Software raid

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Software raid

Innleggav Snire » man 31.08.2015 21:18

Har i dag en 2TB og en 4TB harddisker som jeg har satt opp i raid i diskbehandling, slik at Mac Minien ser disse som en 6TB disk.
Kjører backup med Time Machine til et tilsvarende par.
Er dette en bra løsning, eller burde jeg la diskene jobbe hver for seg?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Software raid

Innleggav ggt667 » tir 01.09.2015 5:44

Litt usikker på oppsettet ditt, men om du legger til en disk til kan O3X være en bra løsning.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Software raid

Innleggav tiddylicious » ons 02.09.2015 23:51

Det høres ut som du har valgt raid 0, noe som ikke er å anbefale for backup. Dvs, ryker en av diskene, så ryker data på begge.

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 

Re: Software raid

Innleggav thebrain » tor 03.09.2015 20:10

Generelt kan det sies at man bør ha et konkret mål dersom RAID skal være en hensiktsmessig løsning. Du har jo ønsket å forbedre noe, men sier ikke noe om det er hastighet, fleksibilitet eller sikkerhet som var hovedmålet med oppsettet.

Det mangler også informasjon om hvilken tilkoblingsstandard diskene har (firewire, usb, thunderbolt eller eSATA via tb), om de alle har samme standard eller er en miks. Videre hvilket raid-system du har satt opp (0,1 eller JBOD), hvilken størrelse du ønsker/har på partisjonen kan også ha noe å si. Siden du allerede har et oppsett er det også relevant med info om du har lagret data som må sikres ved en evt. endring av dette.

Uten disse opplysningene er det ikke mulig å gi noe svar som kan hjelpe deg til å forbedre løsningen. Men basert på det lille du har skrevet har du nok ikke har oppnådd bedre kvalitativ lagring enn du kan få uten RAID.

Hvis beskriver de nevnte punktene vil du kunne få gode råd, hvis ikke må du nok påregne en del tid med å søke på nettet. :-)
medlem i 228 måneder
 

Re: Software raid

Innleggav Snire » lør 05.09.2015 0:35

Jeg har 4 stk. USB disker tilkoblet en Mac Mini.
1 WD 2 TB + 1 Seagate 4 TB står som sammensatt disksett. (6 TB)
Her lagrer jeg musikk,serier, filmer osv.
Dette settet av disker blir sikkerhetskopiert med Time Machine over til et tilsvarende disksett.
Grunnen til at jeg har det slik er at da slipper jeg å ha musikk på en disk og filmer på en annen. Greit med alt på en 6TB partisjon.
Det er sikkerheten som bekymrer meg litt. Ryker en disk i det ene settet, så har jeg backup i det andre håper jeg.
Så det som er spørsmålet er om det er bedre å droppe raidoppsettene, og bruke diskene hver for seg og sikkerhetskopiere 2 TB disken til den andre 2 TB disken, og det samme med de på 4TB?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Software raid

Innleggav thebrain » lør 05.09.2015 18:42

Ja, litt flere detaljer hjelper mye for å få bedre tips/råd. Du nevner ikke om det er USB 2 eller 3 disker, men det spiller mindre rolle fordi du vil ha minst risiko ved å sette dem opp som du skriver på slutten. Du har forstått konsekvensene ved tap av en disk i JBOD oppsettet du har; det er meget risikabelt.

"Ekte" RAID er sjeldent lønnsomt for private brukere, og vanskelig å anbefale uansett med eksterne disker pga. "timing issues".

Det eneste supplementet må være at du bør vurdere et verktøy for å ta inkrementell backup til dine to (fremtidige) disksett, f. eks. Carbon Copy Cloner som er shareware, og finnes til alle OSX versjoner. Dette fordi Time Machine kan by på komplikasjoner dersom du har flere disker med forskjellige formål tilkoblet samtidig.

Håper dette var til hjelp, lykke til uansett! :-)
medlem i 228 måneder
 

Re: Software raid

Innleggav Snire » lør 05.09.2015 23:32

Takker så mye thebrain.
Dette var til god hjelp. Da skal jeg revurdere oppsettet mitt. Må nok supplere med en ekstra disk for å mellomlagre/backup ved rekonfigurasjon av diskene.
:-)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]