Holdninger fra enklete her

Kom med ris, ros og forslag til våre nettsider

Re: Holdninger fra enklete her

Innleggav normick » tor 20.12.2007 16:08

Stilig at du svarer på ditt eget innlegg Troy. Lite å gjøre på HITRA?

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Holdninger fra enklete her

Innleggav troy » tor 20.12.2007 16:10

haha. Det var et innlegg her jeg svarte på, men som tydeligvis ble fjernet, så nå ser det jo helt tåpelig ut ja. hehe

ps nok å gjøre på øya også, og bare for å ha det sagt, jeg er innflytter, kommer fra byen selv. Vil ikke bli beskyldt for å være hitterværing!

ps 2: det går ikke an å svare på sitt eget innlegg før etter 24 timer, og det beviser jo at vedkommende som skrev innlegget fjernet det,eller en mod kanskje gjorde det(hva vet jeg) hvis ikke hadde jeg kun hatt mulighet til å redigere mitt innlegg, og ikke svare på denne måten. Kanskje han innså at jeg hadde rett(var det du), og dermed fjernet det! Håper en mod fjernet det, fordi vi ikke trenger slike innlegg som bare kritisereer og er ukonstruktive.
Sist endret av troy den tor 20.12.2007 16:24, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Holdninger fra enklete her

Innleggav Indis » tor 20.12.2007 16:15

Resultatet av denne endeløse spørringa, er at vi har hundre tusen uoversiktlige og rotete tråder. Det er respektløs og ødelegger forumet om alle skal spørre om alt hele tiden.

En løsning kan være flere guider. En annen løsning at flere søker før de spør. En TREDJE løsning, kan være å opprette et eget forum. La oss kalle det Total n00b-forumet, hvor absolutt alt er lov. Så kan de som ikke gidder å søke poste så mange spørsmål de er i stand til, og de som gidder å svare for tusende gang gjøre det.
medlem i 212 måneder
 

Re: Holdninger fra enklete her

Innleggav troy » tor 20.12.2007 16:19

Ikke dumt Indis, slettes ikke dumt, det siste der var smart, men hvis ingen gidder å svare de, vil de jo likevel komme over til denne delen av forumet, og da er vi jo like langt, ikke sant?

Men tanken var fin den!

Det må jo finnes en løsning for å unngå at samme spørsmål fyller hele rekka med siste fra forum

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Holdninger fra enklete her

Innleggav Åsmund » tor 20.12.2007 16:56

"Så teit å få ut irritasjon på et forum. Egentlig jævlig trist."

Hva er det du gjør når du oppretter denne tråden? Får ut irritasjon på forumet... ;)

Denne tråden hører vel egentlig ikke hjemme under iPhone heller.

Når det gjelder saken du tar opp, kan det bli et problem hvis vi tillater tusenvis av like tråder hvor folk spør om det samme, ofte enkle spørsmål som er kjedelige å svare på hele tiden. Det som kan skje da er at de som har kompetanse til å hjelpe med litt mer avanserte ting, bare ser enkle og kjedelige spørsmål de har hørt før, og så forsvinner de fra forumet. Til slutt kan man i verste fall sitte igjen med brukere som bare har spørsmål og ingen som kan svare på de. Nyttige svar drukner i ubesvarte tråder. Da blir det ikke lett for noe her.

Det er en balansegang.

Når det gjelder Mac1 sitt forum, så har vi en regel som sier at man SKAL søke før man spør om noe, den plikter faktisk alle å følge her. Det er en forutsettning for å bruke Mac1 sitt forum, kan man ikke godta det må man finne et annet forum.
Dersom du HAR forsøkt men ikke funnet svar, er det selvsagt lov til å spørre.

God jul folkens!!!

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Holdninger fra enklete her

Innleggav Indis » tor 20.12.2007 17:01

Troy: Vi er ikke like langt, fordi vi i den seriøse delen av forumet ikke tillater slik oppførsel.

hackint0sh-forumet har en streng profil på dette, og er også flinke på guider. Det kan være noe å strekke seg etter også her.
medlem i 212 måneder
 

Re: Holdninger fra enklete her

Innleggav Totoro » tor 20.12.2007 17:09

Men de som roper søk før du spør virker nokså trigerhappy. Hva vet de? Trådstarter har kanskje søkt flere ganger uten å finne svar på det de lurte på. Men allikevel møtes de av "søk før du spør".
Jeg synes det er nyttig å kunne stille spørsmål i et forum, og selv om mye er tatt opp før er det faktisk mange tråder som har ledet til null og niks. Søkefunksjonen kunne kanskje funket litt bedre dersom alle tråder som er litt like kunne inneholdt løsningen i stedet for "søk før du spør". Søker man etter noe på forumet er mange av trådene avsluttet tidlig med "søk før du spør" istedet for en faktisk løsning.

Og som jeg tidligere nevnte i en annen tråd er at det dukker stadig opp noe nytt. En tråd fra Juni har kanskje ikke den informasjonen man leter etter fordi den løsningen ikke ble en realitet før i November. Og da er det fint om noen tar opp et slikt emne i en ny tråd.

Jeg foretok en test der jeg spurte samme spørmål her og i det svenske MacWorld forumet. Her på Mac1 ble tråden stengt fordi det hadde vært oppe før, mens i det svenske forumet er tråden fortsatt levende selv om emnet har vært opp der også. Jeg fikk svar på det jeg lurte på og god hjelp også. Er svensker litt mindre firkantede i regelverket? Eller bare hyggeligere?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Holdninger fra enklete her

Innleggav Åsmund » tor 20.12.2007 17:16

Moderatorene våre har fått beskjed om å stenge duplikat-tråder, ja. Gjene med henvisning til den andre tråden, der du kan stille ditt spørsmål om tråden ikke gir deg godt nok svar.

"Søk før du spør"-kommentarer er nok ment for å tipse nye brukere om hva som er praksis her. Det er svært mange som ikke setter seg inn i reglene våre, så vi er nødt til å "lære" folk de av og til. Det kan og bør gjøres uten en spydig undertone, det er jeg enig i. Jeg pleier selv å tipse om søkeguiden vår istenden, da blir de klar over at man kan søke uten at det føles som om man blir rettet på. :)

Hvis "tråden fra juni" ikke inneholder akkurat det du er på jakt etter, ønsker vi at du tar tråden opp igjen med det nye spørsmålet. Da blir det samlet i en tråd isteden for flere.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Holdninger fra enklete her

Innleggav geircito » tor 20.12.2007 17:18

Jeg er en av dem som mener jeg har hjulpet mange (og som selv har fått mye hjelp her på forumet).

Etterhvert som nye brukere av iPhone kommer hit til forumet, så er de her selvfølgelig for å søke hjelp. Men som det er skrevet nå i mange innlegg over så påpekes det at en bør/må søke FØR en oppretter en ny tråd. Grunnen til dette er godt forklart av administrator Åsmund (innlegg datert 20.12.2007 15:56).

Og, det må jeg si: i det siste har det til stadighet dukket opp tråder der det stilles spørsmål om ting som er tatt opp tidligere. I de fleste tilfellene VET jeg løsningen på trådstarters problem, men som Åsmund skriver i sitt innlegg, så "gidder" jeg ikke å svare på slike. Mang en gang har jeg derfor svart med at det bør søkes først, for deretter å få "kjeft" i neste innlegg om at jeg er "vanskelig". Jeg "liker" å hjelpe andre, men når noen ikke har tid til SELV å skaffe seg nødvendig informasjon (les: søk), så får det bare være.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Holdninger fra enklete her

Innleggav martinjacobsen » tor 20.12.2007 19:14


Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Holdninger fra enklete her

Innleggav troy » tor 20.12.2007 19:31

Asmund sitt innlegg burde stå på forsiden.

Ser på flere utenlandske sider at de har såkalte "stickers", er det ikke mulig å få til noe slikt også her?

Altså innlegg/kommentarer som står helt øverst innen hver kategori, der brukere kan lese, uten å søke seg gjenom ting time etter time, dette vil jo gjøre det letter for aslle parter.

Tenker da på en "sticker" som handler om det forumet, og hvordan man skal gå fram, ikke for lang, men slik at aslle, og spes nye brukere ser den først av aslt når de går inn i forumet.

En ide kanskje?

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Holdninger fra enklete her

Innleggav argelebs » tor 20.12.2007 19:57

Har vært en stund her på Mac1 nå og jeg mener det er iPhone trådene som hele tiden dukker opp i siste fra forum. Ofte om unlocking og jailbreak.

Hva med å lage en skikkelig guide som denne, der det står klart i teksten hva som må gjøres og bilder for hvert steg. Denne guiden vil selvsagt variere fra modell til modell, så det må lages en fullstendig for hver og for både Mac og PC. Bilder er essensielt her. Disse guidene bør linkes til fra en STOR banner i toppen på siden slik at alle klart og tydelig ser den.

En annen ting som ofte er innenfor samme området. Hvorfor bestiller folk iPhone, når de vet det kreves software/sim hack og kunnskaper forbi "jeg kan åpne Safari og surfe" ? Er kunnskaps nivået ditt med Mac/PC ikke over gjennomsnittet, så vent til den kommer til norske butikker.

Men for å svare på det som blir spurt om her. Jeg er enig at noen er litt kjappe med å komme med "søk", "Google" og andre tilsvarende kommentarer. Ofte når du søker er tittelen på tråder veldig misvisende i forhold til det du spør om. På en annen side har du noen bruker her inne som er ufattelig late. Det er flere ganger jeg har sett tråder i "Siste fra forum" som er helt identiske, men brukeren gidder ikke se seg rundt i det hele tatt. Du har også de som bumper sin egen tråd om det ikke har kommet svar innen 5 min. Det er en grunn til at vi har "Ubesvarte" tråder.

Oraklet ut :-P

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Holdninger fra enklete her

Innleggav warius » tor 20.12.2007 20:36

Er ikke dette standardkonflikten på alle forum?

Nybegynnerne glemmer, eller vet ikke hvordan man søker, og starter nye tråder i hytt og pine, også blir "old schoolerne" sure fordi det roter til forumet "deres", og gjør det mindre lett å spotte tråder om genuint nye ting.

Jeg skjønner begge parter, og det krever av begge at de gjør en innsats, hovedsaklig henholdsvis på søk og tålmodighet.

Men en ting som kunne vært fantastisk mye bedre her inne er modereringen. Den kunne vært mye strengere (les: Aktiv) med positivt resultat. I tillegg er fordelingen av underforum helt på jordet. Det er 6 tråder i "Operatører og abonnementer", s-e-k-s... Hvor mange tråder tror du det hadde eksistert i ett underforum som f.eks. "Hjelp til unlocking, jailbreaking".

Dette forumet virker nesten som om det er overlatt til seg selv, og med den ekstreme populariteten det har fått i løpet av siste halvåret så er det like ulogisk som det er vanskjøtt.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Holdninger fra enklete her

Innleggav MindTooth » man 25.02.2008 4:45

Har selv opplevd masse det at det er svart på før osv. Har vel også anntydet til at de kunne bruke søkefunksjonene. Og jeg tror også at mange faktisk ikke bruker søkefunksjonen, og faktisk bare starter en ny tråd for å få svar raskt. Tror faktisk mange spørsmål kunne bli svart, om de søkte gjennom Google.
Uansett, så vil jeg være så medhjelpelig som mulig..

Birger :)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Forrige

Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron