Nettverks problem med AirPort Express

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Nettverks problem med AirPort Express

Innleggav mingebretsen » lør 25.11.2017 10:44

Hei hopp i dette øde landskap, MON tro om det er noen her fortsatt som kan hjelpe..
Bruker en AirPort express til å streame musikk over på høyttalerne, samt sende ting til Appletv. Nylig byttet vi til Telia mobilt Internett, og har en av deres Huawei modem/ruter i en boks. Hvordan kobler jeg da best til expressen?
Har prøvd «utvid et nettverk» mener jeg det var. Fungerer jo det, men sliter med at jeg mister koblings en del, plutselig stopper musikken. Må manuelt velge igjen og igjen at jeg vil sende musikken til expressen.

Tips?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Nettverks problem med AirPort Express

Innleggav Valotunk » lør 25.11.2017 18:56

Er Expressen koblet til Huawei modemet med kabel eller trådløst?

"Utvid nettverk" på Airport Express fungerer kun til å utvide nett fra andre Apple nettverksprodukter.

Dersom du ønsker at dette skal fungerer over Wi-Fi må du Expressen være satt opp i klientmodus:

https://support.apple.com/no-no/HT201621

Hvordan var oppsettet ditt tidligere? Hvilken internettleverandør og modem hadde du da?
medlem i 199 måneder
 

Re: Nettverks problem med AirPort Express

Innleggav mingebretsen » lør 25.11.2017 20:13

Har prøvd begge deler når det gjelder hvordan den er koblet til. Før hadde vi parabol bredbånd fra breidband.no. Meget misfornøyd med dem. Men da fungerte express bra. Da fikk vi modem av dem, som jeg koble til med kabel til expressen.

Skal se å prøve klient modus

Har mulighet for å ha det koblet til både med kabel, eller trådløst. Hva er best og enklest løsning iforhold til mitt bruk?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Nettverks problem med AirPort Express

Innleggav Valotunk » lør 25.11.2017 21:34

Kabel vil alltid være bedre/mer stabilt enn Wi-Fi så dersom du har mulighet til det ville jeg gjort det.

Ellers så skal det fungere over Wi-Fi også hvis du setter Expressen i klientmodus, men Wi-Fi er avhengig av gode signalforhold for å fungere optimalt. Det er enormt mange faktorer som spiller inn når det gjelder trådløse signaler.
medlem i 199 måneder
 

Re: Nettverks problem med AirPort Express

Innleggav Macini » søn 26.11.2017 0:01

Hadde også mobilt bredbånd og det endte med at jeg slo av det trådløse nettet på Huawei-boksen og brukte kabel til Airport Extreme og fordelte nettet fra den.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Nettverks problem med AirPort Express

Innleggav Valotunk » søn 26.11.2017 0:59

Macini's "løsning" høres kjent ut. Routermodemene som blir levert fra internettleverandørene er som regel av kjipeste sort når det kommer til både kvalitet og stabilitet. Selv har jeg internett fra Altibox men benytter heller eget utstyr.

Kjenner for øvrig ikke til denne Huawei saken men den er nok ikke fra øverste hylle.
medlem i 199 måneder
 



Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]