Opprette mapper på ekstern harddisk

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Opprette mapper på ekstern harddisk

Innleggav siljed » ons 08.07.2015 9:18

Hei!

Jeg har nylig kjøpt min aller første MAC, og er derfor litt usikker på en del ting. Jeg har tidligere bare hatt PC, og da brukt en iomega ekstern harddisk hvor alle filene mine ligger.
Når jeg kobler denne til MACen så får jeg ikke opprettet nye mapper på den? Er det noen som kan hjelpe meg med dette? :-)

Har søkt litt på internett, men finner ikke noe særlig svar.

Hilsen Silje
medlem i 104 måneder
 

Re: Opprette mapper på ekstern harddisk

Innleggav Lost » ons 08.07.2015 9:58

Søk i forumet her, mange tråder om dette ;)
medlem i 215 måneder
 

Re: Opprette mapper på ekstern harddisk

Innleggav Helge Hafstad » ons 08.07.2015 19:23

Den eksterne disken din er mest sannsynlig i et format som OS X kan lese, men ikke skrive til. Da får du heller ikke opprettet noen mapper.

Du kan ev installere et tillegg fra Paragon som vil gjøre deg i stand til å også skrive til disken, men det vil kun gjelde for din maskin, ikke en annen Mac.

Det kan derfor være enklere å kopiere alle filene fra disken inn på maskinen din og deretter reformattere den eksterne. Format skal da være Mac OS Extended (journalført). Det gjør du med programmet Diskverktøy som du finner i Programmer/Verktøy.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Opprette mapper på ekstern harddisk

Innleggav jag » ons 08.07.2015 23:23

Mest sannsynlig er din eksterne disk formater i NTFS, dersom du kan finne den i Finder, så høyreklikker du på symbolet for den eksterne disken og velger "Vis info".
Der skal det st hvilket format som disken har.

Dersom du skal skrive til en disk med NTFS, fra din MAC, så må du ha noe mere software.
Søk på NTFS og MAC.

Dersom filene er under 4 GB i størrelse, så kan du kopiere de til en annen disk, og formatere den eksterne disken med FAT32, før du legger tilbake filene.

/Jan
medlem i 185 måneder
 

Re: Opprette mapper på ekstern harddisk

Innleggav Morse » tor 09.07.2015 3:47

"Jeg har tidligere bare hatt PC, og da brukt en iomega ekstern harddisk hvor alle filene mine ligger". Der ringte der en varselklokke!

Hvis du mener at du ikke har filene dine et annet sted, gjør deg selv en tjeneste og anskaff en ekstra harddisk, snarest, og overfør filene til denne etter at du har formattert den for Mac. Det er alt for risikabelt å stole på én enkelt disk – de ryker, før eller siden, uansett merke. Ikke for å skremme, men slik er det faktisk.

Med dagens lave priser på disker er en ekstra disk en utrolig billig forsikring.

Vurder også å ta i bruk en "skylagringstjeneste" i tillegg, gjerne iCloud, og ta deg også tid til å sette deg inn i hva Time Machine-funksjonen kan gjøre for deg. Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]