dumt spm om installerig av programmer i mac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

dumt spm om installerig av programmer i mac

Innleggav josteinsen » man 05.01.2004 19:13

Min neste pc blir en mac. Akkurat når det skjer, eller hvilken powerbook/ibook det blir vet jeg ikke.

Et spm.

Hvordan installerer man programmer på en mac? er det like "klønete" som i linux, eller er det bare å klikke på et "install" ikon?

Har rota rundt i windows siden 3.11 kom og kan det meste etterhvert, men jeg liker det ikke.

Dumt spm sikkert for dere erfarne macere, men jeg vil være forberedt før jeg tar det store spranget. :D

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav andemann » man 05.01.2004 19:40

I mange tilfeller er det ingen installasjon, det er bare å dra selve programmet over i programmer folderen, og starte det. Større ting kommer med egne insallere.

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav mleith » man 05.01.2004 19:41

Enten så innstaller man programmet eller så kopierer man det bare til harddisken. Etter mange år med windows ble jeg litt overrasket over at det ikke fantes en avinntalleringstjeneste! Er faktisk bare å slette filene som tilhører programmet når man vil fjerne det :) Enkelt og greit.....

Edit: hmm... postet nesten på samme tid som andemann der.... jaja
medlem i 243 måneder
 

Innleggav josteinsen » man 05.01.2004 20:08

Smart, takk for hjelpen.

Kan man fjerne docken i OSX? Jeg er sikker på at jeg kommer til å bli lei av den, er ikke glad i sånt "rot" som det.

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Evvrom » man 05.01.2004 20:11

Man kan fjerne docken (ihvertfall få den til å skjule seg automatisk). Men den er veldig kjekk å ha.. Fin til å starte programmer.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav simen » man 05.01.2004 21:29

Man kan avinstallere programmer installert med standard installeren (.pkg). Søk etter Desinstaller.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Lei docken?

Innleggav Arkadia » man 05.01.2004 22:17

Det er ikke mulig å bli lei docken, det den som holder det ryddig. Kom tilbake etter non uker å si hva du mener da..... :wink:

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav magnus » man 05.01.2004 22:26

Likte ikke docken første gangen jeg så den jeg heller, den minnet meg altfor mye om en form for en start-meny. Men et uke senere kunne jeg rett og slett ikke unnvære den. Det går jo ant til å laste ned skinadock og variere litt på dockens utseende. Synes nå den orginale er penest jeg men...
medlem i 244 måneder
 

Innleggav josteinsen » man 05.01.2004 22:29

Det minner meg for mye om "office bar" eller hva den het som følger med office, bare mye større. Den var utrolig harry :D

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » tir 06.01.2004 10:15

Du er nødt til å gi den en sjanse - den har massemasse funksjoner, og du blir raskt avhengig av den. For å få den til å skjule seg trykker du Alt+Eple+D.

Forøvrig: Godt valg av plattform - du kommer til å elske den. :o)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 06.01.2004 10:50

simen skrev:Man kan avinstallere programmer installert med standard installeren (.pkg). Søk etter Desinstaller.


For det første, så heter det vel "uninstaller" og ikke "Deinstaller" :)

Når du skal avinstallere (uninstalle) et program i OS X, er det flere måter å gjøre det på. Er programmet installert med en .pkg fil, kan du enkelt og greit bruke OS X Package Manager. Er det derimot andre programmer som du bare har dratt over i Applicatoins mappen din, så er det bare å dra programmet (mappen med programmet i til søppelbøtten. Det kan lønne seg å søke etter programnavnet også, slik at du får slettet andre filer som eventuelt hørte til programmet (som f.eks pref filer eller Application Support).

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav josteinsen » tir 06.01.2004 11:24

Takk for de svarene.

Finnes det noen form for defragmenteringsverktøy i OSX? Da winXP kom, så sa MS at det egentlig ikke var behov for det lenger men der tok de jo grundig feil.

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav hansolo » tir 06.01.2004 16:30

Du kan forandre størrelesen til Docken, så den trenger ikke være "stor og harry," du kan i stedet gjøre den "liten og sexy" ...

Når det kommer til docken, så synes jeg den er topp. En ulemep med hele ideen er at om du skulle få lyst til å åpne et program du ikke bruker alt for ofte (og dermed ikke ligger i/på docken), så er eneste alternativ (meg bekjent iallfall) å åpne Finder for så å gå i applikasjonsfolderen. Det er litt irriterende.

Noen som vet om andre måter å nå frem til programmer kjapt? Er kjedelig med alt for mange programmer i docken når skjermen kun er 12".
 

Innleggav magnus » tir 06.01.2004 16:35

eple+sift+a, så kommer du jo til applications mappen da, deretter kan du jo trykke på den bokstaven som er den første i programmets navn. Du kan jo ha Applications mappen i docken for å så bare holde inn musen på den eller ctrl + museklikk, da får du opp en liste over alle programmer som ligger der. Ganske kjapp løsning egentlig.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav DJ-Immortal » tir 06.01.2004 18:17

Synes docken er fantastisk når den liten og uten "forstørrelseseffekten" (husker ikke hva det egentlig heter, sitter på mine foreldres pc), men dårlig når den er stor å brautende. Men så liker jeg nå å ha et så ryddig og klinisk skjermbilde som mulig.

Jon
medlem i 246 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron