Finne passord til Wi-Fi

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Finne passord til Wi-Fi

Innleggav Alf Steinar Grønvold » tor 24.11.2016 19:49

Jeg har bredbåndforbindelse hos Canal Digital.
Har gått til innkjøp av en vare som heter "Chromecast0258" for å kunne vise f.eks. YouTube på tv-skjermen. Ved konfigureringen på mac, blir jeg bedt om et Wi-Fi passord. Kan noen svare meg på hvordan jeg kan finne dette?
Hilsen Alf.
medlem i 216 måneder
 

Re: Finne passord til Wi-Fi

Innleggav Gitman » tor 24.11.2016 20:26

Det er passordet til routeren det spørres etter. Den er ofte på en lapp på routeren.
medlem i 230 måneder
 

Re: Finne passord til Wi-Fi

Innleggav Alf Steinar Grønvold » tor 24.11.2016 20:34

Hei!
Jeg har ingen trådløs router fra Canal Digital.
På min mac-pro sendes det trådløst via Wi-Fi, men passordet vet jeg fortsatt ikke hvor jeg kan finne.
Alf.
medlem i 216 måneder
 

Re: Finne passord til Wi-Fi

Innleggav Gitman » tor 24.11.2016 21:10

Det er passordet til routeren du bruker for å koble til Internett den vil ha.
For å koble Mac proen din til wifi måtte du kanskje også ha et passord, det er det samme passordet du nå må bruke.
medlem i 230 måneder
 

Re: Finne passord til Wi-Fi

Innleggav Alf Steinar Grønvold » fre 25.11.2016 12:27

Hei igjen!
Jeg forstår fortsatt ikke helt med hva du mener med "router" i denne sammenheng..
Der hvor signalene kommer inn i leiligheten fra utvendig fiberkabel, er et modem. Er det dette du mener?
Venter fortsatt på et svar, så jeg kan få dette til.

Alf.
medlem i 216 måneder
 

Re: Finne passord til Wi-Fi

Innleggav Valotunk » fre 25.11.2016 12:43

Du skriver at du kobler din Mac Pro til nettet trådløst via Wi-Fi.

For å få til det må du en gang ha skrevet inn et passord på din Mac Pro.

Det er altså passordet til ditt trådløse nettverk.

Og det er dette passordet du trenger for å konfigurere Chromecast.

Hvis du ikke har trådløs router fra Canal Digital, hvor får du da trådløst nett fra?
Har du en annen enhet tilkoblet routeren som sender ut Wi-Fi?
medlem i 198 måneder
 

Re: Finne passord til Wi-Fi

Innleggav Alf Steinar Grønvold » fre 25.11.2016 15:24

Har kontaktet Canal Digital, men der kunne jeg ikke få hjelp til passord så lenge jeg ikke har trådløs router der fra.
Har også åpnet Nøkkelringtilgang.app og funnet navnet Chrome Safe Storage. Her fant jeg et passord, men det viste seg ikke at dette var riktig.
Ellers har jeg alltid hatt et fast passord i Mac Pro, som brukes når jeg får beskjed om forskjellige tilganger som skal åpnes. Har også forsøkt dette passordet, men det funket heller ikke. Jeg har i tillegg trådløs forbindelse fra Mac til stereoanlegg i stue, via AirPort Express. Dette har alltid virket utmerket.
Så dette med å finne passord til trådløst nettverk, via MacPro for å konfigurere Chromecast, er fortsatt et uløst problem for meg. Aner rett og slett ikke hvor jeg skal kunne finne dette.
Som sagt, jeg håper fortsatt på hjelp!
Alf.
medlem i 216 måneder
 

Re: Finne passord til Wi-Fi

Innleggav Valotunk » fre 25.11.2016 19:56

Det passordet du har prøvd som du får spørsmål om innimellom har ingenting med dette å gjøre. Det er passordet på din brukerkonto på din Mac Pro.

Det vi er på jakt etter er passordet til ditt trådløse nettverk.

Men, du sier at du ikke har trådløs router fra Canal Digital.

Derfor spør jeg igjen, hvilken enhet har du koblet til på nettverket som gir deg trådløst nett? Noe må du ha siden du har trådløst nett på din Mac Pro.

Du nevner en Airport Express. Er det denne som gir deg trådløst nett?

I såfall så har du engang opprettet et passord når du konfigurerte denne.

Ellers kan vi prøve dette:

1 - Finn navnet på ditt trådløse nettverk ved å trykke på nettverkssymbolet øverst til høyre på menylinjen.

2 - Åpne Nøkkelringtilgang appen

3 - Skriv inn navnet på ditt trådløse nettverk i søkefeltet øverst til høyre i appen

4 - Da vil du få opp det trådløse nettverket ditt i resultatlisten

5 - Marker og høyreklikk (eller CMD+I) for å åpne informasjonsvinduet

6 - Nede til venstre skal det være an avryssingsboks som sier "Vis passord"

7 - Klikk på denne. Da vil du få spørsmål om Brukernavn og Passord

8 - Skriv inn navnet på din brukerkonto på Macen samt brukerpassordet. Dette er det passordet du får spørsmål om innimellom for tilgang til diverse. Mulig du må skrive inn dette to ganger.

Nå skal passordet til ditt trådløse nettverk vise i det nederste feltet.
medlem i 198 måneder
 

Re: Finne passord til Wi-Fi

Innleggav Alf Steinar Grønvold » fre 25.11.2016 20:50

Hei!
Takk for svaret og oppsettet. Jeg fant et passord fra Chrome i Nøkkelringtilgangen, men heller ikke dette virket ved konfigureringen.

Sannsynligvis er det jeg selv som har misforstått og trodd at AirPort express er den som gir meg trådløst nett. Denne har jeg kun brukt til å sende musikk fra iTunes og Wimp/Tidal trådløst til mitt stereoanlegg. Ellers har jeg ingen router for øvrig.
Jeg har derfor bestilt en trådløs router fra Canal Digital og håper at dette løser problemet.
(Håper at dette blir riktig).

Med ønske om en god helg fra

Alf.
medlem i 216 måneder
 

Re: Finne passord til Wi-Fi

Innleggav Valotunk » fre 25.11.2016 21:10

Dersom du ikke har noen ethernet (nettverkskabel) fra din Mac Pro til Canal Digital routeren så må du jo allerede ha trådløst nettverk.

Det må jo da i såfall være Airport Express hvis du absolutt ikke har noen andre ting tilkoblet.

Hvordan er Aiport Expressen din koblet opp? Noen kabler bortsett fra strøm?

Fant du i det hele tatt navnet på det trådløse nettverket ditt slik jeg beskrev?

Det skal i såfall dukke opp i nøkkelringtilgang slik at du kan hente ut passordet der.
medlem i 198 måneder
 

Re: Finne passord til Wi-Fi

Innleggav Gitman » lør 26.11.2016 1:13

I korthet, og veldig enkelt: du kobler cromecasten til internett på akkurat samme måte som du koblet Mac pro'en til Internett.
medlem i 230 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]