Hva bør jeg velge?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Hva bør jeg velge?

Innleggav Slacker » tor 09.10.2003 9:39

Hei!
Har tenkt å kjøpe mac, ble forelsket da jeg prøvde en eMac...? (tror jeg) for første gang for ca. 1år siden. Den skal brukest mest til Photoshop, men skal benytte til det meste av andre grafisk software også (3D, videored.m.m). Har ikke allverden med penger.

Hva bør jeg velge, og hva bør jeg tenke på?
Har tenkt på PowerBooken leeeenge, men kan/skal jeg heller gå for en iBook?

PS: Noe annet en Apple er uaktuelt, da lar jeg heller være.
 

Innleggav segrov » tor 09.10.2003 11:32

Hei du.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en ny bærbar 15" g4. Hvis ikke bør du sørge for at en brukt i allefall er billig.

De nye g4ene har nemlig plass til 2gb minne totalt og har en raskere disk en gamle bærbare. Jeg bruker en gammel pb g4 og kan skrive under på at disken er den største flaskehalsen, så hvis du kjøper en slik, bør du sette i en ny og raskere disk - helst en på 7200rpm. Minne trenger du hvis du skal jobbe med 3d, og de gamle pbene har bare plass til 1 gb, men det bør jo holde en stund det også...?
medlem i 249 måneder
 

Innleggav admin » tor 09.10.2003 12:25

Er du 100% avhenging av bærbare?

Hvis ikke, og du har tenkt deg å jobbe med slikt grafisk arbeid som du nevner så er det jo ingenting som slår en G5. Maskinene er utrolig raske og fremtiden!

Hvis du har noe begrenset budsjett, så får du mer for pengene med en 1.6GHz G5 enn en Powerbook, og begge er jo veldig stilige.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Slacker » tor 09.10.2003 13:41

Er ikke avhengig av bærbar, men det hadde vært meget kjekt.

ehh...må du ikke ha skjerm i tillegg på en G5 eller PowerPC. Disse er jo ikke akuratt billige. (men j*lig fine)
Hva med en eMac eller iMac er de noe tess?

Hadde helst lyst til å kjøre "apple all the way" når jeg først skal :D
 

Innleggav nick » tor 09.10.2003 16:13

Skal du jobbe med Photoshop og 3D-software vil jeg anbefale at du bruker endel penger på RAM. Har du nok RAM slipper maskinen å bruke harddisken når du jobber med bildene -> mye kjappere.

iMac'ene og eMac er supre maskiner - er budsjettet trangt kan det være et godt alternativ. Bakdelen med disse maskinene er at de ikke kan utvides noe særlig, det er ingen ekstra PCI-plasser o.l. Men trenger du f.eks. mer harddiskplass kan du jo supplere med en ekstern FireWire-disk, de blir bare billigere og billigere. Det er ingen problem å gi dem mere RAM.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 09.10.2003 17:10

Hvis jeg skulle valgt mellom eMac og iMac, ville jeg garantert valgt iMac. Jeg ville valgt iMac 17". Den har raskere prosessor, raskere ram, er MYE penere, har bedre skjerm (med bedre oppløsning) og dobbelt så bra skjermkort. Selv om du kanskje tror eMac'en er billigere, så er den ikke det, i forhold til hva du får. Dessuten smeller det nesten høyt, når man lukker igjen CD skuffen på eMac'en (noe jeg ikke liker) :). eMac'ens design synes jeg heller ikke at Apple kan skryte noe særlig av. Alle andre nåværende Apple produkter synes jeg er nydelige.

iMac 17" (som har SuperDrive) koster på AppleStore Norge:
kr 17.490,00,- inkl.mva (man bør invistere i mer ram)

En tilsvarende eMac, vil koste på AppleStore Norge:
kr 16.388,99,- ink.mva

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Slacker » tir 14.10.2003 12:35

Har nå kjøpt Powebook 15",
Jippi, får den om ca. 14 dager håper jeg...
 

Innleggav admin » søn 19.10.2003 18:10

Gratulerer med kjøpet, og husk å kom tilbake hit hvis det er noe du lurer på! Kan også anbefale og komme på nomac chatten på iChat hvis du ønsker å prate om Mac med andre norske Macere :)

Det arrangeres også (nesten) månedlige Mac-treff i de største byene!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Slacker » tor 30.10.2003 20:53

Vel...3 lange uker er gått siden jeg bestilte min mac og har enda ikke sett snurten av den. :? ugh

Kjøpte på den nyåpnede eplehuset butikken i ålesund. (Mye bedre å kunne se og prøve herligheten før du kjøper.)
Er det noen her som har erfaringer med eplehuset? (gode/dårlige)

Tror dere jeg vil få med Panther, gratis?

Håper jeg ikke får en book med de berømte hvite flekkene, som det snakkes om overalt på mac forumene.
medlem i 245 måneder
 

Innleggav admin » tor 30.10.2003 21:18

Ting tar tid :)

Du får jo spørre Eplehuset om hvordan det ligger ann.. 3 uker er jo en stund å vente. Hadde du kjøpt hos AppleStore hadde du nok vist litt mer nøyaktig Power Booken din var nå.

Forhåpentligvis slipper du disse skjermproblemene. Apple er klar over dem, og har vært klar over dem en stund nå. De nødvendige justeringene er sikkert gjort slik at du får en perfekt Powerbook :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Slacker » man 10.11.2003 1:54

Uff...var innom igjen på fredag for å høre om hvordan det lå an med levering. Ahh vet dere hva de sa 3 nye uker. det vil si at det i allfall tar 1,5 mnd. fra jeg bestillte til jeg får varen. Dette er alt for lenge. Hva skal jeg gjøre for å korte ned ventetida? Jeg lider!

Helvete...jeg er arg.


PS: det var pga hvite flekker på skjermen og derfor apple og ikke eplehuset sin skyld at jeg ikke har fått PowerBoka
medlem i 245 måneder
 

Innleggav sniffer » man 10.11.2003 4:11

Crap. Skjønner hvordan du har det. Håper det ordner seg.
Du vil få panther med ja.
Håper du fikk deg råd til en pen dose ram og Apple care i tillegg. PS krever en del minne.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Slacker » man 10.11.2003 9:30

Det positive med det hele er at eplehuset skulle ordne "god" rabatt på alt ekstrautstyret jeg kjøpte sammen med maskinen.

Bestilte kun med 512MB ram, men byttet ut slik at jeg får en ledig plass til å utvide senere. (Orginal oppsettet er på 2stk 256MB)
Apple og/eller eplehuset er ikke de billigste på RAM etter hva jeg forstår.
medlem i 245 måneder
 

Innleggav sniffer » man 10.11.2003 10:10

512 mb er en helt grei start synes jeg. :)
Ja. Apple og antagelig heller ikke Eple huset er billige når det gjelder minne. Får satse på at det er kvalitets ram du får. Kensington er det beste merket jeg kjenner til.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav metrom » man 10.11.2003 12:19

Slacker skrev:PS: det var pga hvite flekker på skjermen og derfor apple og ikke eplehuset sin skyld at jeg ikke har fått PowerBoka


skrev de dette i mail? kan du eventuelt paste det inn her?


(har powerbook med hvilte flekker selv. sier de at de kan fikse problemene så sender jeg den inn).
medlem i 246 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]