HJELP! Hvordan setter jeg opp et nettverk mellom PC og MAC?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

HJELP! Hvordan setter jeg opp et nettverk mellom PC og MAC?

Innleggav Kjetil Auestad » fre 26.12.2003 1:36

Jeg lurer veldig på hvordan jeg skal få til å sette opp et nettverk mellom PC'ene mine og Mac'en.

Pc'ene er idag koblet til en kombinert trådløs/vanlig bredbåndsruter, og jobber sammen i en arbeidsgruppe. Bruker Windws XP Proffesional. Hvordan får jeg Mac'en inn i nettverket, slik at den kan få dele skriver og få internettilgang? Mac'en er den seneste i Performa serien, og kjører pr. idag OS 8.6. Er det mulig å få dette til?
 

Innleggav magnus » fre 26.12.2003 2:40

åhhh, det blir litt av no eball den kan jeg låve deg!, håper du har satt av god tid :p, å få det litt til er vel ikke så vanskelig men etterhvert begynner problemene, dessuten tror jeg ikke at Mac OS støtter USB-skriverdeling før i versjon 9.2 (ikke langt ifra ihvertfall), hvis det var USB skriverdeling du tenkte på da. Du kan vel enventulet prøve deg litt fram med diverse programmer som dave osv., men hvis det går bør du oppgradere til så høyt OS som mulig, jeg sier bare GOD JUL jeg:P
medlem i 245 måneder
 

Innleggav simen » fre 26.12.2003 15:37

Det finnes to aktuelle løsninger slik jeg ser det. Den ene er Dave, som kobler Macen til et PC nettverk, eller så er det MacPCLan som kobler PC'en til Macens nettverk (AppleTalk). Min anbefaling er Dave. Den kan lastes ned en gratis "trial" versjon fra:

http://www.thursby.com/products/dave.html

Så kan du kjøpe den eller bruke Serial Box, som er min favoritt.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Gjest » tir 06.01.2004 18:12

Tusen takk for svaret!
Hva er serial box da?

simen skrev:Det finnes to aktuelle løsninger slik jeg ser det. Den ene er Dave, som kobler Macen til et PC nettverk, eller så er det MacPCLan som kobler PC'en til Macens nettverk (AppleTalk). Min anbefaling er Dave. Den kan lastes ned en gratis "trial" versjon fra:

http://www.thursby.com/products/dave.html

Så kan du kjøpe den eller bruke Serial Box, som er min favoritt.
 

Innleggav Slacker » tir 06.01.2004 18:30

Prøv å slå av branmuren på PCen. Det har jeg brent meg på før når jeg ikke har fått til deling mellom PC - MAC.

Er det noen som vet hvilken port smb bruker?

eh... serial box er et program hvor det står mange "ulovlige" koder til div programmer til mac, slik at du slipper å betale... hhøh
medlem i 245 måneder
 

Innleggav brodskive » lør 17.01.2004 23:38

jeg har et litt rart problem med windows nettverket mitt.. det funker fint mellom windowsmaskinene, men macen min dukker ikke opp på nettverket. Jeg har tilgang til alle andre maskiner via macen, men ingen har tilgang til den :?

Når jeg kobler til den får jeg bare opp at jeg må skrive inn passord, noe som jeg ikke har peiling hva er! jeg har prøvd alt mulig, men ingen funker...

Målet med det hele skule være å kunne linke på warcraft 3 8)

noen som har peiling på hva jeg gjør galt?

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav magnus » søn 18.01.2004 0:01

Warcraft 3 tror jeg skal g[ uten at du bruker filesharing, du m[ huske [ sette p[ windows filesharing i systemvalg, deling
medlem i 245 måneder
 

Innleggav sniffer » søn 18.01.2004 0:27

Warcraft går vel bare direkte over TCP/IP, så det er nok at maskinene står med riktig IP - F.eks. 192.168.0.*** - slik at de er i samme nettverks område.
Når det gjelder windows deling ifra OS X, er det litt mick-mac visst du skal dele filer uten for det som er standard arbeidsgruppe. Derfor er det enklest å ha hele nettverket på "WORKGROUP". Men XP kan vel gå på tvers av arbeidsgrupper, så det burde gå bra uansett. Nå har jeg ikke giddet å holde på så mye med Samba og slikt, og jeg vet ikke helt hvordan stova er under Panther, men det kan hende at du må ha brukernavn og passord til kontoen din for å koble til OS X maskina. Visst jeg trenger tilgang ifra en windows maskin til Mac'en for å hente filer pleier jeg like godt å slå på ftp, og koble til via nettleseren i XP. Da skriver man bare ftp://brukernavn@host. Går mye raskere synes jeg.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav simen » man 19.01.2004 0:37

For å koble seg til smb shares til Mac OS X, eller andre OS fra XP, så må enten SMB på Mac OS X eller det andre OS'et være satt opp med SHARE som Security Method, og ikke som defaulten USER.

Med SHARE kan du ikke lengre få opp brukershares eller andre shares som ikke er tilgjengelig for gjestebrukeren. ++ så må hver enkelt share være satt opp med "guest ok=yes". Skal du koble til Mac OS X Panther "out of the box" altså med standard instillinger så kreves det litt klunder siden smb i XP og alle andre Windows plattformer, med unntak av Win2k suger like mye som alt annet i Windows.

For å koble XP til standard Mac OS X, så må XP login brukernavnet være det samme brukernavnet som den brukerkontoen du ønsker å koble til på Mac OS X.

For hjelp med oppsett bruk av SHARE, last ned "SharePoints".

Lykke til alle. Og husk, Windows suger.

Helt til slutt, et tips for å se alle WORKGROUPS med Mac OS X. Skriv inn dette in kommandolinja.

smbtree -NSb

man smbtree , anbefales dersom du driver litt med nettverk og Windows (bør ta 5-10 minutter å lese igjennom).

Andre alternativ til SMB er PCMacLan, ftp, WebDav, sftp. Der WebDav funker meget bra, men er vanskelig å sette opp. PCMacLan skal funke bra, og er AppleShare til Windows. FTP kan man ikke jobbe mot, men er ellers bra. Og sftp er kryptert, men for øyeblikket vet ikke jeg, eller noe andre ser det ut som, en måte å lage "shares" enkelt (uten modifisering av kildekoden) til sftp.

Jeg bruker SMB uten trøbbel. Installer Win2k, så blir du spart for mye tull.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Gjest » tir 20.01.2004 0:13

problemet mitt nå er at jeg la inn DAVE, for så å slette det, eller i alle fall programfila.. og nå så starter det hver gang jeg prøver å komme meg på nettverket! hvordan får jeg sletta det helt?

dette her blir bare rarere og rarere............. :lol:
 

Innleggav sniffer » tir 20.01.2004 1:25

Dave avinstallerer du med installasjons filen. Veldig viktig detalj å huske på. ;)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav sniffer » tir 20.01.2004 1:39

simen skrev:For å koble XP til standard Mac OS X, så må XP login brukernavnet være det samme brukernavnet som den brukerkontoen du ønsker å koble til på Mac OS X.

Skjønner hva du mener, men du sier det feil. Har man en konto på OS X kan man ved å slå på windows deling, få tilgang til kontoen og sine filer ifra en Windows maskin. Man bruker da sitt OS X brukernavn og passord til å få adgang ifra sin XP maskin.

Får inderlig håpe at SMB deling blit litt enklere å sette opp i framtiden. Kanskje Apple kunne hatt en folder som "Delt" mappen som egen egen gjeste mappe/share f.eks. Det ville vært en enkel å god start.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav simen » tir 20.01.2004 12:06

sniffer skrev:
simen skrev:For å koble XP til standard Mac OS X, så må XP login brukernavnet være det samme brukernavnet som den brukerkontoen du ønsker å koble til på Mac OS X.

Skjønner hva du mener, men du sier det feil. Har man en konto på OS X kan man ved å slå på windows deling, få tilgang til kontoen og sine filer ifra en Windows maskin. Man bruker da sitt OS X brukernavn og passord til å få adgang ifra sin XP maskin.

Får inderlig håpe at SMB deling blit litt enklere å sette opp i framtiden. Kanskje Apple kunne hatt en folder som "Delt" mappen som egen egen gjeste mappe/share f.eks. Det ville vært en enkel å god start.


Nei, brukernavnet som du er logget inn med på XP må være likt som brukernavnet du skal koble deg til på Mac OS X'en.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 20.01.2004 15:36

Hvorfor må brukernavnet være likt i XP og i Mac OS X? Det gir jo ingen mening. Blir litt som om du måtte ha samme bruker navn i OS X som du har på mail kontoen din, bare for å sjekke mail.

Forklar er du snill :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav simen » tir 20.01.2004 20:37

thomasb skrev:Hvorfor må brukernavnet være likt i XP og i Mac OS X? Det gir jo ingen mening. Blir litt som om du måtte ha samme bruker navn i OS X som du har på mail kontoen din, bare for å sjekke mail.

Forklar er du snill :)


Vi prater om Windows her. Det er ikke logiskt, derfor er det slik. Prøv selv, så skal du se. Eksemplet ditt passet også meget bra.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]