Sletting av private meldinger?

Kom med ris, ros og forslag til våre nettsider

Sletting av private meldinger?

Innleggav ponke » fre 09.02.2007 21:29

Slettet forleden alle PM-ene i innboksen og i sendte-mappen, etterpå kom jeg ved slump inn på en gammel melding når jeg skrev inn mac1.no i URL-feltet, og da kom meldingen fortsatt opp. Undrende over funnet gikk jeg tilbake i historien tils jeg kom til en cache-kopi av innboksen og åpnet linkene til alle de PM-ene jeg trodde faktisk var slettet, alle er fortsatt der, men bare slettet fra selve innboksen/sendte-mappen min, de er fortsatt ikke faktisk slettet fra databasen.

Hva er grunnen til dette?
Sist endret av ponke den fre 09.02.2007 22:02, endret 1 gang
medlem i 233 måneder
 

Innleggav ak » fre 09.02.2007 21:50

Innboks og utboks.

Selv om du vil slette det fra din innboks så skal det fortsatt ligge en kopi i noen andre sin utboks. Vi kunne selvfølgelig nektet deg å se meldingen etter at du har markert den som slettet, men det er hverken spesielt meningsfylt eller gjør saken mer privat.

Hva enn som legges på siden går uansett inn i Mac1 sin backup hver natt, så det er ikke slikt at man kan få noe til å forsvinne helt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav ponke » fre 09.02.2007 21:57

Skjønner at dette er én måte å løse det på mtp samme data skal jo være tilgjengelig for flere, men dette betyr da at selv om alle parter sletter meldingene fra respektive mapper/innbokser/utbokser blir de faktisk aldri slettet fra selve databasen? Kjipt.
medlem i 233 måneder
 

Innleggav ak » fre 09.02.2007 22:19

Jeg har ikke studert koden, jeg vet ikke hva den gjør når begge sider sletter og det interesserer meg heller ikke så veldig. Du kan foreslå en patch ti de som har laget modulen på Drupal.org, så får vi den også før eller senere. Men som sagt, selv hvis du sletter det fra databasen så ligger det fortsatt i backupen for evig og alltid.

Hvis det er noe du vil at ingen skal lese i ettertid bør du antageligvis
1) Ikke skrive det.
2) Kryptere det før du gir det fra deg, og sende nøkkelen gjennom en sikker kanal.

Samme prinsipp gjelder instant messages, epost og alt annet jeg kan tenke meg. Private meldinger på Mac1 bør være det minste å bekymre seg over.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 


Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]