LYD FRA KASSETTER TIL CD-PLATER.

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

LYD FRA KASSETTER TIL CD-PLATER.

Innleggav Alf Steinar Grønvold » tir 26.12.2017 19:33

Har kjøpt en båndspiller hvor jeg kan ta opp lyd fra gamle kassetter, via Audacity til iTunes.
Her har jeg valgt å bruke MP3 formatet. Nå viser det seg at ikke alle eldre CD-spillere kan avspille plater i MP3. Finnes det andre muligheter for filformater, som kan spilles av på "gamle" Cd-spillere? Hvordan går jeg eventuelt frem for å få til dette?

Mvh. Alf.
medlem i 217 måneder
 

Re: LYD FRA KASSETTER TIL CD-PLATER.

Innleggav Morse » tir 26.12.2017 19:52

Du må velge AIFF-format.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: LYD FRA KASSETTER TIL CD-PLATER.

Innleggav Alf Steinar Grønvold » ons 27.12.2017 15:43

Jeg har nå klart å konvertere lydfilene fra MP3 til Aiff i iTunes, men når jeg brenner disse på en CD-plate og setter den inn i min 15 år gamle JVC-spiller, blir det bare skurr i lyden.
Mvh. Alf
Sist endret av Alf Steinar Grønvold den ons 27.12.2017 16:19, endret 1 gang
medlem i 217 måneder
 

Re: LYD FRA KASSETTER TIL CD-PLATER.

Innleggav Morse » ons 27.12.2017 16:18

Prøvd denne her? https://www.mediahuman.com/audio-converter/

Der finnes for øvrig drøssevis av andre programmer som gjør jobben, fortell om du trenger flere tips!

Übrigens: https://www.macworld.com/article/115977 ... rmats.html
8-)

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: LYD FRA KASSETTER TIL CD-PLATER.

Innleggav Grubasek » ons 27.12.2017 16:35

Hvilket program bruker du til å brenne CD'ene?
Det er fullt mulig å brenne en ordinær lyd-CD i iTunes, men du må først legge melodiene du vil brenne inn i en egen spilleliste (litt tungvint, spør du meg).

Jeg har akkurat nå brent en CD i programmet "Simply Burns" med MP3-filer hentet direkte fra disk. De blir automatisk konvertert til riktig format som kan spilles av på en hvilken som helst CD-spiller.

Simply Burns-programmet er gratis og kan lastes ned her:
https://sourceforge.net/projects/simplyburns/

Ikke å forglemme: Det er fullt mulig å brenne en CD direkte fra Finder i MacOS.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: LYD FRA KASSETTER TIL CD-PLATER.

Innleggav Alf Steinar Grønvold » ons 27.12.2017 18:27

Jeg brenner CD-platene fra innebygget spiller på min stasjonære MacPro.
Programmet "SimplyBurns" virket interessant, men når jeg skal åpne det får jeg følgende melding: "Kan ikke åpne SIMPLYBURNS-2.APP fordi den kommer fra en ukjent utvikler.
Sikkerhetsinnstillingene dine tillater kun installering av programmer fra Mac App Store og kjente utviklere." Har ellers ikke problemer med å laste ned forskjellige programmer.

Mvh. Alf.
medlem i 217 måneder
 

Re: LYD FRA KASSETTER TIL CD-PLATER.

Innleggav Grubasek » ons 27.12.2017 18:30

"Kan ikke åpne SIMPLYBURNS-2.APP fordi den kommer fra en ukjent utvikler.
Sikkerhetsinnstillingene dine tillater kun installering av programmer fra Mac App Store og kjente utviklere." Løses på følgende måte:

Start SimplyBurns igjen, Gå inn i Systemvalg, Sikkerhet og personvern. Der kan du tillate SimplyBurns å kjøre.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: LYD FRA KASSETTER TIL CD-PLATER.

Innleggav Alf Steinar Grønvold » ons 27.12.2017 19:17

Nå har jeg fått åpnet programmet SimlyBurns. På "starting points" ligger det 5 forskjellige vinduer, og jeg regner med at det er "audio" som skal brukes her?
Kan jeg da trekke musikkfilene rett fra iTunes-mappen inn i dette "vinduet" når det er åpnet, (Unititled Audio Project) og trykke burn etter at den tomme CD-platen er satt inn?
Hvilken hastighet anbefales det å brenne plater for best resulttat?

Mvh. Alf
Sist endret av Alf Steinar Grønvold den ons 27.12.2017 20:08, endret 1 gang
medlem i 217 måneder
 

Re: LYD FRA KASSETTER TIL CD-PLATER.

Innleggav Grubasek » ons 27.12.2017 20:00

Du bruker "Audio", ja, og du kan trekke filene rett inn fra disken.
Sett inn CD'en først og følg med på høyre side hvor mye plass melodiene tar på CD'en.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: LYD FRA KASSETTER TIL CD-PLATER.

Innleggav Morse » ons 27.12.2017 21:17

Og for de som er lei av at Tante Apple skal verne oss mot uidentifiserte utviklere: Åpne Terminal (i Verktøymappen), kopier og lim inn følgende:

sudo spctl --master-disable

Trykk så Enter, skriv inn passordet ditt, trykk Enter igjen, og lukk vinduet. Se så, nå kan du installere fra "Hvor som helst". For sikkerhets skyld kan du gå til Systemvalg > Sikkerhet og personvern og klikke tilbake til "Mac App Store osv." når du er ferdig, og låse etter deg. Så kan du låse opp igjen etter behov. Dette funker både i Sierra og High Sierra (hvor muligheten "Fra hvor som helst" glimrer med sitt fravær i utgangspunktet).

Oh, and one more thing: Da Steve Jobs bestemte seg for at optiske plater snart var såååå yesterday (he was right!), var det mange programutviklere som sluttet å videreutvikle, så mange programmer er virkelig GAMLE i datasammenheng. Simply Burns-prosjektet, f.eks, ble oppgitt i 2011 og overlatt Open Source. Så forklaringen på at programmet "kommer fra en ukjent utvikler" er rett og slett at på den tiden det ble laget, eksisterte ikke SIP, eller Apple´s "beskyttelsessystem". De få som har holdt følge med utviklingen av MacOS er stort sett betalingsprogrammer, som Toast, og denne her: https://www.iskysoft.com/dvd-creator-mac.html
Sist endret av Morse den ons 27.12.2017 21:57, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: LYD FRA KASSETTER TIL CD-PLATER.

Innleggav Snire » ons 27.12.2017 21:38

Takk for den :-)
Morse skrev:sudo spctl --master-disable

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: LYD FRA KASSETTER TIL CD-PLATER.

Innleggav Nikolay » man 01.01.2018 22:31

Eller bare ha det påslått, og ctrl-klikk -> Åpne på de få appene som trenger det, i stedet for å fjerne sikkerhetsfunksjonen helt.

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: LYD FRA KASSETTER TIL CD-PLATER.

Innleggav kajac2 » tir 02.01.2018 13:52

Nikolay skrev:Eller bare ha det påslått, og ctrl-klikk -> Åpne på de få appene som trenger det, i stedet for å fjerne sikkerhetsfunksjonen helt.

Støtter denne.
medlem i 197 måneder
 

Re: LYD FRA KASSETTER TIL CD-PLATER.

Innleggav Morse » tir 02.01.2018 14:04

High Sierra har ikke denne fra-hvor-som-helst-funksjonen. Med nevnte terminalkommando får man den tilbake.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: LYD FRA KASSETTER TIL CD-PLATER.

Innleggav kajac2 » ons 03.01.2018 17:06

Men det er bare å høyreklikke (ctrl-klikke) på et program som ikke er "Apple-godkjent", deretter velge Åpne. I dialogvinduet som kommer opp har du mulighet til å bekrefte at du faktisk ønsker å åpne programmet. Etter å ha bekreftet dette, vil programmet fungere som normalt, og du kan åpne programmet på vanlig måte etterpå.

På denne måten beholder du sikkerheten til Gatekeeper, samtidig som du kan kjøre ikke-godkjente programmer som du stoler på.

Apple beskriver det også her: https://support.apple.com/kb/PH25088?locale=no_NO
medlem i 197 måneder
 

Neste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]