Søppelmeldinger på e-post

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Søppelmeldinger på e-post

Innleggav Alf Steinar Grønvold » tor 12.04.2018 18:25

Den siste tiden har jeg mottatt flere daglige søppelmeldinger i innmappen på MAIL.
Felles for alle, er at meldingene blir sendt fra min egen e-postadresse til min samme adresse. Et firesifret tall, som er forskjellig fra gang til gang følger med e-posten.
Siste melding lød følgenede: "Datamaskinarbeid. 1700 kroner per uke."
Er det noen som kan svare meg på hva dette er for noe, og hvordan jeg kan bli kvitt disse meldingene?

Mvh. Alf.
medlem i 216 måneder
 

Re: Søppelmeldinger på e-post

Innleggav Helge Hafstad » tor 12.04.2018 21:04

Hvis programmet er Apple Mail og du viser utvidet meldingshode (Cmd-Shift-H) så vil du ev kunne se den virkelige avsenderadressen under «envelope-from...». Hva du kan gjøre videre er enten å bruke Uønsket-funksjonen i Mail eller sette opp en blacklist hos leverandøren din. Det siste avhenger av om leverandøren din har denne muligheten eller ei.

Der finnes også tredjepartsprogrammer som kan ta seg bedre av spam enn Mail klarer.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Søppelmeldinger på e-post

Innleggav Alf Steinar Grønvold » lør 14.04.2018 20:36

Hei Helge Hafstad!
Takk for svaret. Ved å bruke tastene som du beskriver, fikk jeg opp en avsender hvor det står følgende: "From: root Sat Apr 14 20:05:37 2018". "User-Agent Microsoft-MacOutlook/f.1e.0.170107". Videre er det 15 linjer med tall og bokstavkombinasjoner.
Jeg må innrømme at jeg forstår ingen ting av dette, men jeg har satt på uønsket funksjonen i Mail. Du nevner at jeg kan sette opp en "blacklist" hos leverandøren min, men hvem er dette? Jeg sitter på en privat mac hjemme hos meg selv. Kan ellers fortelle at jeg også kan åpne mine e-poster i programmet Outlook.

Mvh. Alf.
medlem i 216 måneder
 

Re: Søppelmeldinger på e-post

Innleggav Helge Hafstad » lør 14.04.2018 22:31

Som regel er leverandøren din den samme for Internett-oppkobling og epost - de fleste bruker vel den epostadressen som følger med abonnementet eller ev en gratis fra fx Google (gmail.com). Men om du har et eget domene - fx gronvold.no - så må dette plasseres hos en leverandør som tilbyr eposttjeneste og webhotel. Det gir gjerne mulighet for en del mer avanserte innstillinger for bl.a. epost.

Dersom du aktiverer Uønsket-funksjonen i Mail og denne «lærer» hva du merker som uønsket så vil dette gjerne være nok. Får du imidlertid flere 100 slike for dagen så må der kraftigere lut til. Da er det mer aktuelt å sette opp en blacklist. På denne kan du utelate hele domener og toppdomener (fx reklame.no eller xxxx.bizniz). Uønsket-funksjonen forholder seg mer til spesifikke epostadresser eller ser på selve emnet i meldingen.

Se helst på dette som en generell og forenklet forklaring rundt problemstillingen...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Søppelmeldinger på e-post

Innleggav Alf Steinar Grønvold » søn 15.04.2018 12:16

Hei!
Takk for svaret. Da kom jeg på at leverandøren er Telenor (online.no). Så lenge jeg har kabel-tv gjennom Canal Digital, så er ikke dette noe jeg vanligvis tenker på.
Det virker også ut som spam-meldingene har blitt borte nå.
Igjen: Takk for et bra svar!

Alf.
medlem i 216 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron