Url-lengde og regler

Kom med ris, ros og forslag til våre nettsider

Url-lengde og regler

Innleggav pengwen » tir 05.12.2006 15:01

Hei. Jeg fikk nettopp mitt innlegg moderert slik at linken jeg oppga forsvant. Jeg ser ingen referanse til url-lengde i reglene og lurer derfor på hva som er godtatt. Er helt enig i at utrolig mange nettsteder der ute har url som er helt på jordet, og at de trenger hjelp. Men nå de ikke er mye lenger enn mac1.no/forum sine blir det litt tøysat å sensurere de. I tillegg å bare fjerne de gjør jo hele jobben med kilder rimelig bortkastet. Så jeg har 2 forslag.
1. Lag retningslinjer for bruk av url/link/alternativ url som en del av regler
2. Bruk andre metoder enn direkte sensur når det går drastisk ut over innholdet i innlegget.

Ellers er det kos med et forum som tar mod-jobben så seriøst. Det trengs :)
medlem i 225 måneder
 

Innleggav NickFalk » tir 05.12.2006 15:13

Les her. Gjør slikt en del lettere å lese for andre forummedlemmer også. ;)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav TopDog » tir 05.12.2006 15:19

Evt. bruk BBCode:

Kode: Merk alt
[url=http://www.veldig.lang.url/]linktekst[/url]


Da blir det sånn: linktekst ;)

Er kanskje enig om at det burde stått noe om dette i reglene eller noe sånt, men personlig tar jeg det som en selfølge da poster med lange URL'er ødelegger lesbarheten fullstendig.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Judas » tir 05.12.2006 15:31

Problemet i dette forumet kontra kanskje andre meir win forum, er at veldig mange av oss sitter med små skjermer, 12" og 13,3" o.l. Då vil ganske små URL´er «sprenge» forumet og øydelgge lesbarheten. Men moderatoren burde vel ikkje fjerna linken, heller ordna den for deg og vist korleis det skal gjerast :-)
Sist endret av Judas den tir 05.12.2006 15:49, endret 1 gang

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav pengwen » tir 05.12.2006 15:37

Nja, problemet er først og fremst at jeg ikke kan vite når mod kommer og fjerner deler av mitt innlegg. Dette var ikke en link jeg oppfattet som lang. som sagt ikke mye lenger enn mac1.no sine. Så spr er faktisk om de rett og slett ikke vil ha rene urls i forumet, og å lage alternative urls er jo en glimrende måte å ødelegge url-integritet på og dermed er kontraproduktivt i forhold til hvordan www er tenkt.

Så jeg etterlyser litt forutsigbarhet, og kanskje en advarsel som forumet generer automatisk. Er ikke vanskelig å gjenkjenne urls, sette lengde på de og stoppe bruker i å poste den.

Håper på et svar på denne tråden av en mod :)
medlem i 225 måneder
 

Innleggav kolby » tir 05.12.2006 15:48

Innlegget du snakker om var i «Heve kjøpet?»-tråden, og det blir alltid nevnt om et innlegget er moderert slik som du ser. I dette tilfelle var det bare en ren glipp at URLen du skrev forsvant i modereringen. En vanlig menneskelig feil. Jeg har også forstått det slik at du har fått en PM angående dette, noe vi også pleier å gjøre for å slippe åpne krangler mellom medlem og moderator – og jeg vil tro at dette ikke skulle være noe problem i dette tilfellet.
Det er fint at du heller spør i en tråd som dette, istedenfor for å vifte rundt og rope sensur som enkelte kan ha en tendens til å gjøre.

Lange, stygge lenker blir som oftest moderert til noe som er enklere å lese for medlemmer og snillere på layouten. Dette er ikke noe personlig, men kun for å gjøre forumet penere. Den beskjeden som moderator legger igjen i innlegget er for å si ifra at en endring har skjedd, og hvorfor slik at medlemmet kan lære og begynne å gjøre slike ting selv.

Håper dette oppklarte noe. :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav pengwen » tir 05.12.2006 16:00

Mennesklige feil skjer. Men jeg har ikke fått noen PM om det :)

Hehe, jeg brukte faktisk ordet sensur her for et par min siden.

Men jeg etterlyser fortsatt en mulighet til selv å bedømme hva lange url'r er i forhold til hva admins her forventer.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav kolby » tir 05.12.2006 16:18

Jeg glemte at du gjorde det, men du skrek ihvertfall ikke. (flowers)

Det er bare å bruke fornuften til å bedømme om en URL burde kortes ned eller ikke. Selv korter jeg de ned hvis linken skal ligge i en sammenhengende tekst der man nødvendigvis ikke trenger å trykke på linken, og slik at teksten ikke brytes så veldig opp. Slik som i det forrige innlegget mitt. Hele poenget med det er for å gjøre innlegget penere, så bare bruk fornuften. Hvis en person spør direkte om en link, så skriver jeg bare en kort notat og så: linken. Så lenge ikke URLen er veldig land, selvsagt.
Det er ingen skam å bli moderert – bare hvis man ikke hører på den. ;) (flowers)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 


Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]