Organisering av bilder

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Organisering av bilder

Innleggav julli » lør 10.09.2016 19:49

Kom hit i dag fordi jeg ble så frustrert nå:p
Etter å ha sittet i to dager og laget mapper under dokumenter!

Jeg ønsker å organisere alle bilder i mapper, feks "sommer 2016" osv og gå helt bort fra iphoto.
Jeg har derfor flyttet alle bildene over i mapper, det er i hovedsak flere tusen bilder fra Iphone. Det som har skjedd er at alle bildene har mistet informasjon om dato de er tatt? De ligger jo med dato i iphoto, hvordan får jeg med det over til mapper og ekstern harddisk?

Takknemlig for svar! :-)
medlem i 90 måneder
 

Re: Organisering av bilder

Innleggav teknoguiden » lør 10.09.2016 20:59

Hei! Såvidt jeg husker så kan man ikke se "capture date" i Finder, altså når bildet ble tatt. Dette ligger i bildenes EXIF-data (som iPhoto leser av). Prøv dette:

1. Velg et av bildene og trykk på mellomromtasten.
2. Trykk på "Åpne i forhåndsvisning"
3. Trykk Verktøy -> Vis inspektør
4. Trykk på "i" i ruten som spretter opp. Trykk så på exif. Finner du dato og klokkeslett for når bildet er tatt der?
medlem i 142 måneder
 

Re: Organisering av bilder

Innleggav Johnny Gleden » lør 10.09.2016 23:28

Hei

Om du skaffer deg et prog som heter "A better Finder Rename" eller lignende som klarer batch så kan du navne om bildene dine til exif dato. "03.11.2004 13.14.06" helt ned til kl.min og sek. Jeg begynte med det for mange år tilbake for å kunne sorter, lete og ikke risikere navn konflikt da alle bildene er jo unike i dato og tid. Flere 10 tusen bilder med kun et nummer sier uansett lite i utgangspunktet. I dag så har jeg sirka 35 - 40 000 bilder sorter under, år, mnd og dato. Om man ønsker å gjøre noe mer er det jo lett å søke seg frem i så som bursdag da man vet dagen. eller et spesielt år på ferie...osv..osv. Alle bilder jeg tar så havner originalene fortløpende inn i det mappe systemet og backes opp til server og eksterne disker...osv.. for lagring før de brukes eller justeres på. Alle bildene har jeg også sortert behørig på samme måte i Aperture. Jeg har gjort følgende for å bygge opp mappestrukturen på dato. Navnet om alle bildene til dato....lastet de inn i Aperture...lagret så alle bildene på nytt fra Aperture med funksjonen "sortere bilder i mapper etter år mnd og dato" til harddisken. Vips så er de sortert automatisk i mapper etter dato. Skulle du ha noen kopier tar du å kjører et prog som automatisk fjerner kopier for deg
Bilde

Bilde
medlem i 119 måneder
 

Re: Organisering av bilder

Innleggav julli » søn 11.09.2016 12:47

Hei
Tusen takk for svarene.
Har nå testet A better finder rename. Problemet ser ut til å være at når jeg har lagt bilder inn på Mac`en har all exif data blitt slettet og både shooting date og file date har blitt til datoen jeg overførte bildene til mac`en. Så nå er alle bildene tatt og modifisert den 09.08.2016.

Må jeg overføre alle bildene til macen pånytt for å få exif data eller er det en måte for å gjennoprette exif data?
medlem i 90 måneder
 


Re: Organisering av bilder

Innleggav Johnny Gleden » søn 11.09.2016 16:24

Hei

Er exif data slettet fra et bilde ( på en eller annen måte ) er det vel ikke noen måte å få det tilbake på som jeg vet om. Uten å legge det fysisk inn selv. Men da må man vite når bildet er tatt og med kanskje flere tusen bilder har man en lang jobb fremover.
medlem i 119 måneder
 

Re: Organisering av bilder

Innleggav Stham » søn 11.09.2016 17:17

Bort fra iPhoto, ja, men hvorfor da ikke bruke Bilder; der kan du gjøre nettopp dét. Jeg lager f.eks. flere hovedmapper, en kaller jeg Hendelser. Inn i den putter jege mapper som Konserter, Reiser osv., og inni dem igjen årstall-mapper, og inne i ei årstall-mappe legger jeg da album... veldig greit å få en ryddig organisering i Bilder... og der ser du under info, ikke bare datoen et bilde er tatt, men kameratype, brennvidde, blenderåpning, lukkerhastighet...
medlem i 191 måneder
 

Re: Organisering av bilder

Innleggav strukt » tir 13.09.2016 15:07

Hvis alle bildene dine er tatt med iPhone har de metadata automatisk lagret i selve fila. Metadata kan være dato bildet er tatt, hvor det er tatt, hvilke instillinger kameraet har brukt, og mye mer.

Du kan lage smart albums i photos som benytter denne metadataen til å sortere bildene slik du ønsker. Så slipper du lage en katalogstruktur. Har du kjøpt og bruker Apple produkter er det like greit å omfavne måten Apple gjør ting på. Hvis ikke skaper du bare problemer for deg selv. Så fremt du ikke er 100% krute sikker på hva du driver med. :)

Du kan for eksempel lage et smart album som sier: "Vis alle bildene tatt i 2014" så viser den alle bildene tatt dette året.

Kanskje ikke svaret du ville ha, men... noe å tenke på kanskje?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Organisering av bilder

Innleggav Stham » ons 14.09.2016 10:46

Tror nok alle date ligger i fila uansett hvilket digitalt kamera en har, av noenlunnde ny type; jeg har i hvert fall ikke opplevd annet med mine Nikon-kameraer, og selv et Casio kompaktkamera fra 2005 har data i bildefilene som lukkerhastighet, blender og brennvidde, som da vises i Bilder.
Selv hater jeg alle "smart"-løsninger; liker å ha kontroll på ting, men spørsmålsstiller har vel nå fått flere løsninger som kan testes ut. Jeg synes i hvert fall at å lage en hovedmappe og undemapper er veldig ryddig, og en finner bildene en er ute etter på få sekunder.
medlem i 191 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]