Airport Time Capsule

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Airport Time Capsule

Innleggav mactiss » tor 06.10.2016 13:14

Hei,
Jeg har nettopp flyttet fra en leilighet til et hus med 3 etasjer, bestående av vanlig reisverk av tre som byggmatrialer. Jeg har nå en Netgear N600(2,4 og 5 Ghz) som jeg kjøpte i 2012 og regner med at også routerteknologien også har blitt bedre med åra.

Familien har til sammen mange eple-dingser og slik sett er det naturlig å vurdere Airport Time Capsule når jeg nå skal se meg etter en ny og kraftigere Router.

Til opplysning har min «gamle» Netgear har signaler i alle rom, men veldig svakt på rommene lengst unna.

Er det slik at en kan sikkerhetskopiere alle eple-dingser som Iphone, Ipad, Macbook, Imac etc til Airport Time Capsule?

Hvordan er routeregenskapene på Airport Time Capsule i forhold til andre moderne routere med tanke på dekning i huset(rom lengst unna, i en annen etasje etg, hastighet osv?

Ettersom Elkjøp selger Airport Time Capsule, er det kanskje ikke verre enn å prøve den og eventuelt levere den tilbake innen 30 dager om den ikke står til forventingene, men det er jo greit for både meg og butikken å slippe, så derfor søker jeg råd og erfaringer.

Noen med kunnskap eller erfaring?
medlem i 128 måneder
 

Re: Airport Time Capsule

Innleggav MCSE » ons 25.01.2017 18:09

Heisan mactiss.

Apple har sluttet å produsere Time Capsule enheter, det er mulig de fortsetter å vedlikeholde programvaren (vi bruker en av NASene våre som Time Capsule).

Vi har hatt og har en A-TC som trådløst punkt i huset og det fungerer ok men det finnes et hav av bedre løsninger på markedet.

En artikkel på DinSide om enda en "Raskest i verden ruter"...
https://www.tek.no/artikler/enda-en-ver ... vei/359610

L.
medlem i 165 måneder
 

Re: Airport Time Capsule

Innleggav Johnny Gleden. » søn 29.01.2017 13:07

Hei

At Apple velger å stoppe produksjon av Airport og ikke gå videre med den er i grunn veldig synd. Ikke bare for at Apple blir et mer og mer minimalist selskap, men også fordi at Airport er en en flott ruter uansett det "havet" av rutere som finnes der ute.
Flesteparten av brukerene der ute trenger ofte ikke noe avansert.
De trenger en bra ruter som fungerer hver gang og er lett å ta i bruk.
At Apple i samme perioden velger å stoppe produksjon av en ruter som får gode score fra sine brukere er jo da et paradoks.
Det er heller ikke første gangen Airport har fått gode score
http://www.macrumors.com/2016/11/30/app ... isfaction/
medlem i 89 måneder
 

Re: Airport Time Capsule

Innleggav T.B.Hansen » søn 29.01.2017 15:33

«Avanserte» rutere krever i realiteten fagkunnskap for oppsett. Med AirPort kan (kunne) man få en topp ruter med alle funksjoner en hjemmebruker trenger (og etpar til), som kan settes opp uten mer enn middels «datakunnskap». Uten dette alternativet, vil helt sikkert mange i praksis få et dårligere oppsett — selv om de legger ut penger til en «avansert» ruter.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Airport Time Capsule

Innleggav Helge Hafstad » søn 29.01.2017 17:06

Har litt problemer med å forstå logikken i at Apple slutter med rutere. Men en kan jo håpe på noe helt nytt her - eller at Airport Utility blir videreutviklet til å kunne sette opp rutere fra andre produsenter.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Airport Time Capsule

Innleggav Morse » søn 29.01.2017 20:38

T.B.Hansen setter fingeren på en viktig sak - nettopp at ikke alle har kunnskap til å utnytte egenskapene i de nye ruterne. Men det ser ut til at der fortsatt finnes en god del ATC´er å finne:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=1 ... GQod1M0NqQ

Synd at produktet utgår, det var en sak som virkelig gjorde seg fortjent til It-just-works-imaget.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Airport Time Capsule

Innleggav MCSE » tir 14.02.2017 19:28

99% Of Topic (And for that I'm sorry).

T.B.Hansen er inne på noe som har vert Apples kjennemerke, som Morse beskiver som: "It-just-works-imaget" dette er åpenbart ikke lenger et fokus for Apple, slik er det bare.

Jeg tror man vil se en større overgang fra "Kjøp en Apple dings og slå på strømmen" til:
"Kjøp en Apple dingz og slit som du har slitt med alt annet". Alternativet krever for mye arbeid og er ikke lenger forenlig med (Nye) Apple's økonomiske politikk pt. Nye AppleTV er et godt eksempel på stabiliteten som mistet 3 ben!

En av mine absolutt beste erfaringer med overgangen fra WinPC til Mac er på full retrett.
Jeg pleide å si at: "Jeg trenger ikke lenger være dataingeniør - Nå kan jeg bare være kreativ" Frustrerende at denne eraen er over, men fakta - så da er det bedre å hoppe i vepsebolet en å vente på at det ramler i hodet på deg ;)

Atter en gang har en brus selger strippet Apple for kjærligheten og gjort det til en ren pengebinge, det eneste jeg håper er at jeg går av med pensjon før de når 96/97 fadesen. Håpet er jo at de tar seg inn igjen men det vil nok koste mer en det vil smake. Ikke nytter det å ringe Steve mmmmm - Den andre Steve...
medlem i 165 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron