MAC med Parallels desktop/windows og virus

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

MAC med Parallels desktop/windows og virus

Innleggav Svenno49 » tir 22.09.2015 12:38

Nå har det jo vært en del advarsler ute å går ang virus på MAC. Jeg kjører Windows 7 med Parallels desktop på min stasjonære MAC. Jeg har ikke installert noen antivirus program, men har Virus Barrier Express til å skanne for virus. Så langt har den ikke oppdaget noen virus. Bør jeg installere noe anti virus program allikevel, og hvilket skal jeg velge? Må jeg ha ett for MAC og ett for Windows? Jeg bruker ett slektsprogram (Legacy) som av og til må kobles på nettet via Windows for oppdateringer. Nå har jeg sett noen rykter om at Legacy er i ferd med å utarbeide en versjon for MAC som jeg håper kommer snart. Da kan jeg kutte ut Windows for godt!! Har forsøkt noen andre slektsprogrammer for MAC, men har ikke funnet noen som jeg liker. Noen som kan hjelpe meg med denne problemstillingen?

mvh
Sven
medlem i 161 måneder
 

Re: MAC med Parallels desktop/windows og virus

Innleggav Johnny Gleden » tir 22.09.2015 13:58

Hei

Svaret er vel enkelt
Kjøre virussjekk på Windows i Parallels og lignende
Glem virussjekk under OSX
OSX har vært mer eller mindre virusfri siden lanseringen for sirka 15 år siden
Selv om mange liker å jazze om at det er et problem år etter år
Se heller opp for Trojanere under OSX og vær litt bevist om hva du gir tilgang til, installerer og hvor du surfer og hva laster ned
medlem i 120 måneder
 


Re: MAC med Parallels desktop/windows og virus

Innleggav T.B.Hansen » tor 24.09.2015 13:52

Som kjent finnes det ikke virus på Mac, og PC-virus kan ikke skade Mac OS.

De skadeprogrammene som finnes på Mac må du selv installere. Dette unngår du effektivt ved å krysse av i Systemvalg > Sikkerhet og personvern > Generelt for bare å tillate installasjon fra Mac App Store, eller «Mac App Store og identifiserte utviklere».

Ikke stol på tips og råd på diskusjonsfora som dette. Det er flere ganger blitt anbefalt programvare som installerer «malware» eller gir andre problemer, på dette forumet — enten der er av folk som ikke vet bedre, eller folk som har kunnskaper nok til å unngå problemene, men ikke tenker på at vanlige brukere ikke har like stor kunnskap.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: MAC med Parallels desktop/windows og virus

Innleggav Morse » fre 25.09.2015 0:43

Til T.B.Hansen: Minner om at trådstarter snakket om Windows via Parallels her... :-)

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: MAC med Parallels desktop/windows og virus

Innleggav djxfade » fre 25.09.2015 9:19

Windows kan alltids få virus, uavhengig om det kjøres virtualisert via løsninger som Parallels eller VMWare, eller direkte på boksen.

Jeg har derimot aldri hørt om Windows virus som smitte over til OS X fra Windows.

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: MAC med Parallels desktop/windows og virus

Innleggav Morse » lør 26.09.2015 0:12

De kan såmenn "smitte over", men gjør ingen skade på MacOS X. Får å tydeliggjøre: Laster du ned en virusinfisert fil, f.eks. et mailvedlegg fra en Windowsbruker, merker du ikke noe til det i OS X. Men sender du det videre til en annen Windowsbruker, vil vedkommende få svineriet rett i fanget. Skjønner? Og vedlegg fra ukjente avsendere som elsker å sende deg Word-dokumenter med CV´er og "invoices" og UPS-forsendelsesdokumenter holder vi oss langt unna, ok?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: MAC med Parallels desktop/windows og virus

Innleggav T.B.Hansen » man 28.09.2015 11:59

Morse skrev:Laster du ned en virusinfisert fil, f.eks. et mailvedlegg fra en Windowsbruker, merker du ikke noe til det i OS X. Men sender du det videre til en annen Windowsbruker, vil vedkommende få svineriet rett i fanget.

Men da må man altså aktivt sende det videre. Ikke som i Windows, der virus sprer segselv. En Mac representerer altså ikke noen «smittefare» i et Windows-nettverk, slik noen PC-brukere later til å tro.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]