MBP VS Imac

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

MBP VS Imac

Innleggav mactiss » ons 14.02.2018 12:16

Har i dag denne MBP:
https://www.apple.com/no/shop/buy-mac/m ... ep=config#

som jeg i hovedsak bruker til bildebehandling sammen med en LG 5K skjerm. Jeg har også en Ipad pro, som jeg for det meste bruker til det meste annet som surfing etc, slik at min MBP blir for det meste fungerende som en stasjonær. Vurderer derfor å selge MBP og heller erstatte den med en slik en Imac:

https://www.apple.com/no/shop/buy-mac/i ... ep=config#

For det første, er denne Imacen sprekere til bildebehandling – litt video etc. enn min nåværende MBP er, gitt at det sitter 16gb ram i Imacen også…?
Og, kan en fortsatt, enkelt oppgradere ram i den nyeste Imacen, som en for eksempel kan kjøpe fra komplett?

Slik jeg leser spesifikasjonene mellom ovennevnte Imac VS MBP, ar at Imacen har bedre skjermkort og at en selv(i ettertid) relativt billig kan oppgradere til 64mb ram(noe jeg antar en stor fordel gitt skissert bruk), der MBP stopper på 16mb ram. Altså, skjermkort og ram bør gå i favør Imac?

Hva med CPU?

Og vil en slik fusion-disk oppleves kvikk, sammenlignet med SSD?
medlem i 128 måneder
 

Re: MBP VS Imac

Innleggav teknoguiden » ons 14.02.2018 13:19

Hei!



Laptopen du har i dag er lynrask, så usikker på hvor mye praktisk forskjell du vil oppleve ved et slikt bytte. Jeg har samme 15" og en 2015-utgave av iMac 27 tommer med fusion drive og merker lite forskjell når jeg bruker de to i hverdagen (sett bort ifra skjermstørrelsen).



Fusion drive er rask, men ved testing så vil man se at full SSD er raskere (og selvfølgelig dyrere!). Fusion drive tilpasser seg bruken din så de mest brukte programmene og filene dine vil ligge på SSD-delen av fusion drive så derfor vil du neppe ofte merke så mye forskjell.



I hverdagen bruker jeg 15"-en oftere rett og slett fordi det er så praktisk å bare ha den med seg der jeg trenger den. iMacen er lite fleksibel, den står bom fast på skrivebordet mitt. Skjermen er riktignok lekker, men du har jo en super LG-skjerm allerede.

Det er riktig som du sier at du enkelt kan oppgradere iMacen opp til 64 ram, men opplever du at du sliter med 16 på laptopen i dag? Jeg har 24 i min iMac, men bruker vel sjelden over 16.

De tekniske sammenligningene av skjermkortet, CPU og "futureproofing" osv. er sikkert andre bedre egnet til å vurdere, mitt poeng er bare at jeg tror du vil merke liten forskjell i praksis, med mindre du sliter med for lite ram i dag.
medlem i 143 måneder
 

Re: MBP VS Imac

Innleggav Helge Hafstad » ons 14.02.2018 16:31

Mactracker lister denne MBPen på benchmark 15291 og iMacen på 15045, så der er det liten forskjell. Men det er raskere med SSD enn Fusion og så spørs det hvor mye minne har å si for det du jobber med. Vil likevel holde en knapp på den bærbare siden den både kan rigges opp som en stasjonær samtidig som den er bærbar.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: MBP VS Imac

Innleggav mactiss » ons 14.02.2018 16:39

Takk for opplysende svar, da slår jeg meg til ro med oppsettet jeg allerede har :-)
medlem i 128 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron