Sensur

Kom med ris, ros og forslag til våre nettsider

Innleggav quadra800 » fre 23.03.2007 16:30

Min mening er sånn:
Å sensurere er å hindre folk i å få tilgang til materiale som ikke er passende for de som har makten.

Om posten din gikk i strupen til reglene er det klart den skal fjernes, og dette kaller jeg opprettholdelse av et ryddig og lovpraktiserende forum.

I grunn kan dere si hva dere vil, men om tråden din bryter reglene så skal den fjernes eller modereres av de som håndhever lovene her.
Hvis ikke så hadde jo moderatorene/administratorene også brutt lovene, ikke sant.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav skeldoy » fre 23.03.2007 16:30

Judas: Mener du virkelig at sensur skal være greit på mac1 når det ikke
er greit i resten av samfunnet? Privat sensur skal være lov men stater
skal ikke kunne gjør det? Sist jeg sjekket var definisjonen av demokrati
folkestyre. Når det er "uaktuelt" å diskutere reglene på mac1 har vi
in effect et diktatur. Det er forsåvidt en god løsning men husk at det
er brukerne her som kommer med innholdet; ikke administratorene.

quadra800: jeg tror faktisk moderatorene bryter sine egne regler hver
dag. Hvordan definerer du f.eks. off-topic? Det er jo i seg selv UMULIG
å lage strenge nok regler til å akkommodere praksis. Når noe slipper
igjennom sensuren er det mer eller mindre avhengig av temaet som
diskuteres. Hvordan etiske implikasjoner ved sensur av internet
ikke kan være en del av "hvordan sensurerer jeg internet" temaet
vet ikke jeg.
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Judas » fre 23.03.2007 16:35

Neida, det er jo ikkje administratorane som kjem med innhald.....?
Har du vore på dette forumet? Sjekk ut thomasb, jon, kolby, admin, nihon og då ser du at dei aller fleste postane dei har er hjelp til folk som sliter med relativt avanserte ting. Kor mykje pengar dette forumet har spart diverse bedriftar oppigjennom åra er ikkje godt å sei, men lite er det ikkje.
Ja dette er eit diktatur med admin på toppen og me andre som hans handtlangarar. Det er FORSKJELL på staten og eit privatdrive, idealistisk forum. Om du ikkje likar deg på mac1, så kanskje du skal ta deg ein pause herifrå. Dette du bidrar med her er iallefall ikkje veldig konstruktivt.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav regexp » fre 23.03.2007 16:35

Hmm...sensur er sensur, uansett om det er staten eller 'vanlige unge mennesker' som bedriver den. Det skal være usagt om det er/var nødvendig (hvilket det for all del kan ha vært), all den tid jeg ikke har fulgt så godt med her, men det er nå engang utsagnet jeg reagerte på.
medlem i 210 måneder
 

Innleggav quadra800 » fre 23.03.2007 16:36

skeldoy skrev:Ser at post-counten min er 300 men når jeg søker
på egne innlegg får jeg rundt 155.. Så halvparten av det jeg skriver
er uakseptabelt i henhold til regelverket. Lukter Kina lang vei.


Hvis du ikke har forstått hvordan søkefunksjonen funker trenger du ikke å diskutere den heller.
Har du aldri skrevet to innlegg i en tråd, da?
Det har nemlig jeg, og jeg har 462 treff, selv om jeg har skrevet nesten 650 innlegg.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Zzmukhan » fre 23.03.2007 16:37

Hvem har sagt at Mac1 skal være et demokrati? Mac1 er da et diktatur, og det er bra. Noen må overholde reglene.

Men skjønner ikke hvorfor man hele tiden sammenligner Mac1 med et samfunn.

Og er det ikke diskusjon av reglene vi driver med akkurat nå skeldoy? Det virker ikke som det er uaktuelt, og admin diskuterer med deg på en saklig måte. Er det ikke dette du vil ha?

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav kolby » fre 23.03.2007 16:37

Den definisjonen var tatt fra Norsk Språkråd, ikke meg selv. Jeg ville ikke bruke en engelsk definisjon på et engelsk ord da vi snakker nå om Norge og norsk språk. (Ord med samme betydning på norsk og engelsk kan ha helt forskjellige definisjoner for personene i landene.)

I den tråden vi alle tenker på, så gjør ikke hyppige linjeskift, små bokstaver og mange smilefjes opp for at du sier dette til noen: «du er vår tids hitler! takk for det! hurra for despotiet!» Uansett sarkasme, ironi eller dåreskap så har vi ikke lyst til å ha slikt i forumet. Det er meg, og mange andre, totalt likegyldig hva du eller andre synes om det. Når en tråd utvikler seg til å bli drittslenging til enkeltpersoner for å overta diskusjonen i en annens tråd, så gjør vi det enkelt.

Hvis jeg, den dagen jeg får en unge, bestemmer meg for å sperre for tilgangen til enkelte ting på maskinen, TVen, kjelleren eller telefonen, så vil jeg nok som de fleste her ignorere hva du har å si om hitler, kina, sensur, barneoppdragelse, administrasjoner og verdier i en tråd om nettopp spørsmål om hvordan man begrenser tilgangen.

-----

Så du begynner å snakke om demokrati nå også. Si meg dette: Når var det sist du var med på å lage en lov her i demokratiske Norge?
Det er også morsomt at når du snakker om antall innlegg, så problemet ligge hos oss i administrasjonen, men absolutt ikke deg. Men nå er det vel også det personene i Oslo Fengsel også sier, alle der er jo uskyldige og problemet ligger hos Staten.

-----

Og selv i demokratiske Norge med ytringsfrihet så blir du kastet vekk fra gata hvis du forstyrrer freden. Og det er ikke personen som forstyrrer freden som avgjør når han gjør det.

Og til slutt...

skeldoy skrev:Ser at post-counten min er 300 men når jeg søker
på egne innlegg får jeg rundt 155.. Så halvparten av det jeg skriver
er uakseptabelt i henhold til regelverket. Lukter Kina lang vei. :)

Hvis du hadde krysset av for "innlegg" i stede for "temaer" når du søkte, så hadde du fått opp eksakt det samme antall innlegg som din postcount ;)
Sist endret av kolby den fre 23.03.2007 16:40, endret 1 gang

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav admin » fre 23.03.2007 16:37

.. broadly control freedom of speech and expression ..


Vel, du har ikke "freedom of speech" i et privat forum. Du og alle andre må forholde deg til reglene på Mac1. Du kan si hva du vil, så lenge du holder deg innenfor våre regler.

"Freedom of speech" har du per definisjon på Youngstorget, Karl Johan og andre offentlige plasser - men igjen må du begrense deg og holde deg innenfor Norges lover og regler.

Har du problemer med moderering, regler og annet tar du det med meg via PM eller e-post. Diskusjonen stopper der. Denne tråden utvikler seg ikke til noe annet enn negativt, og personen som har startet den er fullt klar over det. Tråden stenges.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Forrige

Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]