NY HOVEDHARDDISK TIL MAC PRO

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

NY HOVEDHARDDISK TIL MAC PRO

Innleggav Alf Steinar Grønvold » tir 29.12.2015 16:47

Jeg har en ca. 8 år gammel stasjonær Mac Pro, som for så vidt virker i skønneste orden.
Den gangen jeg kjøpte den, la jeg til en ekstra intern harddisk (SEAGATE). På denne kopierte jeg alt fra hoveddisken "Macintosh HD". I høst sluttet denne å virke, men jeg har i tillegg lagt inn backup på to forskjellige eksterne disker + en med Time Machine.
Hoveddisken er snart full (500 GB). Da jeg også er redd for at denne en vakker dag kan kollapse, har jeg nå planer om å få byttet denne med en ny og større disk.
Ny disk kan jeg få kjøpt hos bl.a. Lefdal. Håper at noen erfarne mac-brukere kan gi meg en forklaring hvordan jeg skal gå frem, så jeg bl.a. ikke mister viktige ting som f.eks. bibliotek. verktøy, programmer, brukere, mail, iPhoto og iTunes osv. M.a.o. må den virke på samme måte som dagens hoveddisk "Macintosh HD" når jeg starter mac'en.

Mvh. Alf
medlem i 217 måneder
 

Re: NY HOVEDHARDDISK TIL MAC PRO

Innleggav Valotunk » fre 01.01.2016 21:22

Det enkleste vil være å klone den hoveddisken du har nå over til en ny.

Det gjøres svært enkelt ved bruk av f.eks SuperDuper:

http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/ ... ption.html

eller Carbon Copy Cloner:

https://bombich.com/

I ditt tilfelle ville jeg valgt gratisversjonen av SuperDuper som er så enkel og selvforklarende som det kan bli.

Koble den nye disken til i maskinen, start SuperDuper og resten av prosessen går omtrent uten at du trenger å tenke.

Du kan også bruke Diskverktøy som er innebygd i OS X, men det krever noe mer av deg som bruker. SuperDuper gjør jobben veldig mye enklere.
medlem i 199 måneder
 

Re: NY HOVEDHARDDISK TIL MAC PRO

Innleggav Morse » lør 02.01.2016 9:33

Et utmerket råd! Og har din modell plass din en ekstra harddisk, er det bare å sette den nye inn der, og vips...

Hvis de innebygde diskene er 8 år gamle, og har vært i jevnlig bruk, er det sannelig på høy tid å få dem skiftet ut! Ein skigard kan kje vara evig, veit du...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]