Nye iBook G4 12"

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Nye iBook G4 12"

Innleggav Gjest » søn 30.11.2003 11:08

Hei,

Er det noen som kan fortelle meg noe positivt negativt med denne. Har pc fra før og har tenkt å kjøpe en slik for reise til Australia med 2 års skolegang (Master of Computer Science) der.

Ser at hardware specs kanskje ikke er i stil med pc ang. rå kraft, men håpte at 800Mhz med Radeon 9200 og 640 MB minne burde holde til utvikling av programvare. Alt annet har jeg pc'en til.

Vil maskinen kunne virke helt fint uten ekstra minne, altså med "bare" 256MB?
 

Innleggav sniffer » søn 30.11.2003 12:58

Anbefaler 640 visst du har muligheten til det. Det er greit å ha noe å gå på visst du er som meg og har mange programmer oppe på en gang. Da du f.eks. programmerer er det sikkert greit å la prosjektene dine ligge åpne noen dager mens du holder på med andre ting. I allefall gjør jeg det slik hele tiden. (Velkommen til OS X visst du ikke har brukt det før forresten)
Apple care er internasjonalt for bærbare. Anbefales på det sterkeste at du invisterer i det. Da er du sikret lokal support og reperasjoner i 3 år fram over.
Når det gjelder utvikling av programvare så har Apple gjort veldig mye for at plattformen skal være lett å utvikle på. Du får mye lækre verktøy med på kjøpet. Kan ikke se hvorfor en G4 800 ikke skulle holde til programmering. Nå kan jeg ikke si det med 100% sikkerhet, men jeg vil tro at kompilering prosessen har mye og hente ifra AltiVec.
Har bare drevet med veldig "light" programmering så jeg kan ikke si så mye mer om ytelse.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Gjest » søn 30.11.2003 14:26

Takker for svar.

Tror gjerne Apple care blir litt i dyreste laget for meg med sine 2k ekstra. Da kommer maskinen over 11k uten moms og med Apple Student Developer rabatt.

Tror nok jeg kommer til å gå for denne med AirPort, 640MB ram og muligens bluetooth. Ser ikke helt vitsen med bluetooth enda, men...

Hovedbruken kommer til å bli programmering og kompilering. Regner med at det ikke er noen grunn til å gå for 14" skjerm når oppløsningen likevel er den samme?
 

Innleggav Hooloovoo » søn 30.11.2003 14:54

Med OS 10 vill jeg alltid anbefale mest mulig minne. Ikke kjøp dette fra Apple, though. Sett det i selv - det er så enkelt som du får det, og snuser du litt rundt, kan du fort spare en del 100-lapper.

Tror forøvrig en 800G4 vil kværne godt, selv på kompilering.

Bluetooth ville jeg tatt med hvis det går an å få det innebygd. Det er kløn å sette i sånt senere, og Blåtannteknologien er på full fart inn. Brodern har blåtann på mobilen, og alle de funksjonene OS 10 har i forhold til denne teknologien er grunn nok til å kjøpe seg ny mobil. (x: maskinen våkner og starter programmene dine når du kommer inn i rommet, synkroniser adresseboken, send tekstmeldinger, +++)

Forøvrig ville jeg sjekket prisene i Australia før jeg kjøpte her hjemme i Norge. Kanskje blir det billigere?

12" vs 14" - Hvis du ikke føler at du vil ha en større skjerm til spill/grafisk arbeid eller andre plasskrevende prosesser ville jeg gått for 12". Kompisen min kjøpte seg nettopp en 12" PowerBook, og sammenlignet med min 15" er det utrolig mye lettere å ha med rundt. (Som f.eks. i en skolesekk)

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på. :o)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Gjest » søn 30.11.2003 18:18

Takker igjen ;-)

Når det gjelder priser på pc kan man som nevnt tidligere melde seg inn som student-medlem i Apple Developer ($99). Da får man opptil 20% rabatt på sin første Mac m/ekstra utstyr som handles der og da. I tillegg får man tilbake momsen ved utførsel til utlandet (forutsatt at man skal bo der). Dette gir meg relativt gunstig pris.
Så slik kursen på AUD ligger nå er det ingen tvil om at Apple Store Norge er billigst for meg.

Angående minne har jeg lest at maskinen støtter opptil 1GB minne uoffisielt. Er det noen som har peiling på hvordan konfigurasjonen da blir? Er det f.eks. mulig å fjerne den innebygde SO-DIMM brikken og putte i 2x512, eller må det bli 128+1024?

Jeg har selv en Nokia 6310i m/bluetooth og tenkte det gjerne ville være verdt det. I tillegg kan man jo chatte med naboen ved siden av hvis han også har bluetooth på sin pc. Hadde jeg hatt Ericsson telefon hadde jeg ikke vært i tvil. Den kan jo styre hele iBook med blåtann.

12" ligger fortsatt mitt hjerte nærmest. At ting blir større på 14" er ikke poeng for meg. Lengre batteritid og mindre plass tror jeg teller mere.

Antar at det blir en topp gave til meg selv. Synd jeg må vente til 9. jan med bestilling. Man får nemlig kun tilbake moms på varer kjøpt under 30 dager før avreise. Dette drar meg mot et enda viktigere spørsmål. Får jeg min pc levert før jeg reiser hvis jeg bestiller 30 dager før? Har hørt mange positive og negative historier om leveransedyktigheten til Apple.

Og sist men ikke minst. Er det noen vits i å ha norsk tastatur? Programmering bruker jo ofte ; og denne ligger jo på ø ved engelsk tastatur. Heller mot løsning med engelsk alt.
 

Innleggav hansolo » søn 30.11.2003 21:20

Har en 12" PB og bruker den til programvareutvikling. Går som smurt. Ser ikke noe vits i en 14" iBook når du ikke får bedre oppløsning enn på 12" allikevel. Mac er en fin platform for programvareutvikling, er jo *nix i bunnen.

Anbefaler mac på det sterkeste!
medlem i 244 måneder
 

Innleggav sniffer » man 01.12.2003 9:12

Pris: Apple produkter er litt dyrere i Australia enn her. I allefall er det mange som klager "down there".

Ram: 1024 ram brikker koster flesk og ribba du hadde tenkt til jul, så det lønner seg ikke for tiden. Kan bli billigere senere sjønt. Brikke tó er loddet fast i hoved kortet, og kan ikke fjernes. 12" PB har 2xslots til ram, og er et bedre alternativ visst du ønsker bedre minne muligheter.

Tast: Jepp. De fleste foretrekker engelsk tastatur til programmering. Har ikke noen erfaring med dette selv, men jeg vet om folk som har kjøpt bærbare i usa og brukt de uten problemer. Med norsk oppsett blir tastene på samme sted som om du har et norsk tastatur. Da du kanskje ikke kommer til å savne æøå mens du er borte klarer du det sikkert fint med engelsk tastetur. Du kan jo alltids kjøpe deg et billig pc USB tastatur med norsk layout på sikt/eller et norskt innebygget Apple tastatur til iBooken din. (De er enkle å skifte) Men forøvrig er det ganske oversiktilig å veksle mellom flere språk på OS 10 uavhengig av hvilket språk tastaturet opprinnelig er i så jeg tror ikke at det blir noe stort problem for deg. Se eksempelet mitt nedenfor:
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav sniffer » man 01.12.2003 9:32

Anonymous skrev:Og sist men ikke minst. Er det noen vits i å ha norsk tastatur? Programmering bruker jo ofte ; og denne ligger jo på ø ved engelsk tastatur. Heller mot løsning med engelsk alt.

Nå er ikke akkurat ; noe problem på norsk layout, men } og { er jo f.eks. en tre-tasters-kombinasjon og noe ubekvem på norsk tastatur sammenlignet med engelsk tastatur som har en to-tasters-kombinasjon hvor tastene i tillegg ligger nærmere hverandre.
Forøvrig (har leket meg litt med det her nå) så er tastatur løsningen i OS 10 ganske avansert/lett å bruke, og du får hele tiden visuell tilbakemelding i det flytende "Tastaturvisning" vinduet som du ser i bildet mitt i posten min ovenfor. Ganske elegant. :)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Gjest » man 01.12.2003 9:51

Rett og slett lekkert det tastaturet gitt. Blir bare mer og mer sikker på at Mac er veien å gå for en billig og lett bærbar til programmering.

Eneste hindring nå er å få Apple Store Norge til å fylle ut toll-skjemaene for at jeg skal få maks ut av kjøpet. Leste på hardware.no sitt forum at de visstnok skal ha nektet en annen person å gi denne service (de taper jo ikke noen penger selv på dette).
 

Innleggav sniffer » man 01.12.2003 10:35

I fall de ikke vil gi deg det finnes det alternative steder å kjøpe hvorav prisenforskjellen er på bare noen hundre lapper i forholdt til Apple store. Men jeg tror Apple store kan lettere garantere leverings tid. Subjektivt påstand ifra min side selvsagt. Anbefaler at du i såfall ringer å høre med Apple på telefon på forhånd.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Gjest » man 01.12.2003 10:44

Hvis du vet om steder som har priser som tilsvarer Apple Store sine inkludert 20% utvikler-rabatt vil jeg veldig gjerne vite om disse. Jeg bor i Stavanger regionen og vil følgelig ha mulighet til å dra rundt i dette området for kjøpe når januar er kommet.
 

Innleggav sniffer » man 01.12.2003 11:01

Oki. Tenkte visst på veil ledende priser. Sorry. Kjenner ikke til om andre gir utvikler rabatt.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Drømmen brast

Innleggav Gjest » ons 03.12.2003 20:40

Jaja, da ser det ut til at tenkeboksen er neste stopp for meg.

Ringte Apple Store i dag og fikk vite at de aldeles ikke ville fylle ut noe skjema for refusjon av moms. Det eneste de kunne hjelpe med var rene salg og ikke noe ekstra service utenom. Dermed stopper det på 20% utvikler rabatt til 750 NOK og dårlig service!

Hvis ingen har noen virkelig slående argumenter for hvorfor kjøpe mac når prisen er lik for en raskere og bedre utstyrt pc så ser det ut til at det blir veien å gå likevel selv om jeg håpte i det lengste.
 

Innleggav thomasb » ons 03.12.2003 20:49

Grunn til å kjøpe Mac: Mac OS X Panther 8)

Apple sier selv at Mac OS X er programernes paradis!

http://www.apple.com/macosx/developertools/

Whether your goal is to port a UNIX text filter, build a new kind of spreadsheet application, develop a full-featured video effects generator or make something altogether different, you’ll find sophisticated tools and technology to help you work quickly and productively in Mac OS X Panther. Best of all, a full suite of developer tools — called Xcode — is included free with Mac OS X Panther.

Jeg vil også anbefale at du leser litt om noe av det andre Mac OS X har å tilby ;)

http://www.apple.com/macosx/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav admin » ons 03.12.2003 20:58

Xcode er et herlig miljø å programmere i.

Veldig behagelig å bruke, rask kompilering og enkelt å drive med bugfixing. I tillegg er det helt 100% gratis sammen med Panther, som du jo får uansett når du kjøper en ny maskin.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]