Forslag til 3-ords-regel: Få vekk dårlege emnetitlar.

Kom med ris, ros og forslag til våre nettsider

Forslag til 3-ords-regel: Få vekk dårlege emnetitlar.

Innleggav ArneK » søn 15.04.2007 20:26

Hei!

Mange her har sikkert vore på diskusjonsforumet, diskusjon.no. Det er noko dei har som eg saknar her, nemleg ein 3-ords-regel. Den regelen er slik at du ikkje kan lage topics med mindre enn 3 ord. Det er ein god regel, fordi då vert emnetitlane ofte meir beskrivande.

Døme på dårleg emnetittel her på forumet:
Ipod.
Realplayer.
Vent
Redigeringsstudio
ADC og leopard
Kjøpe telefon
osv osv osv...

Berre eg går inn i eit forum, kan eg lett finne 5-10 dårlege emnetitlar på fyrste sida. Slik er det aldri på diskusjon.no.

Sjølvsagt kan ein brukar då lage denne emnetittelen, og dermed kome gjennom:
Redigerings studio ?

Derfor meiner eg vi og må ha ein raporteringsknapp her på forumet, slik at vi kan luke ut slike dårlege emnetitlar.

Så, administratorar, kva meiner de om det er har sagt til no?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav Zzmukhan » søn 15.04.2007 20:33

Veldig god idé. Er lei av uforklarende emnetitler, og jeg ser også at moderatorer endrer dem hele tiden. Ser ingenting galt med en slik regel.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav admin » søn 15.04.2007 20:35

Rapporteringsknapp kommer i neste oppdatering av Mac1/i1 som blir stor da vi går over til PHPBB3.

Mac1s regler har allerede en regel på dette:

§2.1 Beskrivende tittel på alle tråder
Oppgi en beskrivende tittel på alle tråder du oppretter i forumet. Gjør du det vil du få raskere svar, bidra til et mer ryddig og oversiktlig forum og gjøre det lettere å søke. Eksempler på titler som ikke skal brukes er f.eks. "Hjelp meg?", "Hvordan fikser jeg dette?" eller "Det virker ikke!!!"


Dessverre greier ikke alle å lese, forstå eller følge reglene. Moderatorer og administratorer arbeider kontinuerlig med å rette opp sånne feil, men det er lett å overse noe. En rapporteringsknapp vil gjøre dette lettere :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav ArneK » søn 15.04.2007 20:38

Flott, det må nesten vere raporteringsknapp i forumet, elles så vert det vild western... Kortid oppdaterer de forumet til PHPBB3?

Hadde forresten vore flott med ein automatisk sperre, der ein ikkje kan poste om emnetittelen ikkje er >=3 ord.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav ak » ons 18.04.2007 19:50

Nja, nå har vi holdt på i et par år og jeg vil påstå at det stort sett er relativt sivilisert. Knappen i seg selv gjør ikke noe, det er oppfølgingen og kapasiteten til moderatorene det kommer an på, og folk har *veldig* delte meninger om hva som er riktig nivå av moderering.

Jeg regner med å ha litt tid i slutten av mai, så vi prøver oss kanskje på phpBB 3 da. Litt avhengig av hvordan bug-statistikken på phpbb.com utvikler seg, men vi har ventet lenge nå.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav svar » ons 18.04.2007 19:58

admin: det nytter ikke å fortelle brukere hva de bør gjøre, man må sørge for at man ikke får gjort det på andre måter :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav ak » ons 18.04.2007 20:23

Tull, etter min mening. Livet er ikke multiple choice.

Edit: Ble kanskje litt sterkere enn jeg mente det. Det er greit å legge føringer på hva folk gjør, og det gjør vi jo hele tiden, men fritekst felter bør være nettopp det.
Sist endret av ak den ons 18.04.2007 20:45, endret 1 gang

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav ondeper » ons 18.04.2007 20:34

Av og til skulle eg ønske at livet var multiple-choice, dette kunne gitt interessante sitausjoner.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » ons 18.04.2007 20:44

Nå har det seg en gang slik at det å ha en regel om det ikke vil ha noen nytte. Vi har en regel om at trådtitler skal være beskrivende, men en god del mennesker bryr seg rett og slett ikke. Å lage en ny regel som egentlig er en selvsagt del av en annen regel har ingen hensikt.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Froskus » ons 18.04.2007 20:52

slik jeg forstår det, så er det sånn at man ikke får posta posten sin, dersom man ikke har mer enn 3 ord i topicen.
Ikke bare en regel som sier at du skal ha 3 ord.
medlem i 212 måneder
 

Innleggav kolby » ons 18.04.2007 21:54

Da blir det mange tråder som heter «Hjelp hjelp HJELP!!1». o_O

Hehe, jeg skjønner ønsket og poenget, men er usikker på om dette er den riktige måten å få folk til å lage gode tema-titler.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 


Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron