Treordsregel, eller bedre topic/beskrivelse.

Kom med ris, ros og forslag til våre nettsider

Innleggav kolby » søn 17.06.2007 14:41

Det er masse som kommer i v.3.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav MindTooth » søn 17.06.2007 15:44

Godt å høre :)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Tre ords regel, eller bedre topic beskrivelse.

Innleggav lillebo » søn 23.09.2007 0:28

MindTooth skrev:Har i det siste irritert meg grønn av de mange trådene som har en topic som du kan kaste opp av.

Eksempler: (kikket bare i tråder til høyre)
Riktig ram ? (Til hva?)
-- Den ligger i macbook/ibook forumet og siden 90% av postene der handler om macbook vil jeg si det er unødvendig å spesifisere dette... Angi om det er ibook i stedet.
Skolestart! (Hva vil du diskutere?)
-- Han vil diskutere skolestart! Var enig før jeg gikk inn i tråden, men det var faktisk bare en tråd i snikksnakk om skolestart og det var ikke mye mer å si.
Excel svarer ikke?! (Versjon?)
-- Helt sikkert siste versjon av Excel. Det har ikke kommet en ny versjon av Excel på over 3 år... Spesifiser heller om det ikke er siste versjon.
FireWire-hastighet (I hvilken sammenheng?)
-- Kunne nok ha vært FireWire-hastighet mellom to maskiner e.l. men synes også denne er veldig ok.
Støynivå Mac PRO (Kunne vært formulert bedre.)
-- Hvordan kunne denne vært bedre? Han har fått maks ut av topicen uten unødvendige ord.


Jeg er helt enig at man bør ha gode titler, men en tittel blir ikke bedre av å ha mange ord... Stikkordsform er klart å foretrekke framfor en avhandling. Dersom du vil ha mer inngående info får du gå inn i tråden og lese der.

Jeg vil faktisk påstå at tittelen på ditt inlegg var dårligere enn alle eksemplene du har funnet! Hvorfor skriver du topic beskrivelse? Hva har beskrivelse her å gjøre? Dersom du redd for at folk ikke forstår engelsk; bruk beskrivelse, tema eller tittel, men ta vekk topic. Om du tror det er bedre med engelsk, bruk topic. Slik det står nå blir det bare smør på flesk. Du kunne eventuelt brukt topic/beskrivelse. Emnetittel er også et ord brukt på mange andre norske forum. "Forbedre emnetitlene" synes jeg hadde vært en mye bedre beskrivelse av denne tråden.

PS: Det er treordsregel i ett ord.

EDIT: Zzmukhan vil ha med beskrivelse. "Bedre beskrivelse i topic" hadde i såfall vært mye enklere å forstå. Synes også at treordsregel er unødvendig i topic. Du nevner det jo ikke engang i selve posten!
Sist endret av lillebo den søn 23.09.2007 0:51, endret 1 gang
medlem i 203 måneder
 

Innleggav krill » søn 23.09.2007 0:32

Det som irriterer meg mest er at folk ikke skriver at det gjelder iPhone i topicen. Så jeg sitter da og leser også etterhvert skjønner jeg at det er iPhone det dreier seg om.

Skulle gjerne sett samtlige iPhone poster starte med "iPhone: blabla". :)
Sist endret av krill den søn 23.09.2007 0:39, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Zzmukhan » søn 23.09.2007 0:32

Beskrivelse er jo det hele innlegget handler om, så er det noe som hører hjemme i emnetittelen er det akkurat det.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav ak » søn 23.09.2007 0:57

Bruk forum oversikten eller nye innlegg ( http://mac1.no/forum/search.php?search_id=newposts ) fremfor "Siste fra forum" hvis du trenger bedre oversikt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav MindTooth » søn 23.09.2007 2:51

Endret emnet. Men holder fortsatt ved at emnene burde bli mye bedre.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav ANdersBB » man 15.10.2007 23:57

Jo bedre navn på tråden, jo bedre svar og flere visninger får du. Så enkelt er vel det. Man taper jo bare på det selv...
medlem i 208 måneder
 

Innleggav colaiuta » tir 16.10.2007 0:26

krill skrev:Det som irriterer meg mest er at folk ikke skriver at det gjelder iPhone i topicen. Så jeg sitter da og leser også etterhvert skjønner jeg at det er iPhone det dreier seg om.

Skulle gjerne sett samtlige iPhone poster starte med "iPhone: blabla". :)


En kommentar til det: Det er jo alltids mulig å se hvilket forum man befinner seg i! Innrømmer dog at jeg har gått på samme smellen selv, og svart på iPhone-relaterte poster som om det var OSX det var snakk om... Poenget mitt er i alle fall at det er fint med regler, men om retningslinjene blir FOR stramme, kan det bli lett å trå feil, pluss at moderatorene vil få MYE å gjøre!
Man kan alltids stille enkle krav til utforming av emne på tråder (det er jeg helt klart FOR), men selve formateringen kan man med fordel la være å bli for stram på hva gjelder krav.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav tjodolv » tir 16.10.2007 0:35

Jeg var ganske kritisk til deg i starten av tråden, MindTooth, men etter iPhone-eksplosjonen her må jeg si at du har noen vesentlige poeng. Jeg synes fremdeles du var i overkant krass i starten, men det er en annen sak. Gleder meg til neste versjon av Mac1.no, hvor man skal kunne filtrere bort feks de forumene man ikke ønsker å følge med på....

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav njadve » tir 16.10.2007 11:39

Synes mange av trådene på Mac1 i det siste har fått veldig mange dårlige titler, skal være enig i det. Det er mulig det er helt tilfeldig, men jeg synes mange av disse trådene kom sammen med MacBook-bølgen, eller da forumet nærmest eksploderte i tråder fra nye Mac-brukere etter Intel-konverteringen, men som sagt, dette kan være helt tilfeldig...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Treordsregel, eller bedre topic/beskrivelse.

Innleggav MindTooth » man 18.02.2008 5:22

Var langt fra kvass.. En tråd skal alltid ha ett godt emne, slik at man slipper å klikke seg inn for å forstå hva tråden gjaldt.

Birger :)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Treordsregel, eller bedre topic/beskrivelse.

Innleggav quadra800 » man 18.02.2008 8:56

Det er viktig å lage en god og beskrivende tittel på trådene sine. Ellers vil jo potensielle bidragsytere tenke: "Det er sikkert bare en n00b igjen. La han finne ut av problemene sine sjøl."

If u see what I mean. ;)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Treordsregel, eller bedre topic/beskrivelse.

Innleggav ameneon » man 18.02.2008 11:17

At emner er viktige skal jeg ikke krangle på. Men 15000 brukere gir oss moderatorer allerede nok å gjøre når det gjelder å følge med innhold ("chatting", ulovlige lenker, språkbruk osv.) at om vi i tillegg skal påta oss å tenke over hver eneste emnetittel vi ser, da vil siden forsvinne ganske fort, er jeg redd. Så det blir nok brukerne som må ta oppfordringen om å oppgi bedre titler for at ting skal bedre seg. At en gjeng stakkars moderatorer skal være nødt til å følge med samtlige tegn som skrives hver dag blir litt mye å forlange. Vi konsentrerer oss stort sett om å følge opp det som skrives i forumet, slik at vi får et forum som er lettlest, m.t.p. språk, og informasjonsrikt. Det er klart vi tar tak i dårlige titler når vi ser dem, men det er sjelden dette som ligger fremst i panna når vi surfer forumet.

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Re: Treordsregel, eller bedre topic/beskrivelse.

Innleggav MindTooth » søn 24.02.2008 23:38

Om dere trenger en ekstra moderator m.t.p. på emner, stiller jeg gjerne. Er ingen ting mere enn et dårlig emne som plager meg mest i forum.

Men hvordan er rapporteringssystemet i phpBB3? Har ikke fått testet det selv enda.

Birger :)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Forrige

Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron