Digitalisere VHS-kassetter til mac

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Digitalisere VHS-kassetter til mac

Innleggav Alf Steinar Grønvold » tor 17.12.2015 17:25

Jeg har bestemt meg for å digitalisere mine VHS-kassetter til min stasjonære MacPro, for siden å viderekopiere disse til DVD-plater som jeg kan vise på en stue-DVDspiller.
Har en nyoverhalt Panasonic SuperVHS-spiller og har gått til innkjøp av Elgato video capture.
På mac'en har jeg to forskjellige iMovie-program, det eldste er iMovie HD 6.03 og det nyeste iMovie 10.0.4.
Hvilket av disse to programmene bør jeg bruke?
Er det noen som har en bruksanvisning hvordan jeg skal komme i gang med import, klipping og hvordan jeg skal brenne det ferdige materialet på DVD-plater?
Er takknemlig for alle svar!

Alf.
medlem i 217 måneder
 

Re: Digitalisere VHS-kassetter til mac

Innleggav Morse » fre 18.12.2015 14:20

Se denne: https://help.elgato.com/customer/portal ... to-imovie-

Hører mange som driver med iMovie ikke liker iMovie 10 i det hele tatt, men sverger til versjon 9, uten at jeg vet noe mer enn dét. Übrigens: https://help.elgato.com/customer/portal ... ith-imovie

Ang. brenning av DVD: Kanskje du ikke behøver det? Kanskje du kan streame det ferdige resultatet fra din Mac? Uansett kan de fleste moderne TV´er med USB-inngang spille både .mkv, .avi og .mp4-filer direkte fra en minnepinne. Har ikke prøvd med minnepinner formattert som MS-DOS eller HFS+ (Mac), men formattert som ExFAT har det fungert flott på diverse TV´er, både fra Samsung, Philips, JVC, osv. Steve Jobs hadde rett i at DVD er blitt sååå yesterday, men hvis du insisterer, finnes der flere programmer som kan hjelpe deg med dette. Var selv for leeenge siden fan av Toast, but NOT anymore. Spiller ballen videre...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Digitalisere VHS-kassetter til mac

Innleggav jerry.c.bush » fre 18.12.2015 18:16

I en annen tråd på forumet mener jeg det var hintet til dette programmet fra flere: https://itunes.apple.com/no/app/burnsto ... l=nb&mt=12

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Digitalisere VHS-kassetter til mac

Innleggav Morse » fre 18.12.2015 19:43

Har ikke rukket å prøve Burnstone selv, men har hatt stor suksess med DVD Creator fra ellers temmelig (og ofte med god grunn) utskjelte Wondershare. Versjon 3.9.5 funket i El Capitan, gjorde jobben på en brøkdel av tiden sammenlignet med Toast, og uten en eneste feilbrenning. Brant 25 plater i ett strekk (Verbatim for anledningen), til glede for teknofobe, DVD-o-file slektninger og venner. Men ha i bakhodet at brennere ofte virker å ha sin egen personlighet. Og så var det dette med støvansamlinger og slikt. Og maskinkraft. Og antall åpne programmer. Og plateprodusenter med a bad hair day. Osv. Osv.

Maaaange skjær i sjøen her. Steve Jobs hadde åpenbart rett i at teknikken nok er yesterday, and it´s time to move on.

Tenk, 25 feilfrie plater i ett strekk! Maybe The Force was with me?

P.S. Men Linn Sondek vinylspilleren min får dere aldri! :-) :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]