HJELP! Hvordan setter jeg opp et nettverk mellom PC og MAC?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Innleggav sniffer » tir 20.01.2004 20:51

Det høres rart ut simen.

Fungerer utmerket hos meg. Jeg slår på fildeling, skriver iBook'ens IP adresse i Explorer -> \\192.168.0.xxx, og XP spør etter passord og brukernavn. Har t.o.m. tillgang til skriveren jeg bruker til Mac'en.

Eneste forskjell på om du har samme bruker navn og passord på OS X og XP er at du blir automatisk logget på sharen, enn visst du ikke har det. I fall du ikke har samme brukernavn og passord, spør XP etter det. Dath's itt!

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav simen » tir 20.01.2004 21:17

sniffer skrev:Det høres rart ut simen.

Fungerer utmerket hos meg. Jeg slår på fildeling, skriver iBook'ens IP adresse i Explorer -> \\192.168.0.xxx, og XP spør etter passord og brukernavn. Har t.o.m. tillgang til skriveren jeg bruker til Mac'en.

Eneste forskjell på om du har samme bruker navn og passord på OS X og XP er at du blir automatisk logget på sharen, enn visst du ikke har det. I fall du ikke har samme brukernavn og passord, spør XP etter det. Dath's itt!


Jeg vet også at det kommer opp en boks som spør deg om brukernavn og passord, men jeg, og alle mine Windows venner, har erfart at man må ha likt brukernavn i XP som på OS X, får å få det til å funke (den sier at brukernavn og passord er feil). Win2k er en annen historie.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav sniffer » ons 21.01.2004 1:40

Testet jo nettopp med XP hos meg. :roll:
XP støtter da å koble seg mot Samba shares.

XP Pro norsk og 10.3.2

Har testet det før også og konfigurert samba, i 10.1/10.2 eller noe, og da fungerte det også.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 21.01.2004 8:56

Jeg har også testet det, da jeg var i Mac OS X 10.2. Jeg hadde et lite lokalt LAN-party hjemme hos meg i sommer, og da kunne Windows XP maskinene fint logge seg inn på den nye brukeren jeg hadde opprettet. Du trenger ikke være logget inn på brukeren som WinXP brukerne skal logge seg inn med. Tror jeg begynner å skjønne hva Simen snakker om nå. Det er riktig at man må bruke samme brukernavn og passord som er på kontoen man vil logge på OS X med. Men man trenger ikke å ha samme brukernavn og passord på brukerkontoen man har lokalt på WinXP maskinen. Selvfølgelig trenger man å ha samme brukernavn og passord som det er på brukeren som man skal logge på i OS X. Du må jo bruke riktig brukernavn og passord til det stedet du vil logge inn. Har jeg skjønt hva du prøvde å si da, Simen?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav magnus » ons 21.01.2004 12:13

Var nettopp på et lite kompiss lan., der logget de seg inn på min maskin med mitt brukernavn og mitt passord, ungerte smertefritt, jeg tror jeg logget meg inn ved hjelp av maskinnavnet deres, et elelr annet slikt, men poenget er det at det ihvertfall funker å komme seg inn i home directooryen fra en xp masin ved hjelp av mac os brukerens brukernavn og passord.
medlem i 245 måneder
 

Innleggav brodskive » lør 24.01.2004 18:48

Nå kommer jeg inn på macen fra pcen, men det er noe jeg ikke skjønner: Når jeg nå går inn på nettverk i systemvalg står det bare airport og internt modem i det store vinduet, før stod også bluetooth og ethernet der! Hvordan får jeg det slik det var?

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav thomasb » lør 24.01.2004 18:57

Det er jo bare å velge at den skal vise det :)

Let litt i menyene i Nettverk i Systemvalg, og du vil finne det.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav brodskive » lør 24.01.2004 19:05

jeg snakker altså om i "nettverksstatus" i "vis-menyen" (i nettverk i systemvalg).. unnskyld meg for at jeg ikke har peiling, men os x er en ny verden for meg :lol:

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav magnus » lør 24.01.2004 20:04

Det er fordi at det ikke finnes noen config for de / du har ikke konfigurert ethernett og bluetooth. Hvis ikke så kan du jo bare skrive noe shit der og trykke på apply now. Hvorfor det var slik før vet jeg ikke, men det er der jo selv om det ikke vises under statusoversikten.
medlem i 245 måneder
 

Innleggav thomasb » lør 24.01.2004 22:18

brodskive skrev:jeg snakker altså om i "nettverksstatus" i "vis-menyen" (i nettverk i systemvalg).. unnskyld meg for at jeg ikke har peiling, men os x er en ny verden for meg :lol:


Ikke noe å unnskylde for. Bare å spørre, hvis du lurer på noe mer ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Noe ingen her har nevnt

Innleggav jervi » tor 12.02.2004 0:57

Vel, det er vel litt sent (en god stund etter siste post liksom), men tenkte det var en detalj som var viktig å få med her:

Den vanligste grunnen til at man ikke får logget inn på Mac OS X fra Windows er at du MÅ bytte passord etter at du skrur på Windows-fildeling første gang. Hvorfor det er slik, og hvorfor ikke Apple har dokumentert dette bedre, vet jeg ikke. Prøv selv og se. At du må ha samme brukernavn på Macen og PCen stemmer absolutt ikke. Men en ting som derimot kan være lurt er å endre arbeidsgruppen til å være den samme alle steder. Det gjøres fra Katalogtilgang-programmet i Verktøy-mappen din (konfigurer SMB)...

Håper det er til hjelp for noen...

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Forrige

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]