Mac koblet til Philips TV via hdmi - Feil farger?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Mac koblet til Philips TV via hdmi - Feil farger?

Innleggav stianb93 » man 26.08.2013 23:28

Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive problemet.. Men har kjørt MacBook Proen min på tv'n i en to ukers tid. Fungert helt fint, men helt plutselig så er det noe helt rart med fargene.

Her er et bilde av hvordan bildet blir på tv'n min. Det er fremdeles helt fint og akkurat slik det skal være. Er kun bildet på tv'n som er helt på bærtur! Er sinnsykt irriterende, for det ødelegger bildet på bl.a. filmer, youtube etc., alt som har med farger å gjøre... og er litt spaca farger på Finder-vinduet også, men henger vel sammen med resten av problemet med fargene...

Håper det er noen som vet hva problemet er og hvordan det skal fikses.. Aldri vært borti noe likende før, så aner ikke hvordan jeg skal finne noe om det på google, eller hvordan jeg skal forklare det... Håper noen kan hjelpe =)

http://imgur.com/DR9gC1v
medlem i 149 måneder
 

Re: Mac koblet til Philips TV via hdmi - Feil farger?

Innleggav Nikoraisan » man 26.08.2013 23:56

Ser ut som om du har for få farger påslått.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Mac koblet til Philips TV via hdmi - Feil farger?

Innleggav Hilde Haa » tir 27.08.2013 0:35

Jeg vet ikke om det er samme årsak til problemet, og jeg har heller ingen forklaring annet enn at jeg snublet over en mulig løsning da jeg opplevde samme type feil flere ganger første gang jeg koplet min MacBook Pro til TV'en.

Jeg oppdaget etter endel prøving og feiling at fargefeilproblemet ikke oppsto dersom jeg slo av TV'en før jeg koplet til Mac'en. Når jeg så slo på TV'en og valgte den aktuelle HDMI-inngangen så var alt helt OK. Og siden har det vært det så lenge TV'en er av ved innkopling av Mac'en.

Bare for å teste så prøvde jeg senere å kople til noen ganger uten å ha slått av TV'en først, men da dukket fargefeilen opp igjen ved et par av de tilfellene.

Som sagt, ingen forklaring eller optimal problemløsing, men for meg så forsvant i alle fall fargefeilen. Kanskje det funker hos deg også? :)

Brukerens avatar
medlem i 131 måneder
 

Re: Mac koblet til Philips TV via hdmi - Feil farger?

Innleggav LCD » tir 27.08.2013 13:57

Hei

Noen Phillips apparater og Apple dingser kan være et problem med inverterte farger
Problemet er nevnt på nettet om du søker på " Phillips HDMI handshake problem"
Har hatt samme problemet som deg
Jeg har hatt 4 problemer med Phillips de siste årene

1) Medieanlegg fra Phillips med trådløse høytalere som drar ned Airporten helt
Ikke bare WIFI men nettet totalt
2) Phillips Hue pærer-----fungerer ikke sammen med Telenor sin internett og TV over Fiber.....TV signalet (fryser) internett fungerer OK
3) Phillips LED TV og AppleTV2 ( inverterte farger ) AppleTV3 fungerer OK
4) Phillips LED TV og Mac Mini ( inverterte farger )
medlem i 147 måneder
 

Re: Mac koblet til Philips TV via hdmi - Feil farger?

Innleggav stianb93 » tir 27.08.2013 14:59

Hilde Haa skrev:Jeg vet ikke om det er samme årsak til problemet, og jeg har heller ingen forklaring annet enn at jeg snublet over en mulig løsning da jeg opplevde samme type feil flere ganger første gang jeg koplet min MacBook Pro til TV'en.

Jeg oppdaget etter endel prøving og feiling at fargefeilproblemet ikke oppsto dersom jeg slo av TV'en før jeg koplet til Mac'en. Når jeg så slo på TV'en og valgte den aktuelle HDMI-inngangen så var alt helt OK. Og siden har det vært det så lenge TV'en er av ved innkopling av Mac'en.

Bare for å teste så prøvde jeg senere å kople til noen ganger uten å ha slått av TV'en først, men da dukket fargefeilen opp igjen ved et par av de tilfellene.

Som sagt, ingen forklaring eller optimal problemløsing, men for meg så forsvant i alle fall fargefeilen. Kanskje det funker hos deg også? :)


Heihei! Prøvde dette nettopp og fungerte faktisk =) Var en gang for et par dager siden jeg også klarte å fikse det, så var vel denne "sekvensen" jeg startet alt opp i da også tipper jeg =) Takk for alle svarene til dere som har svart, men so far er dette en løsning som funker =) Skriver tilbake her om det fortsetter å være et problem.

Takk folkens! =)
medlem i 149 måneder
 

Re: Mac koblet til Philips TV via hdmi - Feil farger?

Innleggav Hilde Haa » tir 27.08.2013 15:50

Så bra! :) Blind høne finner også korn med andre ord! ;)

En vakker dag så skal jeg legge litt innsats i å finne ut hvorfor problemet oppstår, og hvorfor løsningen funker - kanskje ;) Men for å være litt seriøs, så tror jeg kanskje det kan ligge i det som LCD kaller HDMI Handshake - at den løper løpsk, de handshaker ikke stabilt av en eller annen grunn, mens ved Mac'en innkoplet før TV'en så starter de shakingen på en mer stabil måte.. hehe, noe i den gata ;)

Min TV er forøvrig en LG, så det er ikke bare et Philips-problem. Faktisk så tror jeg at det mer er et Mac-problem - et eller annet som gjør at Mac'ene ikke snakker (handshaker) helt optimalt med TV'en når det gjelder den initielle synkingen ved tilkobling.

Brukerens avatar
medlem i 131 måneder
 

Mac koblet til Philips TV via hdmi - Feil farger?

Innleggav Superhai » ons 28.08.2013 13:20

HDMI består av ulike kanaler for overføring av data. De viktigste er fire TDMS kanaler som overfører lyd- og bildedata, som utgjør en kanal for hver fargekanal og en for klokke, lyden sendes sammen med fargekanalene. Men det er andre kanaler som går gjennom HDMI pluggen, og det er DDC, CEC samt hotplug-detect og 5V. Hotplug legger merke til når du setter inn og tar ut kabelen. Men den viktigste i denne sammenhengen er DDC som er en enkel kommunikasjonsprotokoll basert på i2c. Den har mange funksjoner, som bl.a. initiere HDCP kryptering og autentisering, men den sender også EDID data fra mottaker (sink) til kilden (source). EDID data inneholder data om oppløsning og type signal som mottaker aksepterer, når den har mottatt dette og ved hjelp av DDC kanalen så forteller kilden hva slags signal som blir sendt ("handshake"). Denne informasjonen blir som regel sendt bare når hotplug detekteres, signaltypen endres eller mottaker på annen måte oppdager kutt i signal (det kan være både i TDMS data eller DDC). Feil i signalkjeden til DDC kanalen (f.eks. at det blir sendt før kabelen er satt helt inn, eller brudd/dårlig kobling i kabel) kan føre til at denne informasjonen korruperes eller ikke kommer fram i det hele tatt, og da kan kilden sende f.eks YCBCR data mens mottakeren tror han får RGB og fargene blir feil, til tross for at TDMS kanalene sender perfekt data. Men også feil i EDID kan føre til at kilden sender f.eks. 4 bit fargedata eller lavere oppløsning fordi den tror mottaker ikke kan akseptere bedre data. Og om det er i en HDCP situasjon så kan denne feile og da sendes data i lav oppløsning. Siden DDC kan være problematiske, særlig via f.eks receivere (hdmi-repeatere) og dårlige, skadede, lange kabler, så har man prøvd å kompensere for dette med ulike løsninger for å retrigge "handshake" HDCP osv., derfor vil ulike leverandører av utstyr kunne fungere på ulike måter.
medlem i 131 måneder
 

Re: Mac koblet til Philips TV via hdmi - Feil farger?

Innleggav ageNine » ons 28.08.2013 23:11

Gå til anskaffelse av en Apple TV. Løser problemet :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Mac koblet til Philips TV via hdmi - Feil farger?

Innleggav Zepo » man 13.01.2014 13:50

Er dette "philips og inverterte farger" problemet som LCD nevner løst nå?
Har lest litt om dette problemet hvor fargene plutselig inverterer for så å gå tilbake til normalen. Flere har postet bilder ala dette:Bilde

Kunne tenke meg en av de philips 55" som begynner å bli billige nå, men det må funke topp med en Mac Mini 2012.

Noen som har en philips TV tilkoblet en mac mini over HDMI som kan dele noen erfaringer?

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Mac koblet til Philips TV via hdmi - Feil farger?

Innleggav carsten2 » man 13.01.2014 15:29

Jeg hadde samme problem med en ny Mac og Philips TV.
Forrige Mac var ikke noe problem, jeg ringte Philips som til slutt sa at Philips kan ikke garantere at ikke-Philips produkter fungerer via HDMI.
Philips har ikke datamaskiner, slik jeg bytte til annen TV, Panasonic, fungerer bra nå.

Philips lager for resten ikke TV lenger, det er et HongKong selskap, TP Vision, som bruker bare Philips navn og logo..
medlem i 174 måneder
 

Re: Mac koblet til Philips TV via hdmi - Feil farger?

Innleggav Zepo » tir 14.01.2014 14:02

OK ja, så den gamle virket mens den nye lagde problemer.
Da er det vel Apple sin skyld og ikke TV produsentene.
Ser ut til at det har vært problemer med "Intel HD 4000 graphics" som sitter i 2012 mac mini'en.
Har lest at også Sony TV'er inverterte + at flere hadde problemer med mange PC skjermer som var uklare.

Det har kommet noen oppgraderinger + at problemet ikke nevnes så ofte lenger så man får vel regne med at det er fiksa (hvis ikke noen med det aktuelle utstyret kan bekrefte at det fremdeles er problemer)

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Mac koblet til Philips TV via hdmi - Feil farger?

Innleggav Taggen » man 04.07.2016 13:25

Fikk samme problemet når jeg bytta til en Philips TV nå.
Druker en Mac mini late 2014.
Hadde en Samsung før og der funka det helt fint, men nå skjer dette med bilde hvert 10 min. Skjermen blir sånn rosa akti.
Når jeg slår ev TV'n og på igjen er det borte og vist jeg drar ut HDMI kabelen og setter den inn igjen er bilde helt fint.
Prøvde det en annen skreiv lenger opp her med å koble til mac'en og så slå på TV, men det funka ikke.
Vil det si at Mac mini og Pihlips TV er helt ubrukelig sammen?
Har prøvd 4 forskjellige HDMI kabler uten hell, og bytta inngang på TV'n uten hell..
Finnes det ingen løsning på dette eller må jeg kjøpe ny TV?

Bilde

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 152 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron