Inkonsekvens og unfallenhet

Kom med ris, ros og forslag til våre nettsider

Inkonsekvens og unfallenhet

Innleggav Frants » fre 18.02.2011 13:43

Et litt langt hjertesukk for spesielt interesserte.

Jeg har vært involvert i en tjeneste for nettbaserte spørreundersøkelser. I den forbindelse skaffet jeg for et par år siden en rabattkode for mac1 sine brukere.
viewtopic.php?f=123&t=210528
Dette blei applaudert av Admin

Så jeg gjentok stuntet ett år seinere
viewtopic.php?f=123&t=226201

Da blei tråden kjapt stengt som snikreklame. Det var jo litt inkonsekvent, men jeg har egentlig ikke så store problemer med det, siden beskjeden ved stengning var grei: man skulle ha skriftlig tillatelse fra administrator før man la ut noe slikt og man skulle passe på å flagge sine roller (det siste har jeg gjort hele veien, men greit nok at man skal avtale på forhånd).
Jeg tok ikke opp tråden der og da, men påpekte en inkonsekvent politikk da ren reklame for produkter faktisk havnet på forumets forside ved flere anledninger:
viewtopic.php?f=123&t=226201
viewtopic.php?f=450&t=236399
viewtopic.php?f=450&t=241331

Altså ren avskrift av reklamefolderen fra produsentene, uten det minste egenvurdering, testing, sammenligning med alternative produkter osv. Men dette er altså lov? Forfatteren tjener Kickbacks - så det ligger jo en egeninteresse her også.

Så da måtte jeg jo få denne skriftlige tillatelsen. Så jeg sendte en epost:

Den 17.09.2010 13:44, skrev Frants Gundersen:
> Hei
>
> Jeg har fungert som konsulent for utviklingen av en web-app for epostbaserte spørreundersøkelser (http://www.lagunasurvey.no). Siden jeg både har kontakter i utviklerfirmaet og er ivrig Mac1-bruker har jeg ved to anledninger lagt inn en tråd på mac1's forumdel der jeg har tilbudt mac1-brukerne en spesialrabatt på systemet.
>
> Reaksjonen har - mildt sagt - vært blandet. Første gang fikk jeg et hyggelig svar fra Admin på Mac1 om at det var da flott at Mac1-brukere fikk et slikt tilbud. Andre gangen ble tråden stengt med beskjed om at slik reklame ville man ha seg frabedt.
>
> Men jeg blei oppfordret til å kontakte redaksjonen på forhånd i forbindelse med en slik tråd. Så det gjør jeg nå.
>
> At det er en form for PR er det jo ikke noen tvil om - firmaet som lager systemet ville jo ikke gitt fra seg en stor prosentandel av prisen hvis de ikke trodde de fikk noe igjen i form av omtale/spredning. Men i forhold til andre omtaler av produkter (alt fra NAS til bærevesker) som omtales på Mac1 var jo dette et spesielt tilbud for Mac1-brukerne, og jeg trodde det dermed hadde en viss relevans (slik første gangens erfaring indikerte).
>
> Dette er jo ikke et spesifikt mac-produkt, men kan brukes av alle (selv om det er utviklet på mac). Så jeg mener at det ikke har noe på forsiden å gjøre som redaksjonelt stoff. Men en evt rabattkode ville være spesielt for mac1-brukere, og er vel dermed minst like relevant som f.eks slike oppslag som denne: http://mac1.no/artikkel/9019/ny-nas-harddisk-fra-lacie.
>
> Så nå er altså spørsmålet: skal jeg forsøke å skaffe en ny rabattkode for mac1s brukere? Og er det ok at jeg lager en tråd på det?
>
> Mvh
> Frants


Taust. Så jeg sendte en til:

Den 1.10.2010 skrev Frants Gundersen
Hei

Har dere oversett denne henvendelsen? Litt komisk at jeg tidligere har blitt bedt om å kontakte redaksjonen/webmaster, men at jeg ikke får svar når jeg først gjør det ...

- Frants


Taust fortsatt.

Kan ikke annet enn å bli provosert. Først applauderer man. Så stenger man. Så lar man andre lage ren reklame og henger det opp på forsida og gir dem atpåtil kickbacks. Så svare man ikke på verken en henvendelse eller påminnelse.

Og selve den prinsippielle diskusjonen om hva som er greit og hva som ikke er greit i forhold til reklame er det ingen som tar. De tre forsideartiklene jeg har referert til mener jeg er langt under pari mht redaksjonelt innhold. Samtidig hadde jo jeg faktisk en genuin mac1-tjeneste - en rabattkode som kun blei distribuert her på forumet. Og ved hver anledning jeg har påpekt problemstillingen er det ikke én av de ansvarlige som faktisk tar diskusjonen

Så nå lurer jeg på:
- er det greit med reklamefolderavskrifter som forsideartikler?
- og i tilfelle "ja", hvorfor kan ikke jeg da legge ut en rabattkode i en tråd (som jeg ikke tjener verken kickbacks eller prosenter på)?
- hvorfor svarer ikke webredaktøren på henvendelser?

Puh - det var litt godt å få det ut!

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Inkonsekvens og unfallenhet

Innleggav Wavelength » fre 18.02.2011 15:08

Du har jo fått lagt det inn en gang. Holder ikke det?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Inkonsekvens og unfallenhet

Innleggav Frants » fre 18.02.2011 15:40

Slike rabattkoder har begrenset varighet.

Men mitt hovepoeng nå er ikke å legge inn ny kode. Det kunne jeg nok skaffet, men var altså ikke temaet.

Det var derimot to andre ting jeg forsøkte å løfte opp:
1. Selve prosessen fra ansvarlige hos Mac1 som jeg mener har vært inkonsekvent. Og som i tillegg inneholder en øredøvende taushet når jeg påpeker dette.
2. Unfallenhet i forhold til å diskutere vurderingene av det redaksjonelle som ligger bak stengning av tråder og ubetalt reklame som forsidestoff.

Altså, utgangspunktet er jo at jeg alt i alt liker Mac1 godt, og har vært trofast bruker i en årrekke. Og at det da er naturlig å spille inn kritikk når det er prosesser, holdninger eller beslutninger jeg mener ikke lever opp til den standarden man forventer av et forum av Mac1s kalliber.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Inkonsekvens og unfallenhet

Innleggav ak » søn 20.02.2011 15:43

Hei,

- innlegg fra 2009, så dette er rimelig gammel melk
- to svært forskjellige innlegg
- nesten ett år i mellom
- vurdert av to forskjellige personer

Under disse omstendighetene er det ikke til å unngå noe variasjon i tolkningen.

Min vurdering er at moderator har gjort riktig, dette er reklame og et brudd på reglene. Kanskje har han til og med sjekket om du har reklamert for dette før. Det er mulig at kolby blingset og ikke skjønte nøyaktig hva din relasjon til selskapet er, uansettt betyr ikke en klapp på skulderen at du har fått en ufravikelig rett til å reklamere i forumet.

Så vær snill, ikke kast bort moderatorenes tid på dette. Hvis du vil reklamere så kan du kjøpe reklameplass på lik linje med alle andre. At LaCies produkter får redaksjonell omtale er særdeles lite relevant.

Konsekvent nok ?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Inkonsekvens og unfallenhet

Innleggav Frants » tir 22.02.2011 11:59

Sorry, jeg skal ikke bruke mer tid på dette. Det er ikke meningen å kaste bort noens tid og jeg lar dette være mitt siste innlegg i sakens anledning. Men må få lov til å påpeke noen punkter:

AKs innlegg bærer preg av en nedlatenhet som du godt kunne spart deg. Saklighet er først bud i en diskusjon:

- Jeg var ikke ute etter reklame da jeg skrev først innlegg i denne tråden. Tvert i mot har jeg jo gjort det klart at det var greit at tråden blei sperra andre gangen. Jeg har derfor heller aldri hevdet min "ufravikelige rett til å reklamere". Å urettmessig tillegge en debattant holdninger som flertallet vil synes er usmakelige er et "skittent knep".

- Jeg ville personlig ikke gitt LaCies produkter førstesiden med ubetalt reklame. Å kalle det redaksjonelt stoff øker bare rekalmeverdien, men innholdet står til stryk i en hver journalistfaglig vurdering. Sammen med de andre sakene jeg refererte til. Men det er tross alt Mac1 sitt valg. Så da må det jo være greit for meg - hvilket nivå Mac1 legger seg på kan jo ikke jeg bestemme. Men mitt poeng da var at for en utenforstående ser dette inkonsekvent ut - å gi kickback for reklame på forsiden når man har regler som bannlyser reklame i ordinære tråder. Sånn sett er dette relevant, selv om ingen vil ta diskusjonen.

Så når AK tror jeg er ute etter reklame, og spør om det er "konsekvent nok", viser vel bare at han ikke klarer å følge min argumentasjon. Innlegget føyer seg pent inn i prosessen der det ikke har vært det misnte drypp av selvransakelse, åpenhet på om man kanskje hadde et forbedringspotenisale mht redaksjonell linje eller annen form for selvkritikk. Innlegget starter imidlertid bra, der det ser ut til at AK gir en ok bakgrunn for behandlinegn, men sklir over i det nedlatende og usaklige. Men har altså ikke tenkt å forfølge dette videre.

Case closed for min del.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Inkonsekvens og unfallenhet

Innleggav Gelle » tir 22.02.2011 13:07

Uten å ta stilling til denne konkrete saken, så er jeg enig med Frants at administrator la for dagen en særs nedlatende holdning. Frants innlegg er saklig og har en helt klar interesse også for andre. Det at han fikk lov til å lage en slik tråd tidligere, skulle jo indikere at det er ok, uten at han skal beskyldes for å mene at han har en ufravikelig rett. Synes du ikke?

Det er ikke holdbart at reglene i forumet skal oppleves uforutsigbar, og at han nærmest skal skjelles ut når reglene plutselig tolkes alternativt.

Jeg er i tillegg enig i at forholdet mellom reklame (redaksjonell omtale) på forsiden og reklame i diskusjonstråder burde forklares/utgreies.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]