet til papirkurven heller, prøvd all ting..
medlem i 174 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]