dumt spm om installerig av programmer i mac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Innleggav josteinsen » tir 06.01.2004 18:23

Helt enig, et minimalistisk rent skrivebord er deilig

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav simen » ons 07.01.2004 2:05

thomasb skrev:
simen skrev:Man kan avinstallere programmer installert med standard installeren (.pkg). Søk etter Desinstaller.


For det første, så heter det vel "uninstaller" og ikke "Deinstaller" :)

Når du skal avinstallere (uninstalle) et program i OS X, er det flere måter å gjøre det på. Er programmet installert med en .pkg fil, kan du enkelt og greit bruke OS X Package Manager. Er det derimot andre programmer som du bare har dratt over i Applicatoins mappen din, så er det bare å dra programmet (mappen med programmet i til søppelbøtten. Det kan lønne seg å søke etter programnavnet også, slik at du får slettet andre filer som eventuelt hørte til programmet (som f.eks pref filer eller Application Support).


Nei, DesInstaller. Med stor I i Installer, ellers hadde jeg HELT rett som alltid.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 07.01.2004 8:08

Aj, sorry :). Jeg må ha blingset litt. Jeg så at det stod "Deinstaller" (uten s'en). Jaja...

Er DesInstaller bedre enn OS X Package Manager? Det ser jo ut som om de gjør akkurat det samme.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav josteinsen » fre 09.01.2004 21:33

Har akkurat lastet ned og installert StyleXp og OSX panther theme + et program som imiterer docken slik at jeg kan forberede meg litt :D

Flyttet oppgavelinjen opp til toppen av skjermen også :D

http://www.alpinsiden.com/osx?.jpg

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 09.01.2004 22:02

lol! :lol:

Du er virkelig klar skjønner jeg! Har du forresten sett at det er kommet Exposé til Windows XP? Jeg tviler egentlig litt på at Exposé er like heftig i Windows, som det er i Mac OS X. Se Exposé i Mac OS X!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav josteinsen » fre 09.01.2004 22:13

Hehehe, det er vel Bill Gates som står bak det firmaet som lager windows versjonen.....sikkert livredd for Panther :D 8O

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav jervi » tor 12.02.2004 1:09

josteinsen skrev:Finnes det noen for defragmenteringsverktøy i OSX? Da winXP kom, så sa MS at det egentlig ikke var behov for det lenger men der tok de jo grundig feil.

Panther defragmenterer automatisk alle filer når de blir åpnet, og flytter de til et mer logisk sted på harddisken. Dette gjør at defragmentering faktisk nesten ikke er nødvendig. Dessuten er HFS+ filsystemet smartere når det gjelder lagring av filer, slik at det ikke oppstår noe særlig filfragmentering. Det er dette som lager ytelsesproblemer. Diskfragmentering derimot, har ikke mye å si for ytelsen med dagens raske hardisker, og det som eventuelt oppstår, tar den automatiske funksjonen i Panther seg av. Ergo: Defragmentering er ikke nødvendig i Panther, men du kan jo alltids leke deg med det hvis du likevel invisterer i en pakke som f.eks. Norton SystemWorks. Men spør du meg, så er det unødvendig, og det er også grunnen til at Apple ikke leverer det med maskinen...

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav josteinsen » tor 12.02.2004 9:33

smart :)

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav sniffer » tor 12.02.2004 11:38

Samme som det jervi sier, men husk også å ha ca 10-15 % ledig harddisk plass til en hver tid, da hfs+ trenger litt tumle plass for å ikke fragmenteres.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Forrige

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]