Utviklingsverktøy

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Utviklingsverktøy

Innleggav andemann » man 15.12.2003 16:14

Hva finnes av utviklingsverktøy til mac (osx)
Her i pcverden sitter eg og leker med visual studio .net og c#.

Finnes det lignende miljøer til os x?

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Gusto » man 15.12.2003 18:54

Xcode. Er Apples eget utviklingsverktøy. De gir det ut gratis også har jeg hørt (Ihvertfall det Mark Turner i Apple sa for noen uker siden under en forelesning i Bergen).

Så har man jo crossplattform-miljøet Eclipse Project. Dette har også GUI-editing med pek og klikk a la .NET, men i første omgang kun til bibliotekene Swing, SWT og SwingWT (SWT med Swing-syntax). Selve prosjektet er gratis, og har mange plugins tilgjengelig. Noen koster penger, andre ikke. Eclipse anbefales på det sterkeste. Spesielt hvis man holder på i flere forskjellige språk. Utrolig deilig å sitte i det samme vante og gjennomførte miljøet.

Dessuten er Eclipse meget kvikt for å være skrevet i Java. Dette er i hovedsak pga deres eget GUI-bibliotek (SWT) som prosjektet selv bruker som utseende. Ser ut som native explorer, native GTK2 og native Aqua i henholdsvis Windows, X11 og OS X (Aqua).
medlem i 244 måneder
 

Innleggav simen » man 15.12.2003 21:04

.net er ondt !!

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Gusto » man 15.12.2003 21:10

simen skrev:.net er ondt !!


Fordi det er laget av Microsoft? Please...
Sist endret av Gusto den man 15.12.2003 21:16, endret 2 ganger.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav simen » man 15.12.2003 21:15

Gusto skrev:
simen skrev:.net er ondt !!


Fordi det er laget av Microsoft? Please...


Yes, M$ the evil empire !!

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Gusto » man 15.12.2003 21:17

I .NET får man et godt klassebibliotek, kortere vei til skikkelige språk (C-varianter, Java) og muligheter for bruk av ASP.net. Og uansett hvor mye man ikke liker MS, er det faktisk et godt språk selv om det ikke er crossplattform. Og det kommer også til å få stor markedsandel i årene som kommer.

Go Mono!

Nei, er ikke Windows-bruker. Har FreeBSD både på server og desktop. Bruker ingen MS-programmer, men har allievel øynene mine åpne for mulighetene som finnes.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav simen » man 15.12.2003 21:21

Jeg har også øynene åpne, men ikke for M$. De har gjort så mye galt at jeg aldri vil vende meg den veien igjen.

Jeg er stor fan av alle *NIX systemer, og andre OS som Amiga sitt. For øyeblikket er Mac OS X best og Apples maskiner, derfor er jeg Apple bruker. Den dagen Linux gutta klarer å matche Apple, er det Apple bye bye.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Gusto » man 15.12.2003 21:33

Linux kommer ikke til å ta igjen OS X med det første.

Er helt enig i at OS X har kommet langt i UNIX-verdenen og er til dags dato det beste alternativet. Det kommer tror jeg det til å være i flere år framover. Dette er fordi Apple har et klart forretningsmål med sitt operativsystem, samtidig som de har et meget godt øye for design.

Når jeg vil kjøre et UNIX-miljø (les: BSD) på en bærbar maskin, men kan ikke kjøpe Intel Centrino på grunn av dårlig støtte av onboard-WLAN blir Apples arkitektur under en veldig polert og forket versjon av mitt favoritt-OS (FreeBSD) veldig fristende. Mine tanker her tror jeg at jeg deler med mange andre UNIX/Linux-brukere.

Og det er her Apple sitt potensiale begynner å vokse. Det er fortsatt et par år til Longhorn kommer ut, og firma som IBM og Novell satser hardt på Linux selv i disse SCO-tider. OS X Server ligger forut for sin tid med tanke på brukervennlighet, noe systemadministratorer fra alle plattformer fort kommer til å merke.

Ack, nå sporet jeg -helt- av fra trådens opprinnelige tema, og gjerne mitt eget poeng også. ;)
medlem i 244 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron