Svindelannonser på Mac1.no?

Kom med ris, ros og forslag til våre nettsider

Svindelannonser på Mac1.no?

Innleggav Ove » fre 13.11.2009 0:40

Akkurat nå er det en annonse på forsiden:

"Hvor smart er du? Hvor mange trekanter ser du?"

Klikkeknapp "Ta testen nå"

Da kommer man til:

http://www.easysuperonline.com/offer.ph ... 250_moteklær%20billig_mac1.no

Der man kan ta testen begynner det å koste penger med én gang.

Med små skrift nederst finner vi betingelsene:

Abonnementstjeneste. 30 Kr per produkt, maksimum 180 Kr per to uker. En påmeldingskostnad på 90 Kr gjelder.

* Når du abonnerer på denne tjenesten vil du motta tjenestene som vises på den aktuelle siden. Deretter vil du få tilsendt 3 tjenester hver uke, utvalgt av CellXL, á 30Kr /stykk (standardbetalinger til operatøren og skatt kan bli pålagt). Avgiften blir belastet to ganger i måned 2 SMS, 90Kr/SMS (f.eks. 180Kr) For å stoppe tjenesten, send MGSTOP til 2333. Med en gang du har sendt MGSTOP har du en varslingsperiode på 20 dager. Man må være over 18+ år, samt ha regningsbetalerens tillatelse. CellXL opererer i samsvar med de norske lovene for Mobiloperatører og SMS-tjenester samt andre relevante dokumenter. CellXL tilbyr nyskapende informasjon og underholdning for din mobiltelefon slik som ringetoner, javaspill og bakgrunnsbilder. CellXL tilbyr originale og unike tjenester av beste kvalitet. Telefonen må kunne brukes på Internett og være i stand til å bruke SMS. CellXL er et varemerke tilhørende M.E Media Market P.O. Box 641, Givatayim 53106. Hjelpedesk: 21547847."

Jeg mener at dette rett og slett er svindel og lureri, og at Mac1.no (og mange andre bra nettsteder) burde gjennomskue dette og ikke slippe slike annonsører til.
medlem i 230 måneder
 

Re: Svindelannonser på Mac1.no?

Innleggav Stene » fre 13.11.2009 3:22

Har du ikke sett på tv det siste året?? Disse spillene, ringelyder, bakgrunnsbilder og konkurransene man kan være med på som koster 50 kr i uken og som i tillegg er tilnærmet umulig å stoppe florerer jo på norsk tv. De er stort sett rettet mot barn... Telebransjen har gått ut og frarådet folk å abonnere på dette.
medlem i 172 måneder
 

Re: Svindelannonser på Mac1.no?

Innleggav David_Hansen » fre 13.11.2009 3:37

Er glad jeg har WebKit plug-in som heter ClickToFlash, så slipper jeg alle de annonsene på Alle sidene..
Anbefaler det

http://www.macupdate.com/info.php/id/30682

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Re: Svindelannonser på Mac1.no?

Innleggav Ove » fre 13.11.2009 18:32

Takk for svar!

1. Jeg ser veldig lite på TV, og da nesten bare NRK, og der er det gudskjelov ikke reklame. Men jeg mener å huske at temaet var oppe en gang (eller flere?) i programmet Forbrukerinspektørene på NRK.

2. Takk for tips om ClickToFlash. http://rentzsch.github.com/clicktoflash/
Bør kanskje prøve ut noe sånt. Det er mange irriterende og støyende annonser også på f. eks. forskning.no og andre nettsteder jeg er innom daglig.

Men jeg har også daglig behov for å avspille SWF-filer, for jeg er nettstudent ved et universitet som legger ut forelesninger i .swf-format. Skal sjekke hva som skjer med dem ved bruk av slike programmer.
medlem i 230 måneder
 

Re: Svindelannonser på Mac1.no?

Innleggav Lokehue » fre 13.11.2009 18:45

@Stene: Flere som ikke ser TV. Jeg avbestilte hele kabelabonnementet i januar, og har ikke sett på TV siden. Har ikke angret et sekund! :-D Har hatt flere perioder før uten TV, og de har vært veldig produktive. TV er stort sett bare tull og bortkastet tid...

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Svindelannonser på Mac1.no?

Innleggav ak » lør 14.11.2009 22:48

@Ove: Det dreier seg helt sikkert om en AdSense annonse som kom via Google, det vil si at vi sannsynligvis aldri har sett den.

Dessverre er det lite sannsynlig at vi (eller andre) i fremtiden kan sjekke alle som vil annonserer via AdSense og lignende teknologier. Det som gjør systemet effektivt er at man kombinerer et stort antall annonsører og et stort antall publikasjoner via stikkord og geografisk informasjon. Prøv å besøke Mac1 når du er på ferie i utlandet.

Du kan ta saken opp med Google. De har bedre mulighet for å sjekke på forhånd, og en blokkering fra deres side vil også ha en reel effekt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Svindelannonser på Mac1.no?

Innleggav Ove » lør 14.11.2009 23:15

Takk for svar! Da skjønner jeg mer. Men lignende annonser finnes på mange respektable steder, og det skal vel mye til for at jeg alene skal kunne gjøre inntrykk på Google.

Men irriterende er det. En variant er typen "Vinn en iPhone" som ender i samme lureriet. Det er vel ganske sannsynlig at de som står bak får inn penger til en del tusen iPhones før de (kanskje) gir bort én.
medlem i 230 måneder
 

Re: Svindelannonser på Mac1.no?

Innleggav ak » lør 14.11.2009 23:17

Yep, hvis alle bruker sunn fornuft så forsvinner de, enten av at ingen trykker (Google slutter da automatisk å vise de) eller at sidene ikke tjener penger på det.

Skal ikke se bort i fra at Google tar affære hvis et par stykker klager. Hver enkelt annonsør har ikke så mye de skulle ha sagt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Svindelannonser på Mac1.no?

Innleggav Ove » søn 28.02.2010 19:00

Senere så jeg det samme lureriet på Facebook. Nå har det endeig blitt tatt fatt I:

http://www.dinside.no/836611/advarer-mot-iq-test-paa-facebook

Håper jeg slipper å se slike annonser igjen på Mac1.no og relaterte nettsteder.
medlem i 230 måneder
 

Re: Svindelannonser på Mac1.no?

Innleggav Ove » man 04.04.2011 1:23

Her kom en oppsummerende artikkel som tar for seg nøyaktig samme annonser som jeg startet denne tråden med:

http://www.dinside.no/866028/dette-er-r ... ka-svindel

Og dessverre så dukker de opp oftere og oftere på flere og flere nettsteder, uten at det ser ut til å ha noe med Google å gjøre.
medlem i 230 måneder
 


Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]