Lagring av bilder/video på/fra ekstern harddisk?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Lagring av bilder/video på/fra ekstern harddisk?

Innleggav ChristianOpsal » søn 02.08.2015 11:01

Hei!
Jeg har en oppdatert MBP 2013 og en Airport time capsule. Har fått for liten plass og vil starte å lagre bilder/videosnutter på den eksterne hd. Bruker time capsule, men har og benyttet lagring direkte.

Vil gjerne se på bildene i Bilder, samt vise de på apple tv ved behov.
Finne det noen smidig måte å gjøre dette på?
8-)

Har surfet rundt , men ikke funnet noen fullverdige svar.
Vil helst ikke begynne å kjøpe lagringsplass i iCloud. :bitchin: :-)
medlem i 105 måneder
 

Re: Lagring av bilder/video på/fra ekstern harddisk?

Innleggav teknoguiden » søn 02.08.2015 11:54

Hei. Et par forslag:

Flytt bildebiblioteket til en ekstern harddisk.

- Bruk airplay til å vise bildene fra Bilder på Apple TV hvis Macen din støtter det.

eller

- Opprett et delt album, del de bildene du ønsker å vise på Apple TV og logg inn på icloud på Apple TV og vis frem det delte albumet (delte album tar relativt lite plass på iCloud)

PS! Husk å backe opp den eksterne disken så du ikke mister alle bildene hvis den ryker.
medlem i 143 måneder
 

Re: Lagring av bilder/video på/fra ekstern harddisk?

Innleggav ChristianOpsal » ons 05.08.2015 10:55

Takk da skal jeg prøve løsning 1 i første omgang.
Trodde egenlig det var vanskeligere. Da jeg knotet med dette tidligere ifm Musikk og avspilling i iTunes. For da må vel filene ligge på maskinen for å spille dem av, og ikke på en ekstern hd?
medlem i 105 måneder
 

Re: Lagring av bilder/video på/fra ekstern harddisk?

Innleggav teknoguiden » ons 05.08.2015 20:03

Jeg har ikke testet å flytte musikken til en ekstern harddisk, men ifølge denne guiden er det fullt mulig:

http://appleinsider.com/articles/15/02/ ... rnal-drive
medlem i 143 måneder
 

Re: Lagring av bilder/video på/fra ekstern harddisk?

Innleggav T.B.Hansen » ons 05.08.2015 20:24

Jeg har hatt musikk og film lagret på nettverksdisk i mange år. Det er helt problemfritt, så lenge nettverket er stabilt når man spiller, og man passer på at iTunes er koblet opp mot det eksterne biblioteket når man kjøper eller importerer ny musikk. Det ser ut til å være større problemer med ekstern lagring av bilder — mange har opplevd at det «profesjonelle» programmet Adobe Lightroom har mistet oversikten når bilder er flyttet mellom disker, og noen mener at bilder har forsvunnet ved flytting.

En fordel med å ha musikk og film lagret på nettverksdisk, er at man kan bruke en iPad eller iPhone som avspiller, med AirPlay til lydanlegg og TV. Spesielt med film, der man som regel bare vil se én av gangen, kan dette være mye mer praktisk enn å bruke iTunes.

Uansett er det én ting som er veldig viktig å huske på her:

Man bør aldri blande ekstern lagring og backup!

Time Machine gjør backup av innholdet på Mac'en, og bare det. Time Machine lagrer stadig nye backup'er, helt til disken er full. Da begynner den å slette de eldste backup'ene for å få plass til nye. Filer som blir slettet fra Mac'en blir også slettet fra backup'en. Derfor bør backup-disken ikke brukes til andre ting i tillegg — filer som skal lagres eksternt bør legges på separate disker.

Om man flytter noe av innholdet til en ekstern disk, er det heller ikke nok med én disk — det som er lagret eksternt må også sikkerhetskopieres.

Det enkleste er å kjøpe en rimelig nettverksdisk med backup-funksjon (slike lages bl.a. av Western Digital) — da kan man f.eks. sette opp nettverksdisken til å kopiere innholdet til en annen disk (koblet til nettverksdisken med USB) hver natt.

Dersom man har viktige dokumenter lagret, kan man nesten ikke være paranoid nok. En disk vil før eller senere går i stykker. Alt man ikke tåler å miste må være lagret minst to steder.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]