Oppfordring til alle moderatorer!!!

Kom med ris, ros og forslag til våre nettsider

Oppfordring til alle moderatorer!!!

Innleggav xclusive » tir 14.04.2009 14:44

Nå har jeg sett meg lei på å lese meldinger av folk som vegrer seg fra å bruke søkefeltet i Google. Jeg ytrer et stort ønske i fortvilelse om å få lagt til et regelverk over hvordan man skal bruk dette forumet. Jeg ikke anelse på hvor mange ganger jeg har skrevet om hvordan Time Capsulen skal settes opp i kombo med en Airport Express, eller nå å snakke om de fine problemene med skjermkortet en MBP sliter med om den ble bygget rundt september i 2007, og har Nvidia 9400.

Folk leser ikke tidligere tråder eller søker på google for å finne løsninger. Om kvaliteten på Mac1 skal bli bedre, og problemløsningen skal fungere på best mulig måte, så sørg nå for et regelverk hvor brukere som ikke skjønner hva et søkefelt er i det minste ikke får skrevet spørsmål eller innlegg.

Til alle dere som lurer på noe. De fleste svar ligger her http://www.google.com/

Irritert!

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Oppfordring til alle moderatorer!!!

Innleggav mavito » tir 14.04.2009 14:50

Burde vært innført en "sperre" der man må søke etter samme spørsmål i søkefeltet på mac1.no før man får lov til å poste spørsmålet på forumet. :-)

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Oppfordring til alle moderatorer!!!

Innleggav Jetcake » tir 14.04.2009 14:51

Helt enig! ;)

Er møkkalei av alle som skal starte et nytt emne om det er ditt eller datt!
Dette er jo et forum der man skal kunne diskutere, men man må ta seg et søk eller 2 først før man starter et nytt emne. :-)
Burde vært en litt streng regel om det. Man må også kunne søke i søkefunksjonen om emnet er tatt opp før :-)
medlem i 181 måneder
 

Re: Oppfordring til alle moderatorer!!!

Innleggav Lokehue » tir 14.04.2009 15:16

Jeg er helt enig med trådstarter. Man kan finne mye med Google, og det bør ikke være mange tråder med samme tema. Men, når det er sagt, så er ikke søkefunksjonen på Mac1 akkurat den mest effektive eller brukervennlige jeg har vært borti... :-P

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Oppfordring til alle moderatorer!!!

Innleggav Jetcake » tir 14.04.2009 15:17

hehe nei :-P Men et søk gir mer resultater en å ikke søke ;)
medlem i 181 måneder
 

Re: Oppfordring til alle moderatorer!!!

Innleggav iMacJhonny » tir 14.04.2009 15:17

Støttes 100%!!!

Lagde selv en grunndig steg-for-steg guide angående harddsikskifte på MacBook fordi jeg syntes det konstant lå spørsmål om dette på forumets 10-på-topp til høyre. Vel... Etter to dager var det tilbake med de samme spørsmålene "Hvor stor disk kan jeg ha?" "Vil jeg miste bildene mine?" osv.

Isolert sett ikke så stort problem, men om kvaliteten på sidene skal bli bedre, må det settes en effektiv stopper for dette problemet. Alle som har meldt seg inn har godkjent at de skal søke før man spør, men dette overholdes ikke. Eneste løsningen jeg ser er å tvinge folk gjennom en søkningsprosedyre før man klarer å opprette nytt emne.

Tanken bak et slikt system er jo da at på sikt vil Mac1 bli mer oversiktlig og enklere å finne frem i og ikke minst at folk som har kunnskap faktisk tar seg tid til å skrive guider om de faktisk ser at de blir lest.
medlem i 209 måneder
 

Re: Oppfordring til alle moderatorer!!!

Innleggav Firestone » tir 14.04.2009 15:20

Jeg tror problemet for veldig mange er at de ikke helt vet HVORDAN de skal søke etter sitt problem.

De som er litt kyndige og skjønner litt mer av hvordan en søkemotor fungerer vet stort sett hva vi skal skrive for få opp mest mulig relevante resultat.
Jeg selv for eksempel prøver ofte å finne løsningen på Google ved å tenke "Hvordan kan en person som har hatt et liknende problem før meg ha skrevet sitt innlegg i ett eller annet forum?", hvis dere skjønner hva jeg mener.
Ofte er det også en fordel å kan tenke seg hvordan det ble spurt på engelsk siden man ofte får opp mange flere resultater.

Kanskje burde vi poste en liten veiledning for folk om hvordan vi søker for å få opp mest mulig relevant informasjon? (skyt meg hvis det har blitt skrevet før, jeg har ikke søkt=) )

For all del... jeg er enig i at veldig mange tråder kunne vært ungått. Jeg deler også trådstarters oppfatning av å ha svart på de samme spørsmålene gang på gang i årevis :)
...all honør til de som fortsatt svarer :)

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Oppfordring til alle moderatorer!!!

Innleggav Jetcake » tir 14.04.2009 15:24

Slik det kunne vært:

1. Guide om forskjellige ting slik at man kan finne problemet.
2. forberedet søkefunksjon.
3. En funksjon som sier at du må søke på google før du lager et nytt emne.
4. kanskje en guide om å søke og :-P

Noen dere mener burde vært med utenom disse :-)
medlem i 181 måneder
 

Re: Oppfordring til alle moderatorer!!!

Innleggav xclusive » tir 14.04.2009 15:34

Det først punktet i guiden om "hvordan søke riktig på google" bør jo i det minste være å søke på hva som står i feilmeldingen man får opp. Mange klarer å Shift-CMD-4, legge ut bilde og spørre om hva feilen er, men svært få skjønner at det går ann å skrive det inn i søkefeltet på google eller her på Mac1. Det jeg frykter mest er at folk synes det er lettere å ta en screendump istedet for å skrive av hva som står i feilmeldingen. Hadde man hatt mulighet til copy/paste hadde det sikkert vært mange gjentagelser som hadde vært unngått.

Dessverre så har dette problemet eskalert så mye nå at jeg til slutt ikke gidder å svare, men en "har du søkt i google" kommentar istedet kan bli løsningen. Det er som oftest ikke en hyggelig tilbakemelding å få, men vi har alle vært der. Jeg har også fått den kommentaren noen ganger da jeg ikke viste noe om ting og tang. Nå vet jeg bedre, og jeg lærte jævelig godt av de kommentarene.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Oppfordring til alle moderatorer!!!

Innleggav Judas » tir 14.04.2009 15:38

Søkeguiden til mac1

La meg fyrst seie at eg er heilt enig med trådstartar. Det blir oppretta for mange undøvendige trådar her på mac1.
Me har i reglane våre ein paragraf som heiter «søk først, spør etterpå.»
Eg har vore moderator her på forumet i nokre år no og det er ikkje alltid like enkelt.
Problemet vårt er at om me slår for hardt ned på nye medlemmar på forumet som dristar seg til å poste noko, så får dei på pukkelen så det susar. Det bidrar til å skremme vekk medlemmar og brukarar.
Men om me ALLE, både moderatorar og erfarne brukarar prøver å hjelpe med søk og poste linkar, og deretter igjen gjev oss mods beskjed om slike trådar, så kan me stenga dei. Brukaren har fått hjelp og erfarne brukarar har ikkje svara på eit spørsmål for n´te gong.
Ein annan ting er når andre som har vore medlem i ti månader kjem med ein slik post, så stenges den umiddelbart, så fort nokre av oss mods ser den.
Hugs at me gjer dette på fritida og mange har full jobb og familie ved sida av.

Slike oppfordringar som dette er kjempepositivt, og betyr at mac1 har mange brukarar som bryr seg om forumet og at det skal fungera best mogleg.
Og som eit lite PS! kan eg jo nemna at det finnes eindel like trådar frå før som omhandlar unødvendige trådar og ikkje minst unødvendig posting.

viewtopic.php?f=108&t=154743&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=108&t=216834
viewtopic.php?f=113&t=108250

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Oppfordring til alle moderatorer!!!

Innleggav iMacJhonny » tir 14.04.2009 15:58

Jeg er av den oppfatning at det er en umulig oppgave for moderatorene å skulle holde oversikt over alle tråder som postes - derfor mitt forslag om å tvinge folk gjennom en søkingsprosses for å opprette nye emner.

Jeg ser allikevel ikke helt problemet med å være så forsiktig med nye medlemmer. Når dere ser et slikt nytt medlem som poster unødvendig -> slett tråden og send ut en hyggelig standardmail om at emnet er blitt slettet pga at det allerede er tatt opp tidligere. Tips om å søke i søkefeltet. Jeg ser ikke helt problemet.

Det hjelper ingen ting ift ryddighet å stenge emner. Da må jo vi som søker åpne like mange poster, bare for å finne ut at emnet ble stengt.
medlem i 209 måneder
 

Re: Oppfordring til alle moderatorer!!!

Innleggav Judas » tir 14.04.2009 16:01

Det blir pr. idag gjort akkurat slik som du skisserer. Tråden slettes og brukar får ein hygglig PM frå oss. Det eg sikta til er alle svara han får frå brukarar som hudflettar vedkommande for å gjere ein feil FØR ein mod ser tråden. Då har me mista eit medlem.
Når eg seier at tråden stenges, meinar eg om at det ligg info som trådstartar treng, blir den fyrst stengd og sidan sletta. Du vil ikkje få opp ein slik post når du søkjer.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Oppfordring til alle moderatorer!!!

Innleggav oyoy » tir 14.04.2009 16:16

Hva om alle nye brukere måtte aktivere kontoen sin før de fikk til å poste, og at siden for aktivering kun kunne finnes ved å søke?

Vet ikke om dette lar seg gjennomføre i praksis på noen elegant måte, men det ville ihvertfall være en grei påminnelse om at "her søker vi før vi poster"....

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Oppfordring til alle moderatorer!!!

Innleggav xclusive » tir 14.04.2009 18:12

Jeg er veldig enig denne løsnignen oyoy skisserer her, om man gjennom søk må kunne finne ut hvordan man kommer frem til å få aktivisert kontoen sin, tror jeg brukerne også blir bedre kjent med retningslinjene på hvordan forumet er til. Jeg vet at Mac1 er interessert i mange medlemmer for markedsføringen sin skyld, men når gode trofaste brukere slutter å bruke forumet fordi det ikke gir noe mer, har liksom Mac1 utspilt sin rolle som det største macforumet i Norge.

Jeg mener også at man i tillegg til oyoy sin måte å screene brukere på skulle vært et vote-system slik at brukere eller moderatorer skal kunne rate andre brukere slik at folk som ikke søker før de spør midlertidig kan oppleve å få en karantenetid. Under en sånn karantenetid må man ihvertfall bli flink til å søke opp de svar man skal ha, for man kan jo ikke poste under denne utestengelsen.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Oppfordring til alle moderatorer!!!

Innleggav NamKeng » tir 14.04.2009 18:17

audible har ett genialt system om du skal kontakte support.

noen moderatorer eller andre her som har provde det? får faktisk spørsmålsrunde før jeg skriver henveldelsen også når den er ferdigskrevet kommer det opp relaterte svar som kanskje kan besvare henvendelsen.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Neste

Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]