Ja, hva skal jeg velge?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Ja, hva skal jeg velge?

Innleggav Mats » man 15.12.2003 22:05

Etter tips om dette forumet på hw.no poster jeg samme posten her. Er mac det rette valget? Og i så fall hvilken ac de bærebare maccene bør jeg velge med hvor mye minne osv. (må ha det så billig som mulig)

Her er posten :

Har jobba en del med mac i et halv år nå, og må si at jeg liker mac ganske bra:)
Nå er det snart på tide og kjøpe seg ny maskin, og dermed får jeg et vanskelig valg, MAC eller PC?

Det jeg bruker pc'n til i dag er:
- Surfing
- MSN Messenger
- Mailing
- Photoshop
- Dreamweaver
- Sjelden gang spille
- Og selvsagt word og excell og det der...

Pluss litt til da

Bør jeg gå for en PC eller MAC?
 

Innleggav Gusto » man 15.12.2003 22:15

Når du kommer til et Mac-forum kan du vel ikke regne med å få andre svar enn "Mac, selvfølgelig!" :)

Det er jeg forsåvidt enig i. OS X er virkelig et nydelig operativsystem, og når man snakker bærbart er PowerBookene en klasse for seg selv, både i estetikk og hardware.

Bruksområdene dine er såpass vanlige at de fungerer på begge plattformene. Men hvis du ikke er avhengig av et program som kun kan kjøres på x86 og (ikke minst) har råd til å kjøpe en Mac, ville jeg absolutt ha investert i en PowerBook/iBook.

Husk at det er ingen som vet hva du trenger bedre enn deg selv! :)
medlem i 244 måneder
 

Innleggav Mats » man 15.12.2003 22:24

Bare et lite spørsmål til.

Er kanskje litt på kanten og spørre om dette, men jeg laster ned en del programmer med kazaa i stedenfor og kjøpe det (fattig student). Ikke kom med noen kommentarer om at jeg ikke burde gjør det, men, finnes det mac versjoner av de fleste programmer på kazaa som kan lastes ned?
 

Innleggav simen » man 15.12.2003 22:29

Kazaa kobler seg på FastNet nettet. Det finnes mac programmer som gjør det samme. mlmac blant annet.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Mats » man 15.12.2003 22:45

Er jo helt n00b på mac, har kun jobbet med emac os 9.2 på skolen. Er det mulig og koble en vanlig skjerm til en bærebar mac?
 

Innleggav simen » man 15.12.2003 22:51

For det første, eMac er en god maskin, OS 9 er ikke et godt OS (sett i forhold til OS X). Windows brukere liker nok OS 9, de er vant med Services og slikt, i OS 9 er det det samme, bare at det heter Extensions. Når noe går galt (for det vil det), så er det kanskje noen Extensions/Services som koliderer ? Eller en som er ustabil ?? En som ikke funker med ditt OS kanskje ? Desto mer og mer jeg jobber med Windows, desto mer og mer hater jeg det (må bruke det på skolen). Værre møkka system skal du lete lenge etter. Uansett.

Joda, skjerm går greit.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav dupe_eivind » man 15.12.2003 22:58

Hvis det er iBook du tenker på, følger det med et adapter som gjør at du kan koble til en VGA-skjerm. Skal du koble en av Apple's egne skjermer som benytter ADC, trenger du et adapter som jeg tror koster en del penger.

Hvis du tenkte på PowerBook trenger du kun et lite adapter (som jeg ikke tror er så dyrt) for å koble til en av Apple's skjermer.
medlem i 246 måneder
 

Innleggav Mats » man 15.12.2003 23:01

Blir ganske overbevist om at mac er tingen etter å ha lest litt rundt her, er så utrolig lei av all virus tullet som forviller seg inn i XP.
Eneste minuset er jo at det er litt dyrere da =(
 

Innleggav simen » man 15.12.2003 23:03

Dyrere ?? Det er jeg ikke enig i. Du får det du betaler for, sier jeg. Kvalitet koster.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Mats » man 15.12.2003 23:12

til de oppgavene jeg skrev på toppen, hva burde jeg velge (vil ha bærebar)...
 

Innleggav simen » man 15.12.2003 23:20

Du nevnt ingenting om portabilitet, da ville jeg si en PowerMac. Dersom portibalitet er viktig for deg, så er det iBook/PowerBook som er greia.

Jeg anbefaler aldri noen eMac eller iMac. Så det får dere andre gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Mats » man 15.12.2003 23:33

Skal være bærebar ja, så blir iBook/PowerBook
 

Innleggav thomasb » man 15.12.2003 23:41

Hvor mye penger er du villig til å bruke på en bærbar Mac? Det er nemlig prisen som setter begrensningene. Skal du holde deg under 15000kr, så får du ikke større skjerm enn 12" eller 14", med en oppløsning på 1024x768. Hvis du skal koble opp mot en annen skjerm vil du måtte kjøpe en Power Book. iBook'ene kan også med litt hacking kobles opp til en annen skjerm og kjøre "dual display mode" (noe du må, for å kunne ha bedre oppløsning på skjerm 2). Jeg vil likevel anbefale deg å kjøpe en Power Book 12" ;)

Ta en titt her:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nostore?family=PowerBook

Jeg vil anbefale deg minimum 512MB ram. Mac OS X er kjempe glad i ram. Jo mer, jo bedre :)

Er du student på universitet eller høyskole? Da kan du nemlig melde deg opp som ADC Student (ADC = Apple Developer Connection), og få 20% rabatt på kjøp av din nye Mac (dette gjelder bare en gang).
Sist endret av thomasb den man 15.12.2003 23:44, endret 2 ganger.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav admin » man 15.12.2003 23:41

Les denne topicen her om en sammenligning mellom iBook 14" og PowerBook 12"

http://mac1.no/community/modules.php?na ... opic&t=260

Sjekker du i forumet her er det en mengde folk som har fått svar på akkurat samme spørsmål. En iBook vil nok holde i mengder til de oppgaver du arbeider med, men en Powerbook er et par hakk vassere + at den ser jo en del kulere ut. Uansett, ikke et dårlig valg med Mac.

Hvis du er student, og studerer IT-fag - kan du melde deg inn i noe som heter ADC Student (Apple Developer Connection Student). Dette koster 99$ i året, men du får 20% rabatt på ET (1) kjøp av Mac i løpet av livet ditt. En grei måte å få ned prisen på Macen din med.. Du får også månedlige developer cder samt alle større OS oppgraderinger i løpet av det året du har betalt for. (99$ per år, men du trenger jo kun å være med et år).

Anbefaler også helst minimum 512MB RAM, dette kan du kjøpe i ettertid. Apple er fryktlig dyre på RAM.

Å kjøpe Mac kommer du IKKE til å angre på. Du får fantastiske maskiner, nydelig og stabilt OS samtidig som du blir en "Macer". Oss Mac-mennesker tar godt vare på hverandre!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Mats » tir 16.12.2003 12:58

Går bare på VGS så :)

er det lett og sette inn mer ram i en bærebar? har alltid sett for meg at det er umulig og stappe inn noe mer i en bærebar jeg :)
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]