Virus? What to do? (Macbook Air 11)

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Virus? What to do? (Macbook Air 11)

Innleggav thopet » tor 01.05.2014 14:12

Hei.

Usikker på om jeg poster dette på rett sted.

Mac'en min ble brukt til å streame en fotballkamp for en tid tilbake. Etter det renner det inn med pop ups som ikke blir stoppet. Over alt på vanlige nettsider (også her) blir ord uthevet i grønt, og når jeg tar pila over dukker det opp reklame. Jeg opplever også å sitte på nettsider for så å bli sendt videre til andre sider - helt uten videre... Dette er IRRITERENDE!

Har prøvd å bruke noen slike "virus apper" fra appstore. Disse finner "problemet", men får ikke gjort noe med det...

Har dere opplevd noe lignende? Hva kan jeg gjøre?

Hjelp mottas med stor takk!
medlem i 132 måneder
 

Re: Virus? What to do? (Macbook Air 11)

Innleggav T.B.Hansen » tor 01.05.2014 14:44

Dette er ikke virus; virus finnes i praksis ikke på Mac.

Sannsynligvis har du installert et programtillegg i nettleseren, i den tro at det var nødvendig for å streame. Finn dette tillegget, og slett det.

Virus er programvare som installerer segselv, uten at du vet det. På Mac må du eventuelt selv installere skadelig programvare; typisk kamuflert som noe annet. Du kan unngå dette ved å tillate progamvareinstallasjon bare fra App Store, i Systemvalg.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Virus? What to do? (Macbook Air 11)

Innleggav thopet » tor 01.05.2014 15:06

Hmm. Hvor kan jeg finne slike tillegg?
medlem i 132 måneder
 

Re: Virus? What to do? (Macbook Air 11)

Innleggav T.B.Hansen » tor 01.05.2014 15:27

Om du bruker Safari, skal de finnes i Valg > Tillegg. Der kan man også velge å slå av muligheten til å bruke programtillegg.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Virus? What to do? (Macbook Air 11)

Innleggav Torst1 » tor 01.05.2014 16:29

Hei,

Jeg har akkurat samme problemet. Det dukker opp reklame fra noe som heter iLivid. Jeg får blokkert selve reklamen i pop-ups, men siden det er spesifikke reklamer som blir blokkert er det jo nesten uendelig med muligheter. Endel ord i all tekst blir grønn (som linker blir blå i tekst) og om man holder musepekeren over de dukker det opp reklame. Dette er sykt irriterende. og jeg har forsøkt mange steder men uten å bli kvitt det:
1. Fjernet alle plug-ins fra Chrome, slettet Chrome og gjorde en omstart - var mens jeg brukte Chrome det hele startet.
2. Slettet noen filer jeg ikke vet hva var, men tør ikke rote for mye med filer siden jeg ikke har enorm kunnskap om mac og data.
3. Fjernet plugins i Safari, uten hjelp.
4. Blokkerte de reklamene som var mest irriterende, men vinduet eller rammen de dukker opp i på siden er der fortsatt (særlig plagsomt på Wikipedia-sider).
5. Har sett etter ukjente/ mistenkelige mapper i Applications (som en dobbel Application-mappe) o.l. -Etter råd fra div forum.
6. Har prøvd å verifisere disk, men her dukker det ikke opp noen problemer.

Visuelle kjennetegn er grønn tekst som beskrevet over og om man dobbel/trippel -klikker for å markere tekst (f.eks. en nettavis) åpner det seg en fane som tar meg med til noe reklame 8som også er blokkert, men fanen åpner seg fortsatt. Om jeg dobbelklikker på skrevet tekst her eller i en mail skjer det ikke noe.

Beklager om dette ble litt omstendig, men prøver bare å beskrive hva som skjer om det gir noen en anelse om hva som er galt, og kanskje har en løsning? Anbefalinger for program jeg bruke for å finne problemet? All hjelp blir satt pris på og lover å gi tilbakemelding. :)
medlem i 120 måneder
 

Re: Virus? What to do? (Macbook Air 11)

Innleggav admin » fre 02.05.2014 12:46

iLivid skyldes at du har installert VSearch aka DownLite på maskinen

Du finner beskrivelse på hvordan du fjerner denne adwaren her:
http://www.thesafemac.com/arg/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Virus? What to do? (Macbook Air 11)

Innleggav T.B.Hansen » fre 02.05.2014 13:02

Her på forumet ble det forresten nylig anbefalt programvare som installerer tilsvarende funksjoner! Dessverre finner jeg i farten ikke tilbake til den tråden.

Moralen er: Ikke installer noe du ikke er 100% sikker på hva er. Ikke installer programvare fra andre steder enn Apple App Store, om du ikke vet nøyaktig hva du gjør. Installer aldri programvare fra nettsteder som forteller deg at du må installere noe for å se video. Installr aldri programvare som påstås å forbedre maskinytelsen, eller «rense» Mac'en. Les nøye dialogboksene som kommer opp under programvareinstallasjon, og klikk ikke «OK» om du ikke forstår betydningen av det som står.

Mac OS har ikke virus — men det finnes mye dritt man kan installere selv, i den tro at det er nyttig. Det er som regel vanskelig å finne igjen filene, fordi de gis andre navn enn programmet eller tjenesten de kommer med.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Virus? What to do? (Macbook Air 11)

Innleggav Superhai » lør 03.05.2014 13:58

Et annet viktig poeng i tillegg, får du spørsmål om å skrive inn passord — uten at du installerer noe du virkelig trenger, så trykk avbryt.
medlem i 132 måneder
 

Re: Virus? What to do? (Macbook Air 11)

Innleggav Torst1 » man 12.05.2014 19:00

Hei, tusen takk for god hjelp og gode tips! Jeg fant frem til The safe mac, slettet filene, restartet macen og har prøvd å sufe så random jeg kunne uten noe problemer. Og ja, jeg har lært...

Til andre som havner i samme problem:
Bruk linken fra admin: http://www.thesafemac.com/arg/ og følg den slavisk. -Tar ikke for lang tid og lettelsen over å kunne surfe normalt etterpå er enorm!

:-D
medlem i 120 måneder
 

Re: Virus? What to do? (Macbook Air 11)

Innleggav kmarthinussen » man 07.07.2014 18:32

Jeg sliter med grønn tekst i Safari og masse pop-up vinduer. Ingen tillegg er insallert og har satt instillingene til å blokke pop-up vinduer, men de kommer likevel. Noen forslag?
medlem i 117 måneder
 

Re: Virus? What to do? (Macbook Air 11)

Innleggav Cybbe » man 07.07.2014 21:40

Guiden over burde funke. Du kan også prøve programvare som Sophos.

http://www.sophos.com/en-us/products/fr ... ition.aspx

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Virus? What to do? (Macbook Air 11)

Innleggav grazdon » fre 25.09.2015 11:49

http://computerguiden.com/guiden/dns-unlocker/ - Fjerne DNS Unlocker annonser virus i Chrome, Firefox og IE
medlem i 103 måneder
 

Re: Virus? What to do? (Macbook Air 11)

Innleggav Morse » lør 26.09.2015 0:18


Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]