Keynote til Pages (notater/formatering)

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Keynote til Pages (notater/formatering)

Innleggav Heddarl » man 09.01.2017 11:53

Hei,

Jeg studerer og får forelesningen tilsendt som ppt. på forhånd. Skulle gjerne kunne bruke ppt. til å ta notater på en eller annen måte, uten å måtte skrive om igjen alt som står i ppt. Jeg kan åpne den i keynote og ser at det er en slags kommentar knapp, men synes ikke denne fungerer godt nok til at jeg vil ta fortløpende notater med den. Hvis ikke det er noen gode måter å notere på direkte i keynote, så skulle jeg gjerne fått teksten overført til et pages dokument uten å måtte kopiere et og et lysbilde.

Er det noen som har noen gode forslag her eller kjenner til problemstillingen? Setter stor pris på hjelp!

Vennlig hilsen,
Hedda
medlem i 192 måneder
 

Re: Keynote til Pages (notater/formatering)

Innleggav iBjorn » man 09.01.2017 13:06

Er det viktig at dokumentet forblir et pptx-dokument? Hvis ikke kan jeg anbefale PDF Expert og PDF Converter fra Readdle (kr 119,-). Du kan konvertere Office-dokumenter til PDF og åpne dem i PDF Expert med alle de (rikholdige) mulighetene for oppmerking som dette gir. Støtte for lagring i iCloud (og mange andre skytjenester) og veldig intuitiv filbehandling.

https://helpspot.readdle.com/pdfexpert/index.php?pg=kb.page&id=79

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Keynote til Pages (notater/formatering)

Innleggav Ove » tir 10.01.2017 4:27

@iBjorn: Den pakken til 119 kroner er "designed for iPhone and iPad" framgår det av din underliggende lenke. Jeg antok at det er en vanlig Mac av ett eller annet slag Heddari har? I så fall koster PDF Expert alene kr. 649 på App Store, mens PDF Converter fra Readdle finner jeg ikke der, den finnes visst kun for iOS.

Når jeg leser dette om den iOS-pakken så får jeg store betenkeligheter:
Languages:
English, Chinese, French, German, Italian, Japanese, Portuguese, Russian, Spanish

Jeg har i årenes løp kastet bort penger og fått grått hår av et halvt dusin billige eller gratis til-og-fra PDF-konverterere som ikke skjønte noe nordisk språk og ikke kunne hanskes med Ææ, Øø og Åå. Jeg har PDF Expert for macOS, var med i en bundle, men på grunn av alfabet-problemene kommer jeg neppe til å bruke den.

HVIS det er en macOS-maskin Hedda har, så kan det kanskje holde for henne å åpne PPT i Keynote, og så eksportere til PDF (i Arkiv-menyen). Derfra finnes det annoteringsmuligheter både i Acrobat Reader (gratis fra Adobe) samt i Preview / Forhåndsvisning, som kommer med alle Mac'er?

Det finnes jo også mange programmer som konverterer fra PDF til Word, Pages etc., det kan vi eventuelt komme tilbake til.
Sist endret av Ove den tir 10.01.2017 5:52, endret 1 gang
medlem i 230 måneder
 

Re: Keynote til Pages (notater/formatering)

Innleggav iBjorn » tir 10.01.2017 4:57

Ja, hvis det er på macOS er det plenty med gode, innebygde alternativer. Jeg antok av én eller annen grunn at det var iOS det var snakk om. Ser nå at det er langt ifra selvsagt.

Har for ordens skyld bare positive erfaringer med PDF Expert (på både iOS og macOS) og ville aldri funnet på å anbefale programmer jeg ikke har skikkelig erfaring med. PDF Expert for macOS er litt dyrt, det skal jeg si meg enig i (selv om PDFPen og PDFPen Pro fra Smile koster enda mye mer (hhv kr 745,- og 1211,-). Når det er sagt så var det altså iOS-appene jeg henviste til (PDF Converter fra Readdle finnes bare for iOS).

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Keynote til Pages (notater/formatering)

Innleggav Ove » tir 10.01.2017 6:02

Takk for respons! Kanskje jeg gir PDF Expert en sjanse, likevel, vi får se.

Jeg er jo ellers den lykkelige eier av PDFpen Pro, som også kom i en bundle for mange år siden. De har vært ganske rimelige i pris på sine oppdateringer til høyere versjoner, så jeg har klart å følge med. Har svære skannede dokumenter på norsk (PDF, men uten OCR). PDFpen Pro tygger litt på dem og spytter så ut f.eks. i Word uten en eneste feil.
medlem i 230 måneder
 

Re: Keynote til Pages (notater/formatering)

Innleggav Morse » tir 10.01.2017 6:48

Siden du er student, er du klar over denne?

https://products.office.com/nb-no/stude ... -education

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron