Sølt saft i magic keyboard

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Sølt saft i magic keyboard

Innleggav myrlas » søn 05.03.2017 17:04

Denne episoden er neppe unik. Et av mine barn sølte et glass sukkerholdig saft ned i keyboardet, med det resultat at flere av knappene har blitt trege og noen andre "knirker". Det mest irriterende er at "space" er berørt av dette, noe som medfører en del utfordringer med skrivingen.

Jeg har langt på vei erkjent at jeg må ha et nytt, men sjekka youtube, og der ser jeg noen som rett og slett skyller tastaturene sine i under springen, og at det virker.

Siden jeg lang tpå vei har resignert, så har jeg jo sånn sett lite å tape på å gi det et forsøk, men kan jo spørre her først.

Noen som har forsøkt dette, evt har et annet triks? Det er vel umulig å fjerne knappene for å rense under hver enkelt knapp?

Hører fra dere.
medlem i 199 måneder
 

Re: Sølt saft i magic keyboard

Innleggav GeneralCody » man 06.03.2017 1:11

Her tror jeg du bare må tenke "går det så går det" og hvis ikke kjøpe et nytt tastatur.

Jeg ville sprayet tastaturet med Jif Universal, som løser opp sukkeret og presset alle tastene ned med papir mens du holder tastaturet opp-ned.

Good luck!
:)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 


Re: Sølt saft i magic keyboard

Innleggav Gurre » tir 07.03.2017 18:26

Rent vann løser opp sukker bedre enn Jif universal. Jeg ville tatt en sprayflaske med vann, tilsatt noen dråper Zalo (for å få vannet til å trenge bedre inn i alle kriker og kroker), og deretter skylt med rent vann.

Jeg bruker fremdeles gamle Tandberg-tastaturer til de fleste av mine maskiner, der kan jeg ta av tastene, skru ut kretskortet og vaske alt i vann. Har gjort det flere ganger når de blir møkkete. Synd at ikke Apple klarer/ønsker å lage noe tilsvarende (og noe som er like godt å skrive på).

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Sølt saft i magic keyboard

Innleggav GeneralCody » tir 07.03.2017 18:31

De Tandberg tastaturene hørtes jo geniale ut!

Bruker mekanisk tastatur selv, der man kan ta av og bytte taster etc, men har ikke prøvd å fjerne kretskort og vaske alt i vann...

Interesting. :-)

Hvis du ønsker et fantastisk bra mekanisk tastatur som er utrolig å skrive på, så sjekk ut dette:

http://www.daskeyboard.com/daskeyboard- ... l-for-mac/

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Sølt saft i magic keyboard

Innleggav Gurre » tir 07.03.2017 18:44

GeneralCody skrev:Hvis du ønsker et fantastisk bra mekanisk tastatur som er utrolig å skrive på, så sjekk ut dette:

http://www.daskeyboard.com/daskeyboard- ... l-for-mac/


Bryterne ligner veldig på de som sitter på Tandberg sine tastaturer fra 1980-årene. Men jeg bruker ikke en Mac til seriøs tekstbehandling, så det litt dyrt med 1769 svenske kroner for noe som tilsvarer det jeg har fått gratis på en tidligere jobb eller betalt 10 kroner for på loppemarked.

Må riktignok ha en PS/2 til USB-konverter i tillegg, men den koster ikke mange kronene på eBay. Skal jammen sjekke om det virker på Mac også!

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Sølt saft i magic keyboard

Innleggav GeneralCody » tir 07.03.2017 18:45

Skjønner det!
De finnes for Windows / Linux også da, men de er i overkant dyre for tastatur å være, men de er ekstremt holdbare.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Sølt saft i magic keyboard

Innleggav Gurre » tir 07.03.2017 19:56

Gurre skrev:Skal jammen sjekke om det virker på Mac også!


Det virker på et vis. Problemet er at slike gamle tastaturer ikke har noen Windows-tast ved siden av "Control" og "Alt", og da har mangler vi noe å bruke som severdighets-tast.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Sølt saft i magic keyboard

Innleggav GeneralCody » tir 07.03.2017 20:20

Gurre skrev:mangler vi noe å bruke som severdighets-tast.


Veldig bra navn på cmd tasten! Severdighetstast! :)
Det er vel samme ikonet, så dette må bli det nye norske navnet på cmd.
:-)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]