Kan ikke overføre fra mac til harddisk

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Kan ikke overføre fra mac til harddisk

Innleggav Vegard1 » lør 08.08.2015 19:44

HEY,

Jeg skal overføre en fil til harddisken min, men det fungerer ikke. Filen vil ikke overføres, og det kommer et forbudt tegn som musepeker når jeg holder filen over navnet på harddisken. Det fungerte å overføre til harddisken fra macen før jeg resatte macen til fabrikkinnstillinger. Noen som kan hjelpe? :)

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Kan ikke overføre fra mac til harddisk

Innleggav Grubasek » lør 08.08.2015 20:06

Hadde du installert et tilleggsprogram for å skrive til NTFS-disker på den forrige installasjonen?

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Kan ikke overføre fra mac til harddisk

Innleggav Vegard1 » lør 08.08.2015 20:57

Fikk opp en boks første gang da jeg satte den inn hvor det var 3 alternativer som var vis senere, nei (eller noe) og en ting for å gjøre det nå. Jeg trykte på vis senere, men den boksen kommer ikke opp noe lenger når jeg tar den ut og inn flere ganger for å få den opp.

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Kan ikke overføre fra mac til harddisk

Innleggav Grubasek » lør 08.08.2015 21:06

Kanskje du skulle prøve å restarte maskinen for å se om "boksen" (er det en dialogboks?) kommer opp igjen. I så tilfelle svarer du "Vis Nå".

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Kan ikke overføre fra mac til harddisk

Innleggav Vegard1 » søn 09.08.2015 23:22

Får opp denne meldingen:
Bilde

Men når jeg trykker på Bruk som sikkerthetskopidisk kommer denne meldingen opp. Så det jeg lurer på er om det sletter alt som ligger på harddisken fra før eller ikke da.
Bilde

...og isåfall om jeg velger "ikke bruk" at det ikke vil fungere å legge over innhold senere, kun hente.

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Kan ikke overføre fra mac til harddisk

Innleggav Morse » søn 09.08.2015 23:28

Råd: invester i nok en harddisk og sørg for å formattere denne til Macbruk (HFS +), hvilket din nåværende ekstradisk åpenbart ikke er. Det som ligger på din nåværende ekstradisk kan du siden kopiere ut om du vil, men du kan ikke skrive til den uten at du tar i bruk littavanserte tricks i ludo, jeg merner Terminal :-) Eller du kan prøve denne gratisgreia, som i mange tilfeller lar deg "snakke" med disker i andre filformater: http://www.macupdate.com/app/mac/40156/osxfuse

Gjetter på at problemdisken din bare er tatt rett ut av boksen og plugget inn? Da er den høyst sannsynlig i DOS eller NTSF-format, altså beregnget på PC-verdenen. De sjeldne gangene jeg ar trengt å bruke en slik disk som den er (ja,jeg er skapWindowsbruker, grøss!) har jeg brukt denne betalingsgreia: http://www.macupdate.com/app/mac/33122/tuxera-ntfs.

Men vil du ha en ekstern disk til å funke som en Time Machine (hvilket du selvsagt bør!), må den være formattert for Mac.

Hva sier de garvede gutta boys om saken? Finner ikke guruhatten min i øyeblikket...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Kan ikke overføre fra mac til harddisk

Innleggav tiddylicious » man 10.08.2015 0:49

Kort svar: Ja, du sletter _alt_ på disken hvis du trykker bruk.

Du har noen muligheter, f. eks partisjonere om disken. Det vil si, du beholder partisjonen med NTFS (Win), men minker størrelsen på den. Deretter lager du en ny partisjon med HFS (Mac) på den plassen du gjorde ledig. F. eks at du deler disken i to. Da vil du kunne bruke timemachine på den partisjonen med HFS. Bare last ned en prøveversjon av tuxera ntfs / paragon ntfs (2 uker med skrivetilgang) så har du muligheten til å lage NTFS partisjoner samt skrive til disken til du har fått flyttet over dataene.

Det går fint å endre på partisjonstabellen uten å ødelegge data, dog litt avhengig av hvor mye plass du har brukt / har ledig på disken. Obs, holde tunga rett i munn når du gjør slikt.

Om det ikke er så mye data på disken fra før, bare last ned en prøveversjon av tuxera / paragon og smell over det du har på den eksterne disken midlertidig et annet sted. Da er det en smal sak å endre på disken.

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 

Re: Kan ikke overføre fra mac til harddisk

Innleggav Vegard1 » man 10.08.2015 19:32

Problemet er løst. :)

For dere andre som som har samme problem (om det skulle være noen), så er det bare til å gå til diskverktøy >> velge harddisken >> slett >> og velge MAC OS (journalført) og så slett. Dette fjerner alt på harddisken, så du må overføre til macen din evt. dropbox... og overføre det så over til harddisken din igjen. ;)

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron