Videoer med dato-kluss

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Videoer med dato-kluss

Innleggav iBoy » tir 03.04.2018 17:21

Jeg har importert masse gamle videoer av forskjellig format inn i Lightroom for å samle dem på ett sted. Men datoen på videoene har blitt helt feil. Det ser ut til at datoen er endret til den dagen jeg flyttet dem inn på en ekstern harddisk. Jeg leter i EXIF-infoen, men finner ikke den opprinnelige datoen noe sted.

Har også opplevd at dato på bilder er en annen i Finder. Når jeg åpner disse i Lightroom, får jeg frem den riktige datoen. Men ikke på videoer dessverre.

Hvorfor er det sånn at datoinformasjonen blir «ødelagt» når filer flyttes? Finnes det noen måte å hente frem dette på igjen?

Har prøvd å gjette meg frem til datoen på mange gamle videoer og endre dette i Lightroom, men det er masse jobb og blir jo ikke så nøyaktig som jeg ønsker.
medlem i 244 måneder
 

Re: Videoer med dato-kluss

Innleggav Morse » ons 04.04.2018 6:56

Høres ut som flere har dette problemet: https://feedback.photoshop.com/photosho ... mage_files

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Videoer med dato-kluss

Innleggav iBoy » fre 06.04.2018 10:20

Ja, det var visst ikke et helt ukjent problem. Men i mitt tilfelle tror jeg ikke det er Lightroom som er synderen. Mange av disse filene ble ødelagt lenge før de kom dit. Har funnet en gammel, ekstern harddisk med et iPhoto-bibliotek på, og allerede der var mange datoer helt på jordet. Men ved å gå inn i den skjulte mappestrukturen i bibliotek-filen, kunne jeg se hvilke dato-mapper filene opprinnelig hadde blitt plassert i, og dette var nok korrekte datoer. Men EXIF-infoen på bildene inni mappene viste noe annet.

Andre filer kan ha blitt ødelagt når jeg har flyttet dem frem og tilbake mellom forskjellige harddisker, men jeg aner ikke hvordan. Skal uansett være mer påpasselig for fremtiden. Jeg gjør som noen i forumet du linket til: bruker filnavn med dato og klokkeslett, så er jeg på den sikre siden.
medlem i 244 måneder
 

Re: Videoer med dato-kluss

Innleggav Morse » fre 06.04.2018 11:28

La også spesielt merke til det rådet. Og i tillegg: Kanskje du kunne ha nytte av en eller begge disse to?

http://www.publicspace.net/ABetterFinde ... index.html

http://www.publicspace.net/ABetterFinde ... index.html

Husker jeg synes det virket litt innviklet å bruke dem, men når jeg først fikk "the hang of it": Wow! Vi moderne digitalfotografer har gjerne den uvanen å slenge en zilliard filer inn i mapper, og bruke haugevis av tid på å finne ut hva som er hva. Til liten eller ingen nytte. Disse to er glimrende hjelpemidler til å få orden i kaoset.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Videoer med dato-kluss

Innleggav iBoy » fre 06.04.2018 11:50

Takk, men det ser ut til at jeg får gjort omtrent alt dette i Lightroom, så da tenker jeg det holder med det jeg har. Og i det siste har jeg prøvd å samle alt jeg har av bilder og videoer i Lightroom, slik at jeg har det på ett sted. Er veldig glad i å organisere ting, så målet er å få «den komplette oversikt». :-)
medlem i 244 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron