PC vs Mac

Kom med ris, ros og forslag til våre nettsider

PC vs Mac

Innleggav johnohod » tor 31.07.2008 12:15

Synes dere her på Mac1 ikke burde slenge dere på Apple sitt forsøk på å definere windows baserte pcer som en PC mens Apple sine pcer er en Mac. Det er like dumt som å omtale kabinettet til en maskin som "harddisken". Dersom noe omtaler en Windowsbasert pc så skriv Windows vs Mac OS X.

Men dersom dere virkelig ønsker å gjøre det, så burde det vere konsekvent:
Server vs Xserver
Opereativsystem vs Mac OS X
Telefon vs iPhone
MP3-spiller vs iPod
osv..
medlem i 191 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav larsh » tor 31.07.2008 12:32

Visst Apple sier at datamaskinen dems er en Mac så skal jeg selvsagt kalle den en Mac. For det er jo nettop det den er.

men det er mulig jeg ikke skjønner tråden din :-/

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav Macini » tor 31.07.2008 12:34

Trenger vi virkelig enda en tråd om det samme?
viewtopic.php?p=1854136

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav konfigmaster » tor 31.07.2008 12:45

mac er navnet på maskinene. pc er mange forskjellige merker. man kunne sakt mac vs dell, men her er det snakk om mac vs resten av maskin markede.
hvis du vil kalle mac for en pc så kunne du også ha kalt amiga eller commondore 64 for en pc.
medlem i 202 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav Wolfgang » tor 31.07.2008 12:48

Volvo vs Bil.

De som selger fulle pakkeløsninger har navn på PC-ene sine. HP, Dell, Fujitus.
Men siden det går et skille mellom Apple og resten av PC-ene, altså OS x, så blir det PC vs Mac.

Edit: Ja vi har Linux også, men jeg kan ikke se at det er noen aktører som selger PC-er med linux på.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav kajac2 » tor 31.07.2008 12:52

dell, acer og asus selger maskiner med linux.
medlem i 198 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav johnohod » tor 31.07.2008 13:17

konfigmaster skrev:mac er navnet på maskinene. pc er mange forskjellige merker. man kunne sakt mac vs dell, men her er det snakk om mac vs resten av maskin markede.
hvis du vil kalle mac for en pc så kunne du også ha kalt amiga eller commondore 64 for en pc.


Ja selvfølgelig kan du kalle en amiga for en PC! PC er et generisk navn for datamaskiner for personlig bruk. Dersom du ikke mener at Mac er en PC, så mener du vel ikke at OS X er et operativsystem heller da? Eller at Volvo er en bil for den slags skyld.

Grunnen til at eg starta denne tråden, er at eg har bestemt meg for å bytte ut min trufaste Dell Latitude D620 med en Macbook pro når neste versjon av denne kommer. Då blir eg en del av Mac-samfunnet i Norge. Og eg ønsker ikkje at de skal fremstå som dumme og kunnskapsløse, derfor oppfordrer eg Mac1 til å innføre en ryddig og riktig bruk av begreper.
medlem i 191 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav jpsalvesen » tor 31.07.2008 13:28

johnohod skrev:Synes dere her på Mac1 ikke burde slenge dere på Apple sitt forsøk på å definere windows baserte pcer som en PC mens Apple sine pcer er en Mac. Det er like dumt som å omtale kabinettet til en maskin som "harddisken". Dersom noe omtaler en Windowsbasert pc så skriv Windows vs Mac OS X.


Sant at det er litt dumt å omtale en windows-maskin som PC, men det er nå engang hva folk kaller windows-maskinene sine. Du vet, vi Mac'ere er litt opptatt av at ting skal være rett-frem og enkelt å forstå. 8-)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav konfigmaster » tor 31.07.2008 13:39

hentet fra wikipedia

A personal computer (PC) is any computer whose original sales price, size, and capabilities make it useful for individuals, and which is intended to be operated directly by an end user, with no intervening computer operator. Note, however, that the abbreviation PC is often used to describe only IBM PC compatible computers, thus, for example, excluding Macintosh products.
Today a PC may be a desktop computer, a laptop computer or a tablet computer. The most common operating systems are Microsoft Windows, Mac OS X and Linux, while the most common microprocessors are x86 compatible CPUs. However, the term "PC" is often used only to refer to computers running Microsoft Windows.
medlem i 202 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav johnohod » tor 31.07.2008 13:46

konfigmaster skrev:hentet fra wikipedia

A personal computer (PC) is any computer whose original sales price, size, and capabilities make it useful for individuals, and which is intended to be operated directly by an end user, with no intervening computer operator. Note, however, that the abbreviation PC is often used to describe only IBM PC compatible computers, thus, for example, excluding Macintosh products.


Macintoshprodukter er vel de som inntil nylig var IBM-kompatible? IBM var en del av AIM alliansen som utvikla PowerPC... dette sistatet gir liten mening.

Mener du at Mac ikke er en PC? Mener du at OS X ikke er et OS?
medlem i 191 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav jpsalvesen » tor 31.07.2008 13:52

johnohod skrev:
konfigmaster skrev:hentet fra wikipedia

A personal computer (PC) is any computer whose original sales price, size, and capabilities make it useful for individuals, and which is intended to be operated directly by an end user, with no intervening computer operator. Note, however, that the abbreviation PC is often used to describe only IBM PC compatible computers, thus, for example, excluding Macintosh products.


Macintoshprodukter er vel de som inntil nylig var IBM-kompatible? IBM var en del av AIM alliansen som utvikla PowerPC... dette sistatet gir liten mening.

Rull inn, 'a. "IBM PC compatible" er fra 80-tallet da IBM slapp spesifikasjonene på hvordan deres Intel-baserte PC'er er satt sammen. Da ble det mulig å lage work-alikes. Derfra kommer betegnelsen "PC". Og man kjørte stort sett Microsoft DOS.

At IBM også har laget PPC er faktisk forholdsvis irrelevant. Det var nemlig Apple som bruke PPC til sluttbrukere, meg bekjent slapp aldri IBM noen PPC-baserte maskiner til sluttbrukere og lagde ei heller noen standard rundt hvordan PPC-baserte maskiner skulle være.

Hilsen akkurat-gammal-nok-til-å-huske-windows-3.1

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav konfigmaster » tor 31.07.2008 13:59

os x er et opperativ system som ikke virker på pc.
medlem i 202 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav kajac2 » tor 31.07.2008 14:11

Visst virker det. Det må bare et par små justeringer til. En liten modifikasjon på installplaten som gjør at den kan boote fra bios er alt som skal til.
medlem i 198 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav johnohod » tor 31.07.2008 14:15

konfigmaster skrev:os x er et opperativ system som ikke virker på pc.


Virker det ikke? Da er det best ikke ikkje bestiller MBP likevel. Dette var merkelig. Eg har jo jobba sammen med en som bruker OS X på sin Macbook, og det ser då ut til å virke fint??


jpsalvesen : Når det gjelder IBM kompatibel PC, så var jo det bare en type PC det også. Samme artikkel som blir sitert fra her inneholder jo mer informasjon: "The most common operating systems are Microsoft Windows, Mac OS X and Linux, while the most common microprocessors are x86 compatible CPUs. However, the term "PC" is often used only to refer to computers running Microsoft Windows.[citation needed]"

"citation needed" står der fordi den siste påstanden er tvilsom.

Artikkelen beskriver også PCer med Mac OS X lenger nede.
Sist endret av johnohod den tor 31.07.2008 14:25, endret 1 gang
medlem i 191 måneder
 

Re: PC vs Mac

Innleggav et » tor 31.07.2008 14:21

I alle tilfeller er den eneste fornuftige definisjonen av PC i våre dager en generell personlig datamaskin, som i aller høyeste grad inkluderer Mac. At Apple og Apple fanboys ønsker å distansere maskinene fra andre PCer er jo deres sak, men det blir fort litt komisk.
medlem i 197 måneder
 

Neste

Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]