Sensur

Kom med ris, ros og forslag til våre nettsider

Sensur

Innleggav skeldoy » fre 23.03.2007 16:02

Litt morsomt at en diskusjon om sensur av internet blir sensurert på mac1.
Skal ikke klage; sikker en eller annen maktsyk admin som fant det for
godt å leke Kina, men det er kanskje *litt vel* ironisk?

edit: hvor lang tid tar det før denne posten blir sletta? :)
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Mortlar » fre 23.03.2007 16:04

Er det noen som har en begrunnelse for hvorfor denne diskusjonen (som jeg ikke har sett) ble sensurert? Ble nysgjerrig her jeg...

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Zzmukhan » fre 23.03.2007 16:05

Synes det er bra at poster som bryter med reglene blir slettet. Men jeg ser ironien i det ;)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav kolby » fre 23.03.2007 16:09

sensu'r m1 (besl med sensor, eg 'sensors embete')
1. (stats)kontroll med aviser, bøker, filmer o l films- / ikke slippe gjennom s-en

---

Dette er et nettforum, der vi har administratorer og moderatorer som kontrollerer at enkelte ikke ødelegger tråder for andre. Denne gruppen holder også orden på hvordan innleggene skrives slik at det blir mer ryddig osv.
Når dette nettforumet blir styrt av det offentlige, da – for all del – skrik ut sensur. Men så lenge det er vi – vanlige unge mennesker – som styrer dette nettstedet, så fungerer det dårlig å hevde at det å stenge og/eller fjerne innlegg som vi mener ikke egner seg på vår side er sensur. Altså, hvis staten kommer hit og krever ting fjernet (som ikke bryter norsk lov), da skal jeg med glede stå ved siden av deg og riste hånda og rope slagord.

Den tråden du sikter til handlet ikke om sensur, den handlet om hvordan man kunne sperre for MSN på maskinen/nettvekret trådstarter styrer. Da den tråden utviklet seg i gal retning i henhold til temaet, så blir personene i diskusjonen informert, eventuelt varslet, og hvis da enkelte i denne tråden går over streken, så blir den stengt/fjernet.

(Men ja, morsom ironi. Selv om jeg måtte klargjøre enkelte ting så folk ikke tolker dette feil.)
Sist endret av kolby den fre 23.03.2007 16:14, endret 2 ganger.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Zzmukhan » fre 23.03.2007 16:10

Hva vil du kalle det da, når dere fjerner en post?

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav Karon » fre 23.03.2007 16:12

noen som kan forklare HVA debatten gikk ut på ? drit i diskusjonen, bare si hva det ble diskutert?
medlem i 217 måneder
 

Innleggav kolby » fre 23.03.2007 16:13

Zzmukhan:
Hvis jeg kommer hjem til deg for å diskutere et gitt tema, men ender opp med å skrike skjellsord til deg og ødelegge for de andre som har møtt opp, så er det langt ifra sensur å kaste meg ut av huset.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav admin » fre 23.03.2007 16:14

Zzmukhan skrev:Hva vil du kalle det da, når dere fjerner en post?


Moderering grunnet brudd på våre enkle regler.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav DrBlake » fre 23.03.2007 16:14

Skeldoy: Vi er ihvertfall enige om EN ting; sensuren her på Mac1 ;-)

Hadde liksom gledet meg litt til å se fortsettelsen på vår lille "diskusjon", men nei da... Er ikke første gang det skjer for å si det sånn. Mange av postene mine ser aldri dagens lys pga. "tannløse" adminer uten sans for ironi, humor eller litt god gammeldags sarkasme..

jeje, thats life ;-)

Skeldoy,kan ikke du sende ditt siste innlegg på PM til meg, har så lyst til å se hve du kokte ihop:-) (hvis det var det som fikk begeret til å renne over)
...hvis du har det da...har begynt å ta vare på mine "krasse" innlegg jeg, i tillfelle det blir moderert.

Karon: Det som ble diskutert var vel egentlig ikke så viktig...tilslutt handlet det vel mer om hvem som kunne overgå dens forrige post..hehe
Sist endret av DrBlake den fre 23.03.2007 16:24, endret 3 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Zzmukhan » fre 23.03.2007 16:15

Nei, jeg er helt enig med deg, og det burde være klart for alle her hva sensur er. Men jeg bare lurer hva du kaller det når du fjerner en post? Finner nemlig ikke et passende ord.

Edit: Fikk svar

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav Judas » fre 23.03.2007 16:17

Det heitter moderering og handheving av reglane. Og til trådstartar: Det siste innlegget ditt var så laaaangt utanfor kva reglane tillater her på mac1, så dette kan du ikkje kalla sensur, av den enkle grunn at dette var eit grovt overtramp av reglane.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav skeldoy » fre 23.03.2007 16:17

jeg er med på at brudd med reglementet er fullstendig uakseptabelt;
det må være en grad av diktatorisk kontroll, men Kolbys definisjon av
sensur blir for smal.. kjør en define: censorship så får du

"Censorship is the systematic use of group power to broadly control freedom of speech and expression, largely in regard to secretive matters. Sanitization (cleaning or decontamination) and whitewashing (from whitewash) are almost interchangeable terms that refer to particular acts or campaigns of censorship or omission which seek to "clean up" the portrayal of particular issues and facts which are already known, but which may conflict with a presented point of view."

Og det skjer hver dag her på forumet og noen ville ha hjelp til å gjøre dette
mot barna sine.. Fra å diskutere hvordan det skulle gjennomføres i praksis;
gled diskusjonen mot hvorvidt det var etisk (eller gavnende) å gjøre det;
på et eller annet tidspunkt ble det for mye for den såkalte administrasjonen.
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Zzmukhan » fre 23.03.2007 16:19

At administratorene fjerner en post her er da ikke brudd på ytringsfriheten!

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav skeldoy » fre 23.03.2007 16:24

Nei Zzmukhan det har du rett i. Men jeg tror nok fremdeles vi kan
kalle det sensur. Når reglene fungerer slik at man får lov til å
diskutere teknologi men ikke diskutere bruk eller implikasjoner
så får vi et slags ideologisk vakuum. Når noen vil misbruke
teknologi for å kontrollere andre mennesker burde det være
lov å ha en diskusjon rundt etikken av den handlingen.

Det burde kanskje være en diskusjon rundt reglene på mac1?

drblake: jeg tok desverre ikke vare på innlegget mitt... jeg tror egentlig
det var sum-total av hele tråden som fikk det til å gå blod i hodet på
sensuraparatet. Ser at post-counten min er 300 men når jeg søker
på egne innlegg får jeg rundt 155.. Så halvparten av det jeg skriver
er uakseptabelt i henhold til regelverket. Lukter Kina lang vei. :)
Sist endret av skeldoy den fre 23.03.2007 16:28, endret 1 gang
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Judas » fre 23.03.2007 16:25

Ver snill å forstå skilnaden mellom ytringsfridom i samfunnet og mac1 forumet. Det er ikkje staten som står for dette forumet, det er private personar som betalar pengar ut av si eiga lomme for at vi skal ha ein fantastisk nettportal der me kan koma i saman og diskutera mac, finne løysingar på problem me har med maskinane våre o.l. Det er derimot IKKJE staden å diskutera dei store politiske tema som til dømes ytringsfridom og sensur. At ein far vil sperre tilgongen til MSN er heldigvis hans valg og kva som har utløyst dette valget veit ikkje du skeldoy. Kan hende bornet hans har blitt kontakta av ukjendte.
Slutt å vera belærande både ovanfor andre brukarar og administrasjonen på mac1. Dei veit kva dei vil og handhevar reglane.
Bli vaksen.

skeldoy skrev:Det burde kanskje være en diskusjon rundt reglene på mac1?

Ja og då er nok du den fyrste Admin kjem springande til for å oppdatere dei. Når du viser ei slik haldning som du gjer, så kan du jo ikkje rekne med å bli tatt seriøst. Skal alle brukarane vera med å bestemma reglane på mac1? Det hadde blitt anarki, og det veit du veldig godt. Etikk kan du gå og diskutera ein annan plass.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Neste

Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron