Safari maser om minne

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Safari maser om minne

Innleggav Cata » søn 12.04.2020 17:13

Som overskriften sier -Safari maser noe infamt om at FB bruker mye minne og at maskinen kan bli raskere dersom jeg lukker nettsiden. Varslet kommer opp som en grå linje øverst på siden og ser ikke ut til å ha noe med varslingssenteret å gjøre.

Hvordan blir jeg kvitt det maset? Jeg finner ingenting i hjelp verken for selve mac'en eller i Safari. Hjelper ikke å lukke meldingen for få minutter senere popper den opp igjen.

Tror den er kommet etter jeg oppgraderte til Catalina for en ukes tid siden.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Safari maser om minne

Innleggav Morse » tir 14.04.2020 1:44

Hadde jo vært greit å få vite hvilken maskin du har og hvor mye RAM den har...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Safari maser om minne

Innleggav Ttiger » tir 14.04.2020 15:07

Tror det er en bug i catalina, får også den hos meg. Jeg har imac med 20 gb.
Bare husk å oppdatere når du får beskjed om det.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Safari maser om minne

Innleggav bazzo » ons 15.04.2020 20:03

Samme melding her med MacBook Pro 2019 med 32GB minne og i9
Har siste versjon av all programvare

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Safari maser om minne

Innleggav Grubasek » søn 19.04.2020 12:41

Jeg er ikke så sikker på om det er bug i Catalina. Ville heller mistenkt Safari. Jeg har en iMac med 16 GB minne og har aldri hatt problemer med for lite minne, MEN, jeg bruker Firefox og har gjort det i årevis uten problemer.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Safari maser om minne

Innleggav Baddas » ons 22.04.2020 16:33

Har ingen problemer med dette på min 2,4 GhZ macbook 5.1 unibody 2008 med SSD og 8GB ram. Maskinen kjører Catalina 10.15.4 via dosdude1 patching. Vil påstå at maskinen aldri har vært raskere enn den er nå. Safari fungerer i grunn bedre enn f.eks Chrome og dens derivater, da disse har en tendens til å gi høy CPU temperatur og mye viftestøy Spess i YouTube. Kanskje en runde med Onyx kan gjøre susen for din maskin?
Jeg foretrekker uansett å kjøre FB på iPad foran alle andre muligheter. Regner med at nye FB spiser mer ressurser også i Safari når dette blir rullet ut. Ser forskjell på hastighet i Vivaldi om jeg veksler mellom ny og gammel layout..

Edit: må vel legge til at jeg kjører programmet Memory Diag og derfor ser hvor mye minne som er allokert til enhver tid.
Dersom du kjører med flere browser-vindu oppe og mange faner med tunge nettsider så kan dette bidra i svært negativ retning. Forøvrig vil jo aktivitetsmonitor vise deg hvor ille forbruket er.
medlem i 221 måneder
 

Re: Safari maser om minne

Innleggav Cata » søn 26.04.2020 15:03

Morse skrev:Hadde jo vært greit å få vite hvilken maskin du har og hvor mye RAM den har...

Har en MacBook Pro, tidlig 2015 modell. 8Gb minne, men maset kom ikke før jeg oppgraderte fra El Capitan til Catalina for noen uker siden. Tviler ikke på at FB tar stor plass, men jeg trenger virkelig ikke en linje som kommer og maser om det stadig vekk.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Safari maser om minne

Innleggav Morse » man 27.04.2020 2:16

Hadde samme problemet på en Catalinamaskin, nedgraderte den til Mojave igjen mens det ennå var enkelt, og Safarimaset forsvant. Har en annen Catalinamaskin, der kjører jeg Firefox uten problemer, mens Safari stadig maser, så den bruker jeg ikke. Go figure...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot], Leif Kristian