*Hjelp* :)

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

*Hjelp* :)

Innleggav supah » tor 13.11.2003 18:15

Hei!
Jeg skal kjøpe meg en mac, men er litt usikker på hvilken.
Ut ifra hva jeg har lest her på forumet er G5 et godt valg, men dyrt.
Prisen er ikke det største problemet for meg. Jeg jobber til daglig
med photoshop og illustrator og trenger noe bedre enn min nåværende pc - Amd Athlon XP 1700+ 1,47GHz 512mb ddr ram geforce 3.
Jeg opplever svært mye ventetid og en del operasjoner takler den rett og slett ikke.

Jeg tenkte på en iMac 17 superdrive eller en G5. Jeg ser at begge leveres med NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra. Er det mulig, eller noe poeng, og heller kjøpe ATI Radeon 9800 Pro? Og hvor mye ram bør jeg ha? Vil 512 holde eller bør jeg ha mer?

Jeg vil også ha en rimelig god skjerm med høy oppløsning, en 17" ldc skulle vel være ok?

Om jeg kunne fått noen anbefalinger og prisanslag hadde det vært kjempefint!

( Ser dette ok ut:
512MB DDR333 SDRAM (PC2700) - 2 DIMMs
? 160GB Ultra ATA drive
? Bluetooth Module
? Keyboard & Mac OS
? 17-inch TFT display
? iMac 1.25GHz
? DVD-R/CD-RW drive
? GeForce FX - 64MB DDR
? Two FireWire 400 ports
? Three USB 2.0 ports )

Mvh en mac noob :)
medlem i 245 måneder
 

Innleggav admin » tor 13.11.2003 19:48

Kostnadsmessig er iMacen ikke noe dumt valg, men du må tenke på et par ting. iMacen har ikke noen mulighet til å bli oppgradert utover RAM og harddisk, og iMacen er basert på den noe saktere G4 prosessoren som ikke støtter DDR RAM i full-hastighet.

Skal du drive mye med Photoshop og andre krevende programmer er en G5 absolutt å anbefale. Masse RAM er alltid bra i forhold til Photoshop, men 1GB bør holde en stund. Kjøp aldri RAM fra AppleStore direkte, dette blir alltid svin dyrt. Shop litt rundt og se om du finner RAM fra komplett.no og andre billige leverandører. Da får du senket prisen masse.

Apple sine skjermer er flotte å se på, men prismesssig rimelig dyre. Hvis du har et stramt budsjett anbefaler jeg deg også å sjekke forskjellige PC butikker som komplett.no og andre. LCD skjermer faller i pris og du får flere gode skjermer til en billig penge, men sats på DVI og ikke VGA.

Anngående grafikk kort så er det selvfølgelig forskjell på de to kortene, både i pris og ytelse. Vanskelig å ta noe valg der.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav supah » fre 14.11.2003 12:56

Først og fremst, takk for tipsene!
Har maila min lokale mac forhandler for å se hvilke tilbud de kan gi meg. :)
medlem i 245 måneder
 

Hva har du råd til, og hvor raskt vil du ha den?

Innleggav Hooloovoo » fre 14.11.2003 14:19

G5 vs iMac er egentlig et spørsmål om økonomi og ventetid. Slik det er nå, hvoler iMacen på å flytte seg oppover i hierarkiet til Apple, og det er ikke usannsynlig at vi ser en iMac med en temmelig krafig G5-prsessor til rett over jul. Det er også _meget_ sannsynlig at G5-uhyrene kommer til å bli jekket opp enda mer på den store MacWorld-konferansen som årlig holdes på nyåret.

iMac har jeg selv hjemme, og det en fantaskisk maskin. Bare det å kunne justere skjermen med en finger til akkurat slik du vil ha den, er herlig. Det vil fort bli frustrert på andre maskiner hvor du ikke kan justere skjermen til å passe til dine forskjellige sittestillinger... Men: Som vår kjære admin sa: oppgraderingsmuligheten er begrenset, og selv om maskinen sparker godt fra seg, kan det være greit å oppgradere f.eks. skjermkort når man føler for det. (Særlig hvis du har tenkt å spille med den i tillegg til Photoshopjobbingen.) Med andre ord - mye maskin for pengene, og i tillegg svært behagelig å jobbe med. (Både fysisk og psykisk :o)

G5-en koster en del mer, men slik jeg ser det vil du kunne ha den lenger, ettersom den er enklere å oppgradere, og har G5-prosessor. Jeg ville derfor ha lent meg mer mot den hvis du har råd.

Har du i tillegg tid til å vente til MacWorld-konferansen, ville jeg gjort det. Du vil kanskje ikke få maskinen før en gang i Januar, men da vil du få kraftigere prosessor. Forskjellen er i midlertid ikke _så_ stor, så det å kjøpe en nå vil absolutt være et godt kjøp. (Man kan alltid vente på noe bedre - til sommeren vil man jo ha dual-3Ghz-G5er...) Dette må du egenltig vurdere litt selv.

I OS X og med Photoshop ville jeg stappet i så mye ram jeg følte jeg hadde råd til. En G5-maskin fortjener egentlig 1Gig RAM i min mening. Angåene skjermkort må nesten noen andre svare - jeg er ikke så inne på detaljene der.

Angående skjermer vil nok Apple også oppdatere disse på EXPOen på nyåret, men de som er nå er bra og pene. Det begynner også å komme en del rabattordninger på dem, så det er greie priser. (sannsynligvis på grunn av fornyelsen som er i vente) Det kan være lurt å sjekke litt rundt etter slike skjermrabatter.

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på. :o)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav supah » fre 14.11.2003 19:20

Vil ikke også prisene da bli 'jekket opp' ? :roll: hehe, får se om jeg kan vente så lenge :)

Skjermene til apple er det rimelig stive priser på da. Regner med at jeg kan finne noe som er omtrent like bra til halvparten av prisen på komplett.no ellr no.

Fikk svar på mail jeg sendte til min lokale mac forhandler.
Apple Computer Apple G5 1800MHz 512MB/160Gb/Superdrive/NvidiaFX5200Ultra/MacOS X (M9031H/A) 1 stk á kr 22176,-
Kingston Technology 512MB PC3200 kit PowerMac G5 (KTA-G5400/512) 1 stk á kr 1046,-

Søkte etter Kingston ram på komplett, men fant ikke no. Er kr 1046 en stiv pris eller?
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Gjest » tir 18.11.2003 21:19

Det billigste og beste er nok å oppgradere din PC, med ny CPU og mer minne. Det er sansylnligvis på minne det stopper litt opp hos deg.
 

Innleggav supah » tir 18.11.2003 21:33

Gidder ikke å oppgradere en 2 år gammel pc. Det blir fort lite lønnsomt
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » tir 18.11.2003 21:57

Har prøvd det jeg også - det var ingene videre seuksess...

Forøvrig er den nye 20" iMacen verd en vurdering hvis du får dyttet den full av minne. Da har du definitivt skikkelig skjerm, ihvertfall. Jeg har også skiftet litt oppfatning av iMacens Photoshopprestasjoner. La inn Photoshop på 550G4 PowerBooken min nå som jeg har panther, og dn taklet det meget bra, selv med mange programmer i bakgrunnen. Men nå har jo også oppgradert den nederste G5en og senket prisen også, da...

Forøvrig er det ingen fare for at Apple kommer til å øke prisene når de oppdatere over jul - hvis de forandrer prisene setter de de ned. Jeg kan ikke huske sist de økte prisene bare fordi de oppgraderte maskinene. :o)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav admin » tir 18.11.2003 22:46

Som du sikkert har lagt merke til nå har det kommet ny Dual 1.8Ghz til omtrent samme pris som gårsdagens 1.8Ghz G5. Så vent med å kjøp til de er i landet ihvertfall. Alt annet ville vært dumt!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav supah » tir 18.11.2003 23:07

Ja, så det. Om jeg går for en G5 skal jeg se til at det blir en dual 1.8 :)
iMacen ble aktuell nå når de leverer den med en 20" skjerm. Men G5en er og blir en raskere og bedre maskin å jobbe med ps på uansett... Valgets kval :p Venter uansett litt med å kjøpe
medlem i 245 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]