Vil vi ha "search nazis"?

Kom med ris, ros og forslag til våre nettsider

Vil vi ha "search nazis"?

Innleggav svano » man 28.12.2009 1:27

Jeg vet det står i reglene for bruk av forumet at man skal søke først og så spørre/legge inn innlegg, men det står også at man skal holde seg til folkeskikk. Jeg syns i for stor grad dette forumet begynner å få en tone hvor det virker som om man skal ta folk som spør om noe som er spurt før eller som kan finnes via google. Er det virkelig nødvendig?

Gi svar, vis til en tråd som gir svar, vis til "forumregler", men man må da kunne holde en god tone likevel?

Jeg har ikke noe med styr og stell av dette forumet å gjøre, men er bruker av forumet så jeg sier nå mitt uansett.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Vil vi ha "search nazis"?

Innleggav Rubenius » man 28.12.2009 1:51

Du har et poeng. Selv om jeg skjønner at folk blir leie av å se de samme innlysende spørsmålene igjen og igjen må man forstå at ikke alle er like kyndige, og at det da ikke alltid er like lett å beskrive problemene man opplever. Da er det ikke alltid like lett å søke heller. Samtidig må vi godta at ikke alle har "jeg får google det" som første impuls når de støter på et problem

Hver enkelt får etter beste evne vurdere om de vil være overbærende når de kommer over spørsmål som for en selv har innlysende løsninger eller kan ha blitt besvart tidligere.
medlem i 177 måneder
 

Re: Vil vi ha "search nazis"?

Innleggav cladi » man 28.12.2009 2:33

Veldig enig i at det uansett bør være en god tone. Men (det er alltid et men):

Kan jo bare snakke for meg selv, men både dette forumet og iPhone-forumet begynner for min del å bli svææææært uinteressant, rett og slett fordi de samme spørsmålene går igjen og igjen. Og mitt inntrykk er at flere av de som har vært her inne en stund, forsvinner etter en viss tid. Nå vet jeg jo ikke om det er forsdi de blir lei av det samme som meg, men det er nå i alle fall en teori.

Og jeg synes vel egentlig ikke det er - og heller ikke burde være for noen andre - vanskelig å søke, hverken i forumet eller på Google for å få de enkle svarene på de ofte svært enkle spørsmålene. For det er måte på hvor mange ganger man gidder linke til de samme gamle trådene.

Det er nå min mening. Men som sagt; alle bør møtes med en god tone.
medlem i 199 måneder
 

Re: Vil vi ha "search nazis"?

Innleggav BendikS » man 28.12.2009 3:21

aboslutt enig i at man burde holde en god tone, men samtidig, som når det kommer tråd etter tråd om hvordan man partisjonerer en harddisk og hva et filsystem er og hvilket man burde bruke, hvor vanskelig er det å gjøre et lite søk? og da mener jeg ikke tråle nettet etter informasjon, det er jo mange som ikke er så godt kjent med nettet og ikke vet hvor man kan finne informasjon til det aktuelle problemet, noen er kanskje ikke så gode i engelsk, noen er ikke kjent med dataterminologien og i hvert fall ikke når den i tilleg ofte er på engelsk. Men likevel, burde man kunne google en feilmelding eller gjøre et lite søk her på mac1 hvis man f. eks har fått en harddisk eller et høytalersystem og lurer på noe angående dette, siden det vanligvis er mange før en selv som har hatt lignende spørsmål før.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Vil vi ha "search nazis"?

Innleggav Jon » man 28.12.2009 3:33

Søk først, spør etterpå. Det er reglene, og de er der for en grunn.

Jo flere tråder man får som inneholder ca. det samme, jo vanskeligere/dårligere blir det å få tak i informasjonen. Samme type informasjon skal helst holde seg i samme tråd. Det er bedre å lese igjennom én tråd, og få all info, enn å måtte lese igjennom 50 for å finne den ene hvor det står den lille ekstrainfoen som gjør at du klarer å løse problemet ditt.

Trenden er nå at flere og flere kjøper appleprodukter, og flere og flere finner veien hit til mac1. Det er fint, men det er også ganske kjipt for oss som har vært her siden starten. I starten var det en hel del interessante problemstillinger og diskusjoner som ble tatt opp – hvor flere dyktige personer bidro. Per i dag, med så mange nye og uerfarne mac-brukere, så har antall interessante tråder falt til et minimum. Dette fører igjen til at de dyktigste brukerne her inne rett og slett ikke gidder å være her så mye som de var før (meg selv inkludert).

Reglene skal man forøvrig lese før man begynner å bruke forumet, og der står det at man SKAL søke først, for så å spørre etterpå hvis man ikke finner svaret. Det er også linket til en søkeguide i samme avsnitt som søkeførst-regelen står.

(flyttet denne tråden til Ris og Ros for Mac1. :) )

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Re: Vil vi ha "search nazis"?

Innleggav slogmo » man 28.12.2009 3:39

Folkeskikk er viktig.

Jeg synes det er viktig at folk lærer seg at de kan søke først, og evt spørre om de ikke finner noe, eller synes noe er uklart.
Det kaller jeg hjelp til selvhjelp.

Hvis man er mye her inne, så kan man ikke unngå å legge merke til at det ofte er de samme tingene som går igjen.

- Hvilket filsystem skal jeg bruke til ekstern disk når jeg har OSX og Windows.
- hvordan kobler jeg Mac'en min til TV'en
etc etc

Hvis man søker, så kan man faktisk finne svaret på det man lurer på med en gang, istedenfor å måtte vente til noen tar seg tid til å svare på det man lurer på.
Og ingenting er jo bedre enn det?

Dette forumet er jo ikke en helpdesk, der man får betalt for å sitte å svare på ting.
Man gjør det av helt fri vilje, og man kan jo la være å svare om man er lei av de gjentagende spørsmålene.
Men folk må og forstå at i forumet er det bygd opp mye kunnskap, som er søkbar, om man tar seg bryet med å søke.
Kanskje man ikke er erfaren med data og/eller dataforum.
Kanskje man ikke legger merke til søkefunksjonen.
Da synes jeg det er fint om noen (i en god tone) poengterer at dette hadde vedkommende kunne funnet svar på med en gang om han/hun hadde brukt søkefunksjonen.

Hvor mange tråder ser du med følgende innhold?
- Hei jeg har et problem
- Jeg har Googlet men fant ikke noe fornuftig
- Jeg har søkt her inne, men fant ikke noe som hjalp
- Er det noen som kan hjelpe meg?

Sannheten er at det er svært sjelden. Som regel er det første linje, og siste.

Jeg er i alle fall enig i at Search Nazis kan vi være foruten.
Men om noen i en god tone sier "dette kunne du funnet ved å søke her på forumet" så er det helt akseptabelt i mine øyne.

I det minste kan folk som er lite datakyndig og ikke vet hvordan man skal søke kanskje nevne det i tråden?
"Hei, jeg har et problem, men er uerfaren med datating, og trenger litt hjelp.... etc".

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Vil vi ha "search nazis"?

Innleggav svano » man 28.12.2009 4:08

@Jon
Trenden er nå at flere og flere kjøper appleprodukter, og flere og flere finner veien hit til mac1. Det er fint, men det er også ganske kjipt for oss som har vært her siden starten. I starten var det en hel del interessante problemstillinger og diskusjoner som ble tatt opp – hvor flere dyktige personer bidro.


Dette beskriver dels den situasjonen man også hadde da linux begynte å bli litt mer mainstream. Etterhvert som kunnskapen til brukerne av OSet sank (og dermed også brukerne av forumene) ble viljen til å hjelp mindre. Den harde kjernen fra starten ble lei.

Poenget mitt er ikke at det er feil å ha søk først som et prinsipp, men at man må innse at:
1) det er ikke alltid like greit å vite hva som ville være et fornuftig søk for å få svar på det en lurer på
2) vi må også være imøtekomne for nye brukere. Mac1 som produkt presenterer seg som en rimelig mainstream sak med lav terskel. Forumet bør også gjenspeile dette. Vi skal være stolte av at den posisjonen dette forumet har som manges førstevalg i søken etter info om mac og at forumet ikke bare er et lite, sært eliteforum!

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Vil vi ha "search nazis"?

Innleggav iMacJhonny » man 28.12.2009 11:33

Jeg synes man burde lagt de løste trådene i en slags wiki der man kunne gå inn etter modell, type problem (HD/RAM/filsystem osv) og få en oversiktelig liste over vanlig spørmål med løsninger.

Jeg synes også aat det er alt for mange spørsmål som går igjen til at jeg synes dette forumet er noe særlig interessant. En gang lagde jeg en guide for å skifte HD i en hvit MB da jeg så hvordan forumet oversvømtes av dette spørsmålet. Her hadde jeg bilder, video og linker til HD som passet og hva man måtte passe på ved bestilling. Allikevel fortsatte den uendelige strømmen med spørsmål som var besvart i guiden og sikkert 100 ganger tidligere.

Derfor tror jeg at om man vil beholde litt kompetanse her, så må man få ned antallet unødvendige spørsmål. Da det ser ut til at folk ikke respekterer/ikke har kompetanse til å utføre søkningen, må man kanskje se på layouten av sidene og om det er noe man kan forbedre slik at folk lettere finner frem til det de lurer på.

Edit: Mens dette innlegget ble skrevet er det kommet 2 tråder der den ene lurer på hvilke filformat som kan brukes på en ekstern HD som skal brukes på OSX og win, og en som lurer på kloning av disk for å bytte ut i en MB. Unødvendig at dette er besvart et utall ganger allerede... Men kanskje er det som sagt litt for uoversiktelig å finne denne informasjonen?
medlem i 209 måneder
 

Re: Vil vi ha "search nazis"?

Innleggav petterandreas » man 28.12.2009 11:59


Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 


Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron