Se Viaplay i Spania ?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Se Viaplay i Spania ?

Innleggav TerjeFjærn » lør 28.10.2017 13:25

J har fått opp tilgang via vpn server men Viaplay ser allikevel at j er i Spania så jeg får ikke sett Viaplay. Noen som har erfaring eller tips? .
medlem i 186 måneder
 

Re: Se Viaplay i Spania ?

Innleggav Nikolay » man 30.10.2017 13:33

Hva med å innrette seg etter de lover og regler som er satt?

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Se Viaplay i Spania ?

Innleggav dflyer » tir 31.10.2017 0:02

Jeg har ett feriehus i Spania.
Jeg har Netflix abb.
Jeg har satt opp min egen VPN server hjemme slik at min enhet tror at jeg er i mitt eget hjem i Norge.

Jeg får sett på Netflix som jeg betaler for.

Hva er ulovlig?

Og henvis gjerne til lover og regler som sier at jeg ikke kan gjøre det.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Se Viaplay i Spania ?

Innleggav Nikolay » tir 31.10.2017 1:13

https://kundeservice.viaplay.no/adgang- ... tilkobling
"Dette kan føre til problemer når du skal benytte Viaplay siden våre rettigheter er landsbegrensede."
Dette tror jeg nok du vet godt. Dropp målstangflyttinga vær så snill.

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Se Viaplay i Spania ?

Innleggav dflyer » tir 31.10.2017 3:32

Står ingenting om det jeg gjør er ulovlig. Viaplay sier at de har kun rettigheter i det landet de leverer til. Som i dette tilfelle er Norge. Det det står er at de anbefaler å skru av vpn etc hvis det ikke fungerer. Så fungerer det med vpn i utlandet og eieren er rettmessig abonnent så nevnes ikke noe om det i vilkårene. Ergo, man kan se Viaplay i Spania.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Se Viaplay i Spania ?

Innleggav TerjeFjærn » fre 03.11.2017 22:21

Er d noen som flytter målstengene her så er det nok Viaplay ja:

https://www.aftenposten.no/digital/Forb ... 9807b.html
medlem i 186 måneder
 

Re: Se Viaplay i Spania ?

Innleggav iRemote » lør 04.11.2017 1:18

Nikolay, du henviser ikke til lovfestede rettskilder, og viser kun til Viaplay sin informasjon om at deres rettigheter er landsbegrensede.

Jeg vil påstå at du ikke bidrar konstruktivt til denne diskusjonen ved å skrive "Dette tror jeg nok du vet godt. Dropp målstangflyttinga vær så snill.", og vise til Viaplays nettside.

Slik jeg forstår lenken til Viaplay du referer til er det kun oppgitt at rettighetene deres er landsbegrensede. Jeg kan imidlertid forstå at du trekker den slutningen at Viaplay ikke kan strømme til andre land dersom du har lest brukervilkårene. Viaplay skriver nemlig i sine brukervilkår ved "Tilgang og bruk av tjenesten":

5. bare bruke Tjenesten i territoriet du bor i. Vi er ikke på noen måte ansvarlig for noen kostnader, krenkelser eller annet som måtte oppstå ved bruk eller forsøk på bruk fra utlandet;


Viaplay henviser imidlertid verken til EU-direktiv, annen folkerettslig inkorporert lovgivning eller nasjonal lovgivning som innskrenker en brukers rett til å bruke nettsiden til strømming i utlandet. Jeg skal vedgå at en speiling av datatrafikk via vpn kan tolkes dithen at den faktiske bruken finner sted utenfor "territoriet du bor i". Det vil således kunne tolkes som ett brudd på avtalevilkårene som brukeren har godtatt. Imidlertid er det ikke nødvendigvis gitt at det har skjedd et lovbrudd. Viaplay kan velge å heve avtalen med bruker med umiddelbar virkning dersom det foreligger "vesentlig" mislighold på brukers side, jf. forbrkjl. § 45 (analogisk tolkning)

Selgeren kan heve kjøpet på grunn av (..) annet kontraktsbrudd fra forbrukerens side dersom forbrukerens kontraktsbrudd er vesentlig


Det fremgår således ikke av vilkårene at det er en lovstridig anvendelse av tjenesten mht. nasjonal lovgivning.

Uavhengig av dette er ikke VPN-bruk avklart i Viaplay sine brukervilkår så langt jeg kan se, og vi er således i en gråsone hva gjelder tolkning av brukervilkårene. Det underbygger således ikke ditt standpunkt da en naturlig fortolkning av ordlyden ikke omfatter gitte scenario. En bruk av tjenesten kan anføres å finne sted i territoriet dersom datatrafikken strømmes til vpn-serveren som er i Norge. Hva som skjer etter dette (strømming fra vpn-server til Spania) kan anføres å være innenfor brukervilkårene så lenge det er innenfor begrensningene som er satt mht. privat bruk.

Jeg støtter dflyer i hans innlegg hvor han etterspør henvisning til rettskilder som underbygger ditt standpunkt. Jeg tar imidlertid forbehold om at det kan være lovfestede begrensninger, som jeg ikke har kjennskap til. Du viser imidlertid ikke til slike kilder i ditt innlegg.

Basert på hva vi har av informasjon på nåværende tidspunkt i diskusjonen vedr. regelverket, ser jeg det ikke som legitimt å påstå at dflyer "strekker strikken". En slik ordning vil således være innenfor regelverket etter hva vi er klar over på nåværende tidspunkt. Jeg kan ei heller registrere at påtalemyndigheten har tatt ut tiltale for brudd på et straffebud vedrørende strømming i utlandet etter å ha foretatt søk i domsregisteret på Lovdata Pro. Du må gjerne vise til rettspraksis som taler mot dette standpunktet dersom du oppdriver det.

Utover rettskilder som skulle bekrefte eller avkrefte din påstand har jeg funnet følgende link til NRK som omtaler at strømming fra norske tjenester til utlandet er lovlig så fremt det er til privat bruk.

1. https://nrkbeta.no/2012/01/06/slik-far- ... p-adresse/

Det er med andre ord ikke ulovlig å omgå sperrene – ansvaret for å sikre at innhold ikke lekker utenfor landegrensene ligger på innholdstilbyderen


Uavhengig av gjeldene rettstilstand ser det ut til at dette ikke lengre kommer til å bli et problem fremover slik det fremgår av artikkelen i ap.no som Terjefjærn henviser til.

Det fremgår av artikkelen at:

EU mener brukerne skal ha tilgang til innholdet man betaler for også når man befinner seg midlertidig i utlandet, være seg du er på ferie eller jobbreise, og har derfor lagt frem et nytt regelverk som er planlagt innført i begynnelsen av 2018.


Vi er ved EØS-avtalen forpliktet til å inkorporere EU-direktiver til norsk lov gjennom transformasjon, med mindre det fremsettes veto fra Norge. Problemstillingen vil således opphøre å eksistere i løpet av 2018.

Jeg ser det som hensiktsmessig at du enten henviser til lovgivning eller andre rettskilder som underbygger ditt standpunkt, kommer med konstruktiv tilbakemelding med råd til trådstarter eller trekker deg fra diskusjonen.

Forumet er til for å hjelpe andre, ikke bedrive dårlig begrunnet "besserwisser-skap".

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Se Viaplay i Spania ?

Innleggav Morse » lør 04.11.2017 8:47

Litt satire: Når vi skal til Spania og "kooose oss" (Moder´n til Fleksnes), så ikke drass med deg TV´en. Få heller noen med bilserifikat til å sette inn en kabel i veggen på den nyinnkjøpte ferieboligen eller noe, og se samtidig etter om ikke han forrige rørlegger´n sannelig ikke hadde lagt inn en tilsvarende kabel, men med litt andre farger, gjennom kloakken?

Seriøst, folkens: Hvis en vil LEVE i Spania, og ikke bare henslepe sine siste år der på en halvbevistløs måte: Ta kontakt med de lokale, og spør deg fore om hvordan en best lever her.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Se Viaplay i Spania ?

Innleggav dflyer » søn 05.11.2017 12:41

veldig bra svart iRemote.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]