PC vs Mac

Kom med ris, ros og forslag til våre nettsider

Re: PC vs Mac

Innleggav MacPlus » ons 06.08.2008 20:27

Denne synes jeg var et lite gullkorn:
johnohod skrev:Men siden eg har fått svar fra en admin her, som insisterer på at de vil forsette å definere ting feil fordi det er tradisjon for det, så er debatten over for min del.

Som om det er "oss" her på Mac1 som definerer feil.
Hvis du har voskt opp på 80-90tallet, der var det helt "normalt" å skille Mac betegnelsen ut fra PC. Kanskje du husker det?
Og der er fortsatt like aktuelt, selv om det kan bli litt kluss idag på definisjonen, siden en kan kjøre windows på en Mac.

Tror ikke det er noen her inne på forumet som mener at en Mac ikke er en PC, i den forstand at det PC står for Personlig Datamaskin.

Men på 80tallet så ble det også en "offentlig definering" at en Mac ikke kunne bli definert som en PC da den ikke kunne kjøre DOS/Windows.
Var det ikke IBM som registrerte varemerke PC?
Nei ikke forkortelsen Personlig Datamaskin!, men kun bokstavene PC
Mac var dermed noe "annet" siden det kjørte et helt annet operativsystem,
og kunne IKKE defineres som en PC da den rett og slett ikke kunne kjøre windows.

På alle esker en kjøpte med feks programvare, spill etc: Stod det om det var PC og Mac kompatibel eller "Only for Mac" etc.
Og tro det eller ei, kjøpte du en eske der det står "only for PC", så fungerte den faktisk ikke på en Mac! Kanskje påtide å saksøke programvareselskapene på hvorfor disse ikke fungerer på en Mac, da det står at den skal fungere på en PersonligComputer.
Nei!, for PC stod faktisk ikke for denne forkortelsen i denne sammenhengen.

Husker dette faktisk har vært diskutert her før for noen år siden.
Finner dog ikke denne igjen nå.
Men jeg vet det er andre som vet mye mer om disse to definisjonstypene av PC her.
Skjønner ikke vitsen med å kalle "oss" (hvem nå det er? en egen rase? ) som dumme, siden vi ønsker å bruke definisjonen feil?
Nei, det er faktisk ikke feil! Punktum.
Er du uenig, studer datahistorie.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav T.B.Hansen » ons 06.08.2008 20:33

Om jeg ikke husker helt feil, forsøkte Apple på et eller annet tidspunkt faktisk å bruke betegnelsen PC om maskinene sine. Det slo ikke an...

Tradisjon/historie er faktisk grunnlaget for både språkbruk og tenkning. Vil man bekjempe historie og tradisjon, må man ha ubegrenset energi og innsatsvilje -- og en veldig god grunn.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav Hellboy » tir 24.03.2009 12:02

Herlig side med masse snop - riktignok gammel, men likevel :)
http://www.13idol.com/mac/macfacts.html

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav Minsteman » tir 24.03.2009 14:56

Jeg skal henge meg på den at en Mac er en PC, men jeg bruker selv Mac som en benevnelse for maskiner av Apple, og PC for windowsbaserte maskiner.. Rett å slett fordi det er en lett måte for andre folk og oppfatte hva jeg snakker om..

Men til dere som har skrevet at HP, acer, Compaq, macbook, imac osv går under samme kategori er vel litt ute å kjører.. En iMac er ikke noe merkenavn som f.eks Compaq er..
HP, Compaq, Toshiba, Apple osv er alle produsenter og dermed merkenavnet.
iMaz, Pressario, Sattelite pro, Thinkpad, macbook er bare en benevnelse på hvilken gruppe maskin det er snakk om, bærbar, stasjonær, netbook, og ofte litt om hvilket prissegment maksina ligger i. Dette er altså Modellnavnet.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav maclover11 » tir 24.03.2009 16:26

grunnen til at vi kaller det Mac og Pc er for at det er mye enklere en Windows og Mac OS X

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav segrov » tir 24.03.2009 16:52

PC har jo opphav hos IBMs produkt "IBM PC" som kom i 1981. Les litt om historien under "concept" på denne wikipedia-artikkelen.

http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_PC#Concepts
medlem i 249 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav Mac Lovin » tir 24.03.2009 17:36

fisk er fisk og kjøtt er mat.
pc er fisk og mac er mat.

:)

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Forrige

Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]